464. Vastapuhetta vihapuheelle
400. Mediakasvatus
Tehtävä
Keskustella miten tunnistaa vihapuhetta netissä ja koulussa ja miten mediataidoilla voidaan levittää empatiaa ja ymmärrystä.
Tila
Luokkahuone tai vastaava tila.
Tarvikkeet
Videotykki ja valkokangas tai vastaava tapa heijastaa video näkyville.
Kesto
15-30 min.
Katsokaa vastapuhetta vihapuheelle video, jossa mediakasvatuksen asiantuntija Inka Kiuru kertoo mitä vihapuhe on, miten se näkyy netissä, mitä hyötyä on mediataidoilla ja kuinka vihapuhetta voidaan vastustaa vastapuheella. Kesto 2:22 min.
Muodostakaa parikeskustelu, jossa keskustellaan alla olevien kysymysten avulla.
Vihapuhe
- Oletko joskus nähnyt vihapuhetta netissä, entäpä koulussa?
- Eroaako vihapuhe jotenkin netti- ja koulukiusaamisesta?
- Miten mielestäsi nettikiusaamista ja vihapuhetta voitaisiin vähentää?
- Miten voi oppia tunnistamaan vihapuhetta?
Vastapuhe
- Mitä sinulle tulee mieleen sanasta vastapuhe?
- Keksitkö esimerkin vastapuheesta, kuten mainos, blogikirjoitus, somekampanja, tubettaja, joka on saanut sinut ajattelemaan asioita toisen ihmisen näkökulmasta?
- Millaista vastapuhetta voisit itse tehdä tai jakaa?
Saada oppilaat pohtimaan omaa vastuuta ja toimintaa digiympäristössä. Vahvistaa oppilaiden mediataitoja.
Vihapuhe hiljentää ja kaventaa sananvapautta. Se vaikuttaa siihen keitä me näemme mediassa ja päättävissä asemissa. Koulu- ja nettikiusaaminen voivat sisältää vihapuheen elementtejä. On hyvin tärkeää, että oppilaat tunnistavat ja osaavat toimia, kun näkevät kiusaamista ja vihapuhetta. Aiheen käsitteleminen ennaltaehkäisee kiusaamista ja vihapuhetta. Oppilaiden kanssa voi keskustella onko koulussa ilmiöitä, jotka näkyvät myös nettimaailmassa. Aikuisten on hyvä olla tietoisia siitä mitä digitaalisissa ympäristöissä tapahtuu.
MLL Vihapuhetta ja vastapuhetta 2021
Vihapuhetta ja vastapuhetta – Mannerheimin Lastensuojeluliitto (mll.fi)
Koulukino Disinformaatio, vihapuhe ja mediakasvatus 2016
Disinformaatio vihapuhe ja mediakasvatuksen keinot_29_11_2016.pdf (koulukino.fi)