Educa 2025 – MLL:n alakoulujen tukioppilastoiminta ja Digitutkijat esittäytyvät!
Suomen merkittävin opetus- ja kasvatusalan tapahtuma Educa järjestetään 24. – 25.1.2025 Helsingin Messukeskuksessa. MLL on mukana omalla osastolla 6p91 ja usealla mielenkiintoisella esityksellä.
Tule kuulemaan uudesta toimintamallistamme – alakoulun tukioppilastoiminnasta. Sen tavoitteena on edistää kaveritaitoja ja ehkäistä yksinäisyyttä ja kiusaamista jo alakoulussa. Mukana MLL:n osastolla myös mediakasvatuksen asiantuntijat nelosluokkalaisten Digitutkijat-työpajoista sekä palkittu nuoria osallistava Nuortennetti. Leikkipäivä muistuttaa, että leikki on lapsen oikeus ja lisäksi mahtava tapa ryhmäyttää oppilaita, opetella uutta asiaa ja ihan vain pitää hauskaa yhdessä.
Lisäksi osastollamme voit tutustua MLL:n materiaaleihin, kuten Nuori ja media sekä tukioppilastoiminnan yksinäisyys ja osallisuus -oppaisiin ja pyöräyttää Onnenpyörää tietysti!
MLL:n esityksissä pilottikoulut kertovat kokemuksiaan alakoulun tukioppilastoiminnasta, katsotaan somea nuorten silmin sekä pohditaan tekoälyn turvallista käyttöä.
Tervetuloa esityksiin ja osastollemme 6p91!
Miten oppilaita voidaan osallistaa koulun hyvinvointityöhön jo alakoulussa? MLL:n ja kokeilukoulujen mm. Helsingin ja Kaakkois-Suomen alueella yhteistyössä kehittämä toimintamalli vahvistaa oppilaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Mallia on otettu yläkoulun tutusta tukioppilastoiminnasta ja kokemukset siitä ovat hyvät. Tule kuulemaan, miten tukioppilastoimintaa alakouluissa toteutetaan ja minkälaisia kokemuksia kouluilla siitä on.
Esiintyjät: Satu Suomalainen, kouluyhteistyön asiantuntija/MLL, Veera Rautiainen, erityisopettaja, tukioppilasohjaaja/Laakavuoren ala-asteen koulu, Elina Nieminen, kouluvalmentaja, tukioppilasohjaaja/Laakavuoren ala-asteen koulu
Digitaalinen media näkyy ja kuuluu oppilaiden arjessa, mutta miten tekoäly vaikuttaa lasten ja nuorten digitaalisiin kokemuksiin? Tekoäly muovaa digitaalisia alustoja ja heijastuu myös lasten ja nuorten mediakokemuksiin, vertaissuhteisiin ja kehittyvään identiteettiin. Myös alaikäisten verkossa kohtaama seksuaaliväkivalta on tekoälyn myötä muutoksessa. Millaisia turvataitoja muuttuvat mediailmiöt edellyttävät? Miltä netti näyttää lasten ja nuorten silmin? Miten oppilaiden mediakokemuksia voi ottaa osaksi koulujen mediakasvatusta? Tule kuulemaan, miten tukea oppilaiden turvallisuutta, kiusaamatonta kulttuuria ja kriittistä medialukutaitoa tekoälyn täyteisissä mediaympäristöissä.
Esiintyjät: Mikko Ahtila, asiantuntija/Pelastakaa Lapset ry, Sasu Leinonen, projektipäällikkö/Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, Rauna Rahja, mediakasvatuksen asiantuntija/Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Milloin viimeksi puhuitte nuorten kanssa sosiaalisesta mediasta, kuten TikTokista, oppitunnilla? Aikuisten ja lasten mediamaailmat eroavat toisistaan suuresti. MLL:n Nuorten mediankäytön kysely paljastaa, että lähes puolet 13–17-vuotiaista nuorista kokee oman mediankäytön hallinnan vaikeaksi. Yhä useampi nuori kokee somessa myös yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden tunteita. Moni nuori on kohdannut verkossa myös vaarallisia tai haitallisia somehaasteita ja ilmiöitä. Tule kuulemaan kyselyn tuloksista sekä siitä, miten voit vahvistaa nuorten digihyvinvointia ja mediankäyttötaitoja pedagogisia tavoitteita unohtamatta.
Esiintyjät: mediakasvatuksen asiantuntija Rauna Rahja ja digitaalisen nuorisotyönasiantuntija Noora Lambert / MLL
Kuva: Jani Laukkanen