5–6-vuotiaan sosiaalinen kehitys
Tarvitseeko 5-vuotias kavereita? 5-vuotias on yksinäinen. 5-vuotiaan leikki. 5-vuotias kiusaa?
5-vuotias usein nauttii muiden lasten ja aikuisten seurasta. Lapset ovat kuitenkin tässäkin suhteessa yksilöitä. Jos lapsi säännöllisesti vetäytyy muiden lasten seurasta ja haluaa leikkiä vain yksin, vanhempi voi järjestää ja kannustaa lasta tilanteisiin, joissa hän tapaa myös muita lapsia. Lapset, jotka toimivat uusissa tilanteissa varautuneesti sosiaalisissa tilanteissa, voivat hyötyä tilanteiden harjoittelusta ja vanhemman rohkaisusta. Tärkeää on, että vanhempi osoittaa lapselle hyväksyvänsä tämän sellaisena kuin hän on.
Viiden vuoden iässä lasta alkavat usein kiehtoa leikit ja pelit, joissa on selkeät säännöt. Peleissä häviäminen saattaa olla edelleen vaikeaa. Kaverit ovat usein 5-vuotiaalle tärkeitä, hänellä voi olla jo joitain erityisen hyviä ystäviä. Lapsella voi myös olla ensimmäisiä ihastumisia.
Ystävyyssuhteet alkavat olla melko kestäviä. Lasten sosiaaliset taidot ovat hioutuneet aiempaa taitavammiksi. He osaavat neuvotella asioista entistä paremmin, joustaa tarpeen mukaan ja pukea tunteitaan sanoiksi. Osa lapsista tarvitsee vielä paljon aikuisen tukea ja ohjausta kaverisuhteissa.
Kavereiden mielipiteet vaikuttavat entistä enemmän siihen, mikä on hienoa ja hyväksyttävää. Erityisesti hieman vanhemmat lapset ovat usein 5-vuotiaille esikuvia.
Lapsen moraaliset käsitykset ja tunteet kehittyvät huomattavasti. Hän pohtii hyvän ja pahan eroa ja hakee vanhemmalta vahvistusta omille käsityksilleen. Lapsi ymmärtää oikean ja väärän eron. Hän ymmärtää mikä on oikeudenmukaista ja reilua ja suuttuu tosissaan, jos häntä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti.
Arvioidessaan jonkin teon pahuutta, lapsi arvioi sitä yleensä teon lopputuloksen eikä tarkoituksen perusteella.
Yhteinen hassuttelu, hellittely ja arjen toimien jakaminen vanhemman kanssa ovat lapsen päivän huippuhetkiä. Vanhemmat ovat edelleen lapselle maailman tärkeimmät ihmiset.