MLL:n Lasten ja nuorten puhelin 116 111 ja chat järjestää maratonpäivystyksen Lapsen oikeuksien päivänä
MLL:n Lasten ja nuorten puhelimessa 116 111 ja chatissa järjestetään maratonpäivystys Lapsen oikeuksien päivänä keskiviikkona 20. marraskuuta. Palvelut ovat avoinna kello 12–20, ja Nuorten Tukilinja jatkaa numerossa 116 111 päivystystä puoleenyöhön.
– Vaikeudet perhesuhteissa ja huoli omasta jaksamisesta kuormittavat nykyään lapsia ja nuoria erityisen paljon. Mielenterveyteen liittyvät aiheet ovat nousseet toiseksi yleisimmiksi aiheiksi palvelussa, kun ne esimerkiksi 10 vuotta sitten olivat palvelun kuudenneksi yleisin aihe, MLL:n auttavien palveluiden vastaava asiantuntija Anna Weckström kertoo.
MLL:n Lasten ja nuorten auttaviin palveluihin voi ottaa yhteyttä maksutta ja nimettömästi. Koulutetut vapaaehtoiset päivystäjät ja ammattilaiset ovat valmiina kuuntelemaan ja keskustelemaan kaikista nuorten elämään liittyvistä aiheista.
Viime vuonna Lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa vastattiin 20 000 yhteydenottoon. Nuorilla on myös mahdollisuus varata maksuton ja anonyymi henkilökohtainen keskusteluaika MLL:n työntekijän kanssa puhelimitse tai chatissa.
Lasten ja nuorten puhelin, chat ja nettikirjepalvelu ovat maksuttomia, ja yhteyttä voi ottaa nimettömästi.
Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset aikuiset, joiden kanssa pääsee juttelemaan kiireettä ja luottamuksellisesti. Vapaaehtoisten tukena on aina MLL:n ammattilainen, ja tarvittaessa lapsi tai nuori ohjataan muiden ammattipalveluiden piiriin.
- Lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä numerossa 116 111. Päivystysajat ovat arkisin kello 14–20 ja viikonloppuisin kello 17–20. Juhlapyhinä puheluihin vastataan kello 17-20.
- Nuorten Tukilinja päivystää numerossa 116 111 joka arki-ilta klo 20-24. Nuorten Tukilinjalla mielenterveysongelmien tai muiden akuuttien huolten kanssa kamppailevat nuoret saavat tukea ja apua ammattilaisilta.
- Chat päivystää jokaisena päivänä ja myös juhlapyhinä klo 17-20. Chat-ajan ammattilaisten kanssa voi myös varata etukäteen. Nettikirjepalveluun voi kirjoittaa itselle parhaiten sopivana aikana. Chat ja nettikirjepalvelu löytyvät osoitteesta nuortennetti.fi.
- Puhelin päivystää myös ruotsiksi maanantaisin ja tiistaisin kello 14–17 ja keskiviikkoisin ja torstaisin kello 14–20 numerossa 0800 96 116.
- Lasten ja nuorten puhelin on auttanut ja kuunnellut lapsia ja nuoria Suomessa vuodesta 1980 lähtien.
Lisätietoja
- www.116111.fi
- Anna Weckström, Auttavien puhelin- ja digitaalisten palveluiden vastaava asiantuntija , anna.weckstrom@mll.fi, 050 4646 452