Digitaalinen media kouluopetuksen ja opiskelun välineenä
Artikkelin on kirjoittanut FT ja kasvatuspsykologian tutkijatohtori Lauri Hietajärvi Helsingin yliopistosta.
Digitaalisten välineiden käytöstä opetus- ja opiskeluvälineenä on käyty keskustelua, nyt jo 50 vuoden ajan. Digitaalisia välineitä on turhaan nostettu ei-digitaalisten välineiden vastakohdaksi, ja keskustelu on ollut mustavalkoista. Tutkimus antaa lopulta aika selkeän vastauksen kysymykseen siitä onko digitaalisista oppimisvälineistä hyötyä vai haittaa: se riippuu siitä mitä niillä tehdään.
Kuten opetusmenetelmäkeskustelussa ylipäänsä, tutkimusnäytön perusteella kyseessä ei ole keskimääräisesti suuri vaikutus kumpaankaan suuntaan. Koulun ja oppimisen suhteen merkityksellisiä ovat edelleen aivan muut asiat. Yleistäen ei voida todeta digitaalisuuden olevan opiskelulle hyväksi eikä pahaksi. Pitkällä tähtäimellä voimme kuitenkin todeta, että teknologinen kehitys on tuonut opiskeluun ja oppimiseen elementtejä, jotka nyt tuntuvat korvaamattomilta aina kirjoitusvälineistä videopuheluihin.
Digitaalisten välineiden suurin hyöty opetuksessa realisoituu suurempien kulttuuristen ja sosiaalisten murrosten yhteydessä. Aikaisemman toiminnan ja tekemisen toistaminen digitaalisilla välineillä on digitointia, eikä sen suhteen ole odotettavissa aikaisemmasta poikkeavaa lopputulosta.
Parhaiten digitaaliset välineet toimivat oppimisen apuna silloin, kun niitä hyödynnetään tavoilla, joihin aikaisemmilla välineillä ei ole pystytty. Mekaaniseen toistoon perustuva teknologia ei ole opetuskäytössä tuottanut sen parempia tuloksia kuin vastaava tekeminen kynällä ja paperillakaan, sen sijaan tekoälyavusteiset, simulaatioita hyödyntävät ja yhteisölliset sovellukset sekä opettajan tekemät ohjevideot ovat osoittautuneet tutkimuskatsausten mukaan toimiviksi sekä oppimistulosten että oppilaiden koulumyönteisyyden näkökulmasta. Hyvin tehtynä digitaalinen teknologia tarjoaa myös kouluoppimiseen jotain uutta.
Ladattavat materiaalit
Aiheeseen liittyvät
Ammattilaiset
- Digitaalinen media ja oppiminen
- Mediankäyttö ja koulumenestys
- Hyvinvointia digiajassa
- Hyvinvointia digiarjessa- oppituntimalli
- Mediakasvatusaineistot oppitunneille