Siirry sisältöön

Vinkkejä Vanhempainnetin kirjepalveluun kirjoittavalle

Joskus pelkkä kirjoittaminen auttaa ymmärtämään omia tunteita ja lieventämään huolta. Saat todennäköisesti itseäsi tyydyttävämmän ja monipuolisemman vastauksen viestiisi, jos huomioit muutamia seikkoja viestiä kirjoittaessasi. Muista, että voit aina kirjoittaa nimettömänä ja luottamuksella.

  • Kerro kirjeessäsi jonkin verran itsestäsi ja perheestäsi. Kuvaile mikä sinua tällä hetkellä askarruttaa ja ketä läheistäsi asia koskee. Tilannetta kannattaa tarkastella monelta kannalta. Kirjoita myös onko tilanne akuutti vai onko se kestänyt jo pidempään.
  • Kuvaile ja kerro minkälaisia tunteita sinua askarruttavaan tai huolettavaan asiaan tai tilanteeseen liittyy. Voit kertoa myös muiden ihmisten reaktioista. Kerro myös kuinka olet yrittänyt lähestyä tilannetta. Oletko mahdollisesti jo yrittänyt hakea apua jostakin? Oman sosiaalisen tukiverkon kuvaileminen viestissäsi auttaa myös sinua näkemään keiden läheisten ihmisten kanssa voisit tilannetta tai asiaa pohtia.
  • Kirjoittaminen auttaa jäsentämään huolta aiheuttavaan tilanteeseen liittyviä tunteita ja ajatuksia. Kirjoitusprosessi ja viestiin saatu vastaus voivat tuntua riittävältä tuelta. Mikäli tilanne huolettaa sinua kovasti, älä jää odottamaan vastausta, vaan hae rohkeasti ammatillista apua; olethan jo uskaltanut kertoa tilanteesta Vanhempainnetin kirjepalvelun päivystäjällekin. Voit myös soittaa Vanhempainpuhelimeen.

Viestisi välitetään Vanhempainnetin kirjepalveluun salattua tietoliikenneyhteyttä (https-protokolla) käyttäen. Viestisi on luettavissa täysin nimettömänä ainoastaan kirjepalvelun päivystäjien käytössä olevilta tietokoneilta. Päivystäjien käyttäjätunnukset ja salasanat vaihdetaan säännöllisin väliajoin.

Vastaajan ikäryhmä, sukupuoli ja asuinseudun tyyppi pyydetään antamaan vastaamisen taustatiedoksi ja tilastointia varten. Tämän lisäksi vapaaehtoiset eivät tiedä kirjoittajasta muuta kuin nimimerkin ja sen mitä hän kirjeessään kertoo.

Palveluun voi antaa sähköpostiosoitteensa tunnuksista muistuttamista varten. Sähköpostiosoite tuhoutuu heti kun muistutusviesti on lähtenyt, eikä siis koskaan näy kirjeeseen vastaavalle päivystäjälle.

Vanhempainnetin päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia ja turvallisuussyistä myös he toimivat nimettöminä. Luotuasi tunnuksen voit käydä kirjeenvaihtoa MLL:n vapaaehtoisten päivystäjien kanssa. Kirjepalveluun tulleisiin kirjeisiin vastataan saapumisjärjestyksessä. Voit halutessasi kirjoittaa yhden kirjeen tai jatkaa kirjeenvaihtoa useamman kirjeen verran. Mahdollisuuksien mukaan jatkokirjeisiisi vastaa sama päivystäjä kuin ensimmäiseenkin kirjeeseen. Jos kirjoitat useamman viestin samalla tunnuksella, kirjeisiin vastaavat päivystäjät näkevät aikaisemmat tunnuksella kirjoitetut kirjeet ja siihen tulleet vastaukset voidakseen parhaiten vastata uusimpaan kirjeeseesi.

Viestisi ja siihen lähetetty vastaus ovat luettavissasi kolmen kuukauden ajan viimeisimmästä sisäänkirjautumisesta. Tunnuksesi poistetaan automaattisesti, jos et käy kirjelaatikossasi 90 päivään.

MLL saattaa käyttää kirjepalveluun tulleita kirjeitä tutkimustarkoituksiin. Kirjeitä käsitellään nimettöminä ja henkilöiden tunnistaminen on mahdotonta.

Aiheeseen liittyvät

Takaisin ylös