Siirry sisältöön
Kuva: FIBA

Susijengi keräsi yhdessä K-marketien kanssa 10 000 euroa Mannerheimin Lastensuojeluliitolle

Suomen koripallomaajoukkueen pelaajat keräsivät rastikilpailulla ”jeesauspisteitä” ja varoja kiusaamisen vastaiseen työhön. 31.7. Tampereella toteutettu tempaus oli osa MLL:n ja K-Market-ketjun Kiusaamisvapaa vyöhyke -yhteistyötä, joka muistuttaa, että kiusaamiseen puuttuminen on meidän jokaisen vastuulla.

K-Marketien ja MLL:n kiusaamisvapaa vyöhyke -yhteistyön tarkoitus on, että kauppa tarjoaa lapselle tai nuorelle tarvittaessa turvallisen paikan, jossa on aina välittävä aikuinen saatavilla. Samalla K-Marketit nostavat kiusaamisen ehkäisemisen esiin yhdessä MLL:n kanssa.

Susijengi näyttää osaltaan esimerkkiä siitä, että jokainen voi puuttua kiusaamiseen. Yhteistyö alkoi vuonna 2023 ja viime kesänä kisailtiin Helsingin keskustan K-Marketeissa. Tämän vuoden tempauksessa Susijengi kiersi Tampereen keskustan K-Marketeissa kilpailemassa erilaisissa tehtävissä, keräten ”jeesauspisteitä”.

“On mahtavaa, että susijengiläiset pääsevät taas toimimaan hyvän mielen lähettiläinä. Haluamme korostaa tämän kesän kisailussa kiusaamisen vastakohtaa jeesaamista. Sitä, että autetaan, kannustetaan ja otetaan kaikki mukaan. Kiusaamiseen puuttuminen ei ole ainoastaan kodin ja koulun asia, vaan vastuu on meillä kaikilla, ammattiurheilijoista lähikaupan jokapäiväisiin kävijöihin. Meistä jokainen voi omalla esimerkillään ja puuttumisellaan vaikuttaa yhteiseen ilmapiiriin”, kertoo K-Market-ketjun johtaja Jesper Åberg.

Kiusaamisvapaa vyöhyke on K-Market-ketjun pysyvä toimintamalli, joka on käytössä kaikissa yli 750 K-Marketissa ympäri Suomen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos myönsi toimintatavalle vuoden 2022 kansanterveyspalkinnon tunnustuksena valtakunnallisesti merkittävästä kansanterveyden hyväksi tehdystä työstä.

MLL:n kiusaamisen vastaisen työn asiantuntijat ovat laatineet K-marketien henkilökunnalle välittävän aikuisen muistilistan ja kouluttaneet henkilökuntaa siihen, miten puuttua kiusaamiseen tai miten kohdata kiusattu ja hoitaa tilanne kaupassa niin, että kiusaamisen kohteeksi joutunut lapsi tai nuori kokee olonsa turvalliseksi.

”Kiusaaminen on iso yhteiskunnallinen ongelma ja monelle kiusaamiskokemukset jättävät elinikäiset jäljet. Siksi jokaisen aikuisen pitää puuttua kiusaamiseen, kun sellaista kohtaa. Olemme kiitollisia, että K-marketien henkilökunta toimii turvallisina aikuisina ja K-ryhmä on päättänyt omalta osaltaan tukea ja pitää tätä teemaa esillä”, toteaa lahjoituksen Susijengin pelissä vastaanottanut viestintä- ja varainhankintajohtaja Leena Poutanen Mannerheimin Lastensuojeluliitosta.

Kuva: FIBA

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Takaisin ylös