Siirry sisältöön
Kuva:

Yli 70 000 yläkoululaista mukana Suomen suurimmalla digihyvinvoinnin oppitunnilla

Lasten ja nuorten älylaitteiden käyttö puhuttaa paitsi kouluissa myös nuorten itsensä ja vanhempien keskuudessa. Elisa ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto järjestivät yhdessä nuorten digihyvinvointiin keskittyvän oppitunnin 30.10.2024. Tilaisuus osoittautui jättimenestykseksi, ja sillä tavoitettiin merkittävä osa kaikista yläkoululaisista. Mukaan ilmoitettiin 424 koulua ja 70 715 oppilasta 182 paikkakunnalta ympäri Suomen. Osa kouluista seurasi oppitunnin suorana, osa katsoo sen myöhemmin tallenteena.

SuperDigikoulun nimellä kulkevalla striimattavalla oppitunnilla käsiteltiin nuorille ajankohtaisia aiheita; älylaitteiden liikakäytön vaikutuksia aivoihin, somen koukuttavuutta, netin ja somen turvallisuutta sekä arjen fiksuja digitaitoja.

”Näin valtava kiinnostus tapahtumaa kohtaan joka puolelta Suomea on selvä merkki, että lasten ja nuorten älylaitteiden liikakäyttöön ja sen lieveilmiöihin kaivataan ratkaisuja niin kouluihin kuin vapaa-ajalle. Haluamme auttaa nuoria käyttämään laitteitaan fiksummin. Tietoisuuden kasvattaminen on tässä avainasemassa, erityisesti kun puhutaan jo yläkouluikäisistä nuorista”, kertoo Elisalla nuorten digihyvinvointihanketta johtava Laura Hyle.

”Nuorten kasvava huoli digilaitteiden hallinnasta on merkki siitä, että meidän on tuettava heitä löytämään terveellisen mediankäytön keinoja. Digihyvinvointi on osa nuorten arkea, ja sen edistäminen vaatii avointa keskustelua ja yhteistyötä niin kotona, kouluissa kuin yhteiskunnan tasolla”, toteaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton lasten ja nuorten osallisuudesta vastaava kehityspäällikkö Paula Aalto.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Elisan yhteistyönä toteuttaman tutkimuksen mukaan 55 prosenttia nuorista sanoo, ettei koe hallitsevansa puhelimen ja netin käyttöä hyvin. Määrä on tuplaantunut viimeisen neljän vuoden aikana.*

Sama huoli näkyy myös vanhemmilta kysyttäessä. 41 % yläasteikäisten vanhemmista kokee huolta lapsen digilaitteiden käytöstä​, ja 69 % vanhemmista ajattelee, että koululaisten puhelimen käyttö häiritsee oppitunteja.**

Kouluissa digilaitteiden käyttö on arkipäivää. Parhaimmillaan niistä on hyötyä opetuksessa ja pahimmillaan ne vievät oppilaiden huomion oppimisesta. Jopa 77 % nuorista arvioi, että netinkäyttö häiritsee keskittymistä koulutyöhön ainakin joskus.* Etenkin vapaa-ajalla korostuvalla liikakäytöllä on myös vaikutuksia nuorten aivoihin ja keskittymiseen.

”Kun kuulimme SuperDigikoulusta, päätimme heti osallistua. Älylaitteiden käytön haitalliset vaikutukset näkyvät päivittäin kouluarjessa nuorten mielialassa ja keskittymisessä. Mielestämme on hyvä, että nuorten tietoisuutta lisätään mahdollisimman monia eri kanavia pitkin ja heitä ohjataan pohtimaan omaa laitteiden käyttöään ja sen vaikutuksia omaan arkeen,” kertoo Vantaan Ylästön koulun virka-apulaisrehtori Essi Mellin.

Näistä teemoista digihyvinvoinnin asiantuntijat suosittelevat keskustelemaan kotona ja koulussa nuorten kanssa

Digihyvinvoinnin oppitunnilla tarjottiin viihdyttävässä mutta informatiivisessa paketissa tärkeää tietoa siitä, miten ja miksi omasta digihyvinvoinnista voi ja kannattaa pitää huolta. Lisäksi koulut saivat oppimateriaalin, jonka avulla kouluissa voidaan jatkaa keskustelua SuperDigikoulun aiheista. Asiantuntijoina toimivat neuropsykologi ja aivojen asiantuntija Mona Moisala, Mannerheimin Lastensuojeluliiton mediakasvatuksen asiantuntija Rauna Rahja sekä Elisan kyberturvallisuuden asiantuntija Riku Juurikko.

Asiantuntijat suosittelevat keskustelemaan nuorten kanssa näistä näkökulmista:

  • Älypuhelimen päivittäinen käyttö: erityisesti pelaamisen ja lyhytvideoiden osalta kannattaa keskustella käytön määrästä ja tarvittaessa rajoittaa tähän käytettyä aikaa. Perheen kesken kannattaa sopia digipelisäännöistä ja esimerkiksi sopia, että puhelimet jätetään yhteiseen parkkiin yöksi. Koulupäivien aikana puhelimien kanssa toimitaan opettajan ohjaamalla tavalla ja koulun yhteisillä pelisäännöillä.
  • Miten fiksut digivalinnat tukevat muuta elämää? Varmista että nuori saa tarpeeksi unta, liikkuu päivittäin ja jättää aikaa kasvokkaisille kohtaamisille sekä harrastuksille. Älypuhelinta ei esimerkiksi kannata käyttää ennen nukkumaanmenoa. Monelle nuorelle älylaite on ennen kaikkea väline pitää yhteyttä kavereihin. Myös kavereiden kanssa voi jutella hyvinvointia tukevista tavoista olla puhelimella ja tavoitettavissa.
  • Miten voi pitää huolta omasta digiturvallisuudesta: Jutelkaa epäilyttävistä tai epäasiallisista viesteistä, kiusaamisesta sekä millaisista sisällöistä voi olla omalle terveydelle haittaa. Nuoria voi muistuttaa oman turvallisuuden tärkeydestä netissä ja kannustaa olemaan vastaamatta epäilyttäviin yhteydenottoihin. Nuoria kannattaa rohkaista kertomaan luotettaville aikuisille, jos on kohdannut älylaitteillaan jotain ikävää. Turvattomien tilanteiden kanssa ei pidä jäädä yksin.

SuperDigikoulu tulee jälleen vuonna 2025! Mikäli haluat saada ennakkotietoa seuraavasta SuperDigikoulusta ensimmäisten joukossa, voit liittyä postituslistalle tällä sivulla: SuperDigikoulu – Mannerheimin Lastensuojeluliitto

*Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Elisan yhteistyönä toteuttama nuorten mediankäytön kysely, marraskuu 2023. N=3600

**Elisan toteuttama kysely nuorten vanhemmille, toukokuu 2024. N=450

Kuva: Tuomas Klemola / Kuulu

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Takaisin ylös