248. Tyynyralli

200. Ryhmän toiminta

Tehtävä

Harjoitellaan yhdessä toimimista ja annetaan esimerkki ryhmän ohjaamisessa huomioitavista asioista.

Tila

Tila, jossa mahtuu liikkumaan.

Tarvikkeet

Kaksi eriväristä tyynyä tms.

Kesto

15-30 min.

Ryhmäytyminen
1 - 9 luokatKummituntiToinen aste
  1. Pyydä oppilaita muodostamaan iso piiri. Tehkää jako kahteen siten, että parittoman numeron saaneet ovat joukkue ja parillisen numeron saaneet ovat toinen joukkue.
  2. Joukkueet saavat omat tyynyt, jotka erottuvat toisistaan.
  3. Tyynyt lähtevät piirin vastakkaisilta puolilta liikkeelle myötä päivään siten, että kumpikin joukkue ojentaa mahdollisimman nopeasti tyynyä seuraavalle oman joukkueen jäsenelle (1–3–5–7–9–11…).  Tyynyt ajavat kilpaa ja voittaja on se joukkue, jonka tyyny ohittaa ensimmäisenä toisen joukkueen tyynyn.
  4. Ennen kilpailua on hyvä sopia yhteisesti, miten toimitaan, jos tyyny putoaa matkalla.

Keskustelkaa

  • Millainen on hyvä leikki?
  • Muistatko olleesi mukana leikissä, joka ei toiminut/ollut mukava?
  • Minkälaiselle ryhmälle tämä leikki sopisi, miksi?
  • Mitä leikin ohjaamisessa on hyvä huomioida?
  • Miten leikin ohjaamiseen voi valmistautua?

Kerro oppilaille

Leikki pitää valita ryhmän mukaan. Onhan leikki turvallinen kaikille? Onhan siihen helppo osallistua? Sopiiko se ryhmäläisille? Ovathan ohjeet ymmärrettävät? Hyvä suunnittelu ja ohjaamisen harjoittelu auttavat.