Vanhempainpuhelimen vuosiraportti 2024: Ydinperhe ei suojaa ristiriidoilta tai yksinäisyydeltä
Vuonna 2024 Vanhempainpuhelimessa ja digipalveluissa vastattiin palvelun historian suurimpaan määrään, 2606 yhteydenottoon. Eniten yhteydenottoja tuli ydinperheistä. Kolmasosa aikuisia koskevista aiheista koski ihmissuhteita ja niistä lähes 70 % aikuisten välisiä ristiriitoja.
Vuonna 2024 MLL:n Vanhempainpuhelimeen ja digipalveluihin yhteyttä ottavista vanhemmista 39 prosenttia asui kahden vanhemman perheissä. Viimeisen viiden vuoden aikana ydinperheissä elävien vanhempien yhteydenotoissa ovat kuuluneet yhä enemmän perheen aikuisten väliset ristiriidat sekä niiden vaikutukset koko perheen elämään.
Kokemukset epätasa-arvoisesta vastuunjaosta lasten- ja kodinhoidossa, erilaiset kasvatusnäkemykset puolison kanssa, parisuhteen riitaisuus ja puhumattomuus sekä henkinen väkivalta parisuhteessa kuormittavat yhteydenottajia.
MLL:n vanhempainpalveluihin tulleissa yhteydenotoissa kuului vanhempien turhautuneisuus ja pettymys puolisoon kotitöiden ja lastenhoidon epätasaisen jakautumisen vuoksi.
– Moni yhteydenottaja koki, että joutui kantamaan päävastuun lasten ja kodin asioista. He eivät mielestään saaneet puolisoltaan konkreettista tai henkistä tukea tai arvostusta kasvatukseen tai kodinhoitoon liittyen, avaa MLL:n auttavien palveluiden asiantuntija Anna Weckström.
Varsin usein kyse oli pienten lasten äideistä, jotka kuvasivat toisen vanhemman vetäytymistä lapsenhoidosta ja sen aiheuttamaa väsymystä ja yksinäisyyden kokemusta. Toisaalta moni alakouluikäisten ja nuoruusikäisten lasten vanhemmista saattoi mainita, että konkreettisen kotityön lisäksi vastuu lapsen arjen asioista ja koulunkäynnistä kasautui usein vain toisen harteille.
Usein yhteydenotoissa puhuttiin siitä, miten sovittaa yhteen vanhempien eriäviä kasvatusnäkemyksiä. Etenkin rajojen asettamisessa ja niistä kiinni pitämisessä tuli yhteentörmäyksiä. Samoin erimielisyydet saattoivat koskea tapaa, jolla lapsen kanssa oltiin: toinen vanhempi koki toisen tavan liian suorasukaiseksi tai lasta ymmärtämättömäksi.
Joskus yhteydenottaja koki, että toinen vanhempi asettui lapsen puolelle tilanteissa, joissa hän toivoi vanhempien toimivan yhtenä rintamana. Huoli riitojen ja muiden vuorovaikutusongelmien vaikutuksista perheen lapsiin oli suuri.
Monesti vanhempi kokee avunhakemisen vaikeaksi, tai ei tiedä, mistä apua parisuhteen ongelmiin voisi saada. Osa ei ole saanut apua, koska toinen vanhempi ei ole halukas osallistumaan tapaamisiin ammattilaisen kanssa. Myös pelkoja ammattiavun hakemisen seurauksista kuullaan palveluissa usein.
– Joissain perheissä aikuisten väliset ristiriidat muuttuivat ajan myötä henkiseksi väkivallaksi. Yhteydenottaja ei välttämättä tätä itse tunnistanut tai haki keskustelussa päivystäjän kanssa näkökulmaa ja vahvistusta sille, oliko puoliso toiminut oikein, mainitsee Weckström.
Yhteydenottojen perusteella moni ydinperheessä elävä vanhempi elää suojamuurin tai kulissien takana, jonka varjossa koko perheen hyvinvointiin heijastuvat vanhempien väliset ongelmat saattavat jäädä esimerkiksi neuvolan ammattilaisilta huomaamamatta. Suojamuurin takana voi olla kovin yksinäistä, ja ratkaisujen ja avun hakeminen omaan tilanteeseen erityisen vaikeaa.
Yhteystiedot
- Anna Weckström, Auttavien palveluiden vastaava asiantuntija, anna.weckstrom@mll.fi, 050 4646 452
- Johanna Laine-Hatami, Vanhempainpuhelimen ja chatin päivystystyön koordinaattori, johanna.laine-hatami@mll.fi, 050 348 3803
MLL:n Vanhempainpuhelimessa voi keskustella luottamuksellisesti ja kiireettömästi mistä tahansa vanhemmuuteen liittyvästä asiasta. Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömänä puhelimen lisäksi chatissa ja nettikirjeellä. Puhelut ovat maksuttomia, eikä niitä nauhoiteta. Yhteydenottoihin vastaavat vapaaehtoiset päivystäjät ovat MLL:n kouluttamia.
- MLL:n Vanhempainpuhelimen numero on 0800 92277. Puheluihin vastataan ma klo 10–13 ja 17–20, ti klo 10–13 ja 17–20, ke klo 10–13, to klo 14–20 ja pe klo 10-13.
- Chat-palvelu päivystää osoitteessa mll.fi/vanhemmille ma klo 10–13, ti klo 10–13, to klo 17–20 ja pe klo 10–13. Chattiin voi myös varata ajan.
- Kirjepalveluun voi kirjoittaa mihin vuorokauden aikaan tahansa.
- MLL:n Vanhempainnetistä osoitteesta mll.fi/vanhemmille löytyy monipuolisesti tietoa lapsen kasvusta ja kehityksestä sekä tukea lapsiperheen arkeen ja haastaviin tilanteisiin.
Vanhempainpuhelimen vuosiraportti kuuluu MLL:n hiljaiset signaalit -raporttisarjaan, mikä avaa lasten, nuorten ja perheiden tilannetta Suomessa.

Julkaisu kuuluu MLL:n hiljaiset signaalit -sarjaan