Siirry sisältöön

MLL kutsuu hiljaiset hyväksyjät katsomaan peiliin

Joka kolmas lapsi tai nuori kertoo olleensa kiusattuna tai osallistuneensa kiusaamiseen lukukauden aikana* ja keskimäärin kaksi lasta jokaisessa koululuokassa kokee vakavaa kiusaamista viikoittain.**. Tästä huolimatta kiusaamiselle annetaan liian usein tilaa hiljaisuudella. Mannerheimin Lastensuojeluliiton uusi “Hiljaiset hyväksyjät”-kampanja haluaa haastaa vierestä seuraajat toimimaan.

Kukaan ei tykkää susta. Karseet hörökorvat.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) uuteen Hiljaiset hyväksyjät -kampanjaan liittyvällä “Kiusatun muotokuva”-toteutuksella ohikulkijat voivat kolmessa kauppakeskuksessa nuorentaa itsensä digitaalisesti ja altistaa itsensä ulkonäköä kritisoiville kommenteille. Mainosruudulle rakennettu toteutus pysäyttää paitsi sen laukomilla loukkauksilla, myös sillä miten kohdistettuja ne ovat.

MLL:n viestintä- ja varainhankintajohtaja Leena Poutanen kertoo, että tämä on kokemuksellisen toteutuksen tarkoitus. “Aidosti järkyttävää on se, että tällaiset kommentit ovat arkipäivää lasten ja nuorten keskuudessa”, hän jatkaa.

Hiljaiset hyväksyjät -kampanja muistuttaa, että lasten ja nuorten kiusaaminen on mahdollista, jos siihen ei puututa. “Hiljaisuus luo tilan, jonka kiusaaminen täyttää. Hiljaisuus voidaan kuitenkin rikkoa, mutta se vaatii rohkeita äänenkäyttäjiä. Sellaisia voivat olla yhteiskunnallisten toimijoiden, kouluhenkilökunnan ja muiden turvallisten aikuisten ja kaikkien kiusaamista todistavien yksilöiden äänet. Vaikka emme voi ratkaista kaikkia ongelmia, voimme kyllä tehdä enemmän”, Poutanen kertoo.

MLL:n verkkosivuilla on monipuoliset, asiantuntijoiden kokoamat ohjeet kiusaamistilanteisiin vanhemmille ja kouluille. Lisäksi MLL tarjoaa tukea vaikeisiin tilanteisiin esimerkiksi auttavien puhelin- ja chat-palveluiden kautta, tukiryhmissä sekä kouluttamalla nuorten parissa toimivia ammattilaisia.

Hiljaiset hyväksyjät -kampanjan tärkeänä osana ovat Helsingin, Tampereen ja Raision kauppakeskuksiin sijoitetut Kiusatun muotokuva -mainosruudut. Interaktiivinen toteutus kutsuu ihmiset astumaan peilin eteen ja kokemaan miltä tuntuisi olla lapsi tämän päivän maailmassa.

Näyttö skannaa henkilön kasvonpiirteet ja muuttaa hänet tekoälyn avulla nuoreksi. Sen jälkeen oman nuorennetun kuvan viereen ilmestyy näytölle ulkonäköanalyysiin perustuvia kiusaamisviestejä reaaliajassa.

Koska itse kampanja on kohdistettu aikuisille, myös interaktiiviset ulkomainokset kohdennetaan täysi-ikäisille niiden tekniikan avulla. “Mikäli toteutus havaitsee, että osallistuja on mahdollisesti liian nuori, se ei käynnisty”, Poutanen kertoo.

“Kiusatun muotokuvat” ovat kokeiltavissa Helsingin Kampin, Tampereen Koskikeskuksen ja Raision Myllyn kauppakeskuksissa tiistaista torstaihin 17.–19.9.2024.

* Lähde: THL, 2021
** Lähde: THL, 2023

Artikkelin kuva on tuotettu tekoälyllä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Ethän ole kiusaamisen hiljainen hyväksyjä?

Kiusaamista esiintyy enemmän kuin koskaan aiemmin. Tänäänkin moni lapsi joutuu pelkäämään kouluun menemistä. Älä jää hiljaiseksi hyväksyjäksi!

Lahjoittamalla autat kiusattuja ja tuet kiusaamista ehkäisevää työtä. Lahjoita nyt!

Takaisin ylös