Siirry sisältöön

Sovelluksia lapsille

Puhelimeen ladattavien sovellusten tarkastelu on oleellinen osa lapsen digiturvallisuudesta huolehtimista. On olemassa sekä hyvinvointia tukevia sovelluksia, että sisältöä, joka on lapsille haitallista. 

Lapsille sopivia pelejä ja sovelluksia voi olla hankala tunnistaa sovelluskauppojen runsaan valikoiman joukosta. Tästä syystä alakouluikäinen ei voi vielä tehdä latauspäätöksiä itse. 

Vanhemman on hyvä tiedostaa, että sovelluskauppojen, kuten App Storen ja Google Playn sisältö ei yleensä ole ulkopuolisen asiantuntijatahon tarkastamaa. Myös sovelluskauppojen esittämät ikärajat perustuvat julkaisijan itsearviointiin ja saattavat poiketa siitä, mitä yleisesti ajatellaan lapsille sopivaksi.  

Vanhempana on tärkeää perehtyä sovelluksiin ja käyttää omaa harkintaa vaikuttaako alusta ja sen sisällöt lapsen iälle ja kehitystasolle sopivalta. Vaikka sovellus näyttäisi kuvien tai aiheen perusteella lapsille suunnatulta, voi siinä olla kasvattajan näkökulmasta ongelmallisia elementtejä. 

  • Kaupalliseen sisältöön tai mainoksiin sovelluksessa 
  • Algoritmeihin ja siihen, kuinka voimakkaasti ne suodattavat ja syöttävät sisältöä 
  • Ominaisuuksiin, joiden myötä tuntemattomien käyttäjien on mahdollista saada yhteys lapseen 

Monet ilmaiset sovellukset voivat esimerkiksi olla hyvin kaupallisia. Ne saattavat sisältää aikuisille suunnattuja mainoksia, sovelluksen sisäistä myyntiä ja käyttäjädatan keruuta. 

Usein sovellukset on tehty tarkoituksella koukuttaviksi eivätkä ne tästä syystä sovi pienille lapsille. Puhelimesta voi olla vaikea irrottautua, jos algoritmi antaa eteen aina vain uutta kiinnostavaa sisältöä. 

Mahdollisuudet kohdata sovelluksen kautta vieraita ihmisiä tai julkaista omaa sisältöä muiden nähtäväksi voivat niin ikään olla lasten kannalta riskialttiita ominaisuuksia. Tällaisia ominaisuuksia ovat esimerkiksi chat-toiminnot, yksityisviestit, voice chatit, sisältöjen kommentointimahdollisuus tai keskustelukumppanin valikoituminen satunnaisesti arpomalla.  

Myös oman sijainnin jakaminen on riskialtis ominaisuus etenkin, jos lapsen sijaintitieto on näkyvissä tuntemattomille käyttäjille.   

Ennen sovelluksen antamista lapsen käyttöön vanhemman on hyvä tutustua sen ominaisuuksiin huolellisesti esimerkiksi käyttöehdot lukien ja sovellusta itse testaten. Jos sovelluksesta löytyy yksityisyysasetuksia lapsen turvaksi, ne kannattaa ottaa käyttöön.  

Puhelimet sisältöineen ovat tärkeä osa lasten maailmaa, ja valintojen tekeminen voi tuntua melkoiselta tasapainottelulta. Päätöksiä kannattaa tehdä lasta kuunnellen ja ääneen perustellen. Näin lapsi oppii vähitellen itsekin kriittiseksi digisisältöjen kuluttajaksi. 

  • Onko sovellus suunniteltu nimenomaan lapsille? Jos on, se yleensä lukee esittelytekstissä selkeästi. Pelkkään sovelluskaupassa ilmoitettuun ikärajaan ei voi aina luottaa.
  • Jos sovellus on ilmainen, mistä sen tekijät saavat rahansa? Sisältääkö sovellus esimerkiksi runsaasti mainontaa tai lisäosien myyntiä?
  • Minkälaista käyttäjädataa sovellus kerää ja mitä tarkoitusta varten?
  • Voivatko vieraat ottaa lapseen yhteyttä sovelluksen kautta, tai voiko lapsi itse julkaista jotakin nettiin?
  • Jos sovellus mahdollistaa vuorovaikutuksen muiden kanssa, varmista, että lapsi ymmärtää kääntyä aikuisen puoleen esimerkiksi kiusaamis- tai häirintätilanteissa.
  • Onko sovelluksessa lapsilukkoja tai turva-asetuksia?
  • Sisältääkö sovellus sisäisiä ostoja? Vanhemman luottokorttitietojen on hyvä olla salasanojen takana.
  • Testaa sovellusta ensin itse.

Artikkeli on laadittu yhteistyössä toimittaja Jenni Utriaisen kanssa.  

Aiheeseen liittyvät

Tukea vanhemmalle

Tilaa mediakasvatuksen uutiskirje

Takaisin ylös