Ruutujen lumoa
Artikkelin on kirjoittanut Tukholman yliopiston tietotekniikan laitoksen yliopistonlehtori ja Helsingin yliopiston sosiaalipsykologian dosentti Airi Lampinen.
Verkkopalvelut kiinnostavat ja vetävät puoleensa, mutta monet arkiset tilanteet myös edellyttävät niiden käyttöä. Lähes kaikki palvelut on tarkoituksella suunniteltu houkuttelemaan ihmisiä viettämään niiden parissa mahdollisimman paljon aikaa.
Verkkoalustojen koukuttavuutta miettiessä ei kuitenkaan kannata sivuuttaa sitä, että teknologian “tahmeiden” ominaisuuksien ohella suurta roolia näyttelevät toiset ihmiset ja sosiaaliset suhteet. Osallistumisesta kieltäytyminen ei aina näyttäydy mielekkäänä vaihtoehtona tai edes valintana, jonka lapsi tai nuori olisi vapaa tekemään.
Keskusteltaessa ruutuajan rajaamisesta on tärkeää olla tarkkana sen suhteen, mitä oikeastaan pyritään rajoittamaan ja miten vapaasti rajoituksen kohteena oleva lapsi tai nuori voi itse valita miten toimii.
Niin nuoren kuin aikuisenkin voi olla vaikeaa jättää älylaite syrjään siinä pelossa, että jää paitsi jostakin olennaisesta (FOMO, Fear of Missing Out). Omaa paikkaansa kouluyhteisössä ja kaveriporukoissa etsivälle lapselle ja nuorelle pelko ulkopuolelle jäämisestä voi olla erityisen raastava. Aikuiselle lapsen mediankäyttö saattaa näyttäytyä intensiiviseltä, passiiviselta ja aikaa vievältä. Lapsen tai nuoren mediankäytön typistäminen kännykkäriippuvuudeksi voi syystä tuntua epäreilulta väärinymmärtämiseltä.
Lapsen tai nuoren kanssa on hyvä keskustella ja tarkastella verkkoalustoilla vietettyä aikaa kriittisesti ja jutella älylaitteiden käyttöä koskevista toiveista ja pelisäännöistä:
- Jos käyttää enemmän aikaa verkossa, mitkä muut asiat jäävät arjessa vähemmälle?
- Millaista tekemistä lapsille ja nuorille on tarjolla verkkoalustojen ulkopuolella? Onko heidän helppo viettää aikaa ystäviensä kanssa kasvotusten?
- Miten aikuinen voi tukea lasta tai nuorta niissä tilanteissa, joissa lapsi tai nuori pelkää jäävänsä jostain paitsi?
Aiheeseen liittyvät
- Hyvinvointia digiajassa
- Verkkoympäristöt osana arkea
- Algoritmit suodattavat ja suosittelevat
- Algoritmit ja mediankäyttö
- Turvallisesti verkossa
- Pienen lapsen mediankäyttö
- Lapset ja media
- DIGIFIT-treeniohjelma