Siirry sisältöön

Digipuuhavinkkejä

Tylsää? Ei mitään tekemistä? Ei hätää, digistä voi olla monenlaista iloa ja hyötyä. Kokosimme muutamia vinkkejä miten digiä voi hyödyntää innostavaan ja kivaan tekemiseen.

Asuuko teillä innokas ja luova taiteilijanalku? Mitä jos järjestäisitte digitaalisen taidenäyttelyn kaukana asuvien sukulaisten tai ystävien iloksi? Taideteos voi olla piirretty, maalattu tai muulla tavalla toteutettu askartelu tai teos. Varaa taiteilijalle erilaisia tarvikkeita, kyniä, tusseja, maaleja, paperia, erilaisia askartelutarvikkeita. Mikä voisi olla näyttelyn teema? Sopikaa ja päättäkää yhdessä montako teosta näyttelyyn tulee ja milloin ja miten näyttely toteutetaan.

Pohtikaa laitetaanko teoksista valokuvat whatsapp-ryhmään vai järjestetäänkö virtuaalinen taidenäyttely, jossa osallistujat voivat ihastella taideteoksia Facetimen tai vaikkapa Teamsin välityksellä, taiteilijan itsensä esittelemänä. Anna taiteilijalle jokaiselle taideteokselle oma aiheensa, esimerkiksi luontoretki, mieleenpainuvin muisto, parasta kesässä, oma kuva, mielikuvitusmaailma, hyviä tekoja, herkkuhetki, tulevaisuus, vauhdin huumaa jne. Voitte sopia, että viikon jokaisena päivänä tehdään yksi teos ja viikko huipentuu taidenäyttelyyn.

Alle kouluikäinen lapsi voi tarvita aikuisen apua virtuaalisten leikkitreffien järjestämiseen. Kaukana asuva isovanhempi voisi ilahtua pyynnöstä osallistua virtuaalisille leikkitreffeille lapsen kanssa. Ehkä tuttavapiiristä voisi löytyä myös nuoria, jotka voisivat jutella ja leikkiä lapsen kanssa virtuaalisesti. Virtuaalisilla leikkitreffeillä voidaan esitellä vaikkapa omat lempilelut tai lukea yhdessä satua.

Innosta lasta tai nuorta pitämään digitaalista päiväkirjaa kesästään. YouTubesta löytyy paljon esimerkkejä ”my day” -tyylisistä videoista, joissa kuvataan ja kerrotaan omasta päivästä. Päivän aikana kuvatut pätkät editoidaan lopuksi yhdeksi videoksi. Videoiden editoiminen on hauskaa puuhaa ja valmiilla videoilla voi ilahduttaa lähimmäisiä tai ystäviä. Netistä löytyy vinkkejä videoiden editoimiseen. YouTubeen voi julkaista videoita yksityisesti ja jakaa vain haluamilleen ihmisille. Videoita voi myös tallentaa ihan vain itselleen omaksi iloksi. Mikä mahtava aikamatka onkaan katsoa niitä vuosien kuluttua!

Anna tehtäväksi tehdä elokuva jostain aiheesta. Pyydä lasta tai nuorta ensin käsikirjoittamaan elokuva ja luonnostelemaan se paperille. Mitä alkusanoissa lukee? Miten elokuva alkaa? Minkälaista musiikkia siinä on? Mistä elokuva kertoo? Onko elokuva jännittävä, humoristinen tai vaikkapa opettavainen? Mikä juonessa on yllättävää? Ketkä elokuvassa esiintyvät ja seikkailevat? Minkälaisia hahmot ovat ja miten ne liittyvät toisiinsa? Miten elokuva loppuu? Elokuvassa voi näytellä oikeat ihmiset tai sitten siinä voi seikkailla pehmolelut. Elokuvaa voi kuvata omalla puhelimella tai tabletilla. Lopuksi elokuva editoidaan ja siihen voi lisätä erikoistehosteita, musiikkia ja erilaisia äänimaisemia. Suunnitelkaa lopuksi elokuvan ensi-ilta. Missä se pidetään? Kotona vai virtuaalisesti? Mitä ensi-illassa tarjoillaan?

Järjestäkää kavereiden tai sukulaisten kesken virtuaalinen lautapeliturnaus. Netistä löytyy lautapeliklassikoita myös digitaalisena. Miltä kuulostaa monopoli, shakki tai laivan upotus?

Tykkääkö lapsi tai nuori ruuanlaitosta tai leipomisesta? Omaan keittokirjaan voi koota omia lempireseptejä tai keksiä reseptejä itse. Keittokirjan voi tehdä tietokoneella tai piirtää itse paperille. Keittokirjan voi kuvittaa ottamalla valmiista annoksista tai leipomuksista kuvia ja liittämällä ne keittokirjaan. Oman kokkaussession voi myös videoida ja lähettää reseptin kera ilahduttamaan ystävää tai sukulaista.

Soittaako lapsi tai nuori jotain soitinta tai tykkääkö hän laulaa? Järjestäkää virtuaalinen konsertti kaukana asuville sukulaisille tai ystäville. Valitkaa konserttiin sopivat laulut ja esitykset. Konsertti voi myös innostaa harjoittelemaan uusia kappaleita. Netistä löytyy paljon videoita ja ohjeita uusien kappaleiden opettelemiseen. Pyydä lasta tai nuorta käsikirjoittamaan konsertin kulku. Pohtikaa ja päättäkää missä konsertti järjestetään, hyviä vaihtoehtoja voi olla esimerkiksi Teams, Zoom tai vaikkapa Instagramin yksityinen käyttäjätili, joka avataan vain konserttia varten ja johon kutsutaan vain konserttiin osallistuvat. Kuka lausuu konsertin alkusanat ja toivottaa osallistujat tervetulleiksi? Miten kappaleet esitellään? Tätä ideaa voi myös käyttää tanssiesityksen esittämiseen tai miksei vaikka myös näytelmän!

Nauttiiko lapsi tai nuori luonnossa liikkumisesta? Anna lapselle tehtäväksi koota digitaalinen kasvio. Kasvion kasvilistoja löydät netistä. Pyydä lasta ottamaan kasvista kuva, kirjoittamaan kuvaan päivämäärän, paikan sekä minkälaisesta paikasta kasvi löytyi (lehti- vai havumetsä, niitty, suo, kallioinen paikka jne.). Pyydä lasta merkitsemään kasvioon esimerkiksi mikä on hänen lempikasvi, mikä kasvi oli vaikein löytää, ja onko kasvi hyötykasvi vai ei. Kuinka monta kasvia onnistutte löytämään?

Oman lehden tekeminen on hurjan hauskaa! Pyydä lasta tai nuorta pohtimaan minkälaisesta lehdestä on kyse. Minkälaisia asioita lehdessä kerrotaan? Kenelle lehti on suunnattu? Ketkä lehteen kirjoittaa ja tekee juttuja? Ilmestyykö lehti digitaalisena vai onko se tarkoitus tulostaa paperille? Alle kouluikäinen voi piirtää lehden itse paperillekin. Miten lehden jutut kuvitetaan? Haastatellaanko lehteen erilaisia ihmisiä? Minkälaisista asioista lapsen tai nuoren mielestä lehdessä olisi tärkeä kertoa? Onko lehdessä mainoksia? Valmis lehti on paitsi hauska muisto, myös varmasti monia ilahduttava lukea!

Piiloleikki on vanha klassikko, jota tykkää leikkiä kaikki! Löytyykö piiloon mennyt, missä ihmeessä hän voi olla? Digihippa on piiloleikin virtuaalinen serkku, jossa piiloleikkiä leikkivien ei tarvitse välttämättä olla samassa tilassa. Sitä voidaan leikkiä myös digitaalisissa ympäristöissä. Digihipassa on tärkeää sopia säännöt, missä ja millä alueella ja säännöillä digihippaa leikitään. Yhdessä voidaan sopia esimerkiksi nettisivut tai pelialusta, jossa digihippaa leikitään. Aikuisen on hyvä muistuttaa lapsia, että hippaa leikitään oman ikäisille tarkoitetuilla sivuilla. Kun sopivat sivut tai peli on sovittu ”piiloon” menevä ottaa jostain sivun ruudusta kuvakaappauksen niin, että kuvassa näkyy sivua vain osittain tai niin että siinä on jokin vihje. ”Piiloon” mennyt lähettää kuvan puhelimellaan piilossa olevaa etsiville. Etsivän pitää löytää ja tunnistaa mistä sivusta kuva on. Löytäjä on se, joka tunnistaa nopeimmin mistä kuva on.

Digihippaa voi leikkiä myös niin, että ”piiloon” menevä ottaa kuvan jostain kaikille tutusta ympäristöstä, esim. koulun pihapiiristä ja lähettää kuvan toisille. Löytäjä on se, joka arvaa mistä kuva on otettu. Digihippa taipuu myös kotiympäristöön niin, että ”piiloon” menevä ottaa kuvan jostain kodin yksityiskohdasta ja lähettää kuvan etsijälle. Etsijän tehtävä on arvata mistä päin kotia kuva on otettu.

Ladattavat materiaalit

Aiheeseen liittyvät

Takaisin ylös