203. Tutustumisruudukko

200. Ryhmän toiminta

Tehtävä

Tutustutaan muihin ryhmäläisiin ja ollaan vuorovaikutuksessa kaikkien kanssa.

Tila

Luokkatila tai muu avara tila, jossa mahtuu liikkumaan. 

Tarvikkeet

Tutustumisruudukko 1 kpl/hlö ja kyniä.

Kesto

alle 15 min.

KohtaaminenRyhmäytyminen
5 - 9 luokatKummituntiNuorisotyöToinen aste

Ladattavat materiaalit

  1. Jaa kaikille tutustumisruudukko ja kynä.
  2. Ruudukossa on erilaisia väittämiä kuten ”Pitää leipomisesta” tai ”Tykkää piirtää”.
  3. Ohjeista oppilaita kulkemaan tilassa ja keräämään nimiä kysymällä toiselta, pitääkö ruudukon väite hänen kohdallaan paikkaansa. Jos näin on, kirjoitetaan hänen nimensä kyseiseen ruutuun. Yhdeltä oppilaalta kysytään aina yksi asia ja sen jälkeen mennään seuraavan oppilaan luokse. Tavoitteena on jutella jokaisen oppilaan kanssa ja täyttää ruudukko mahdollisimman monella eri nimellä. Pienen ryhmän kanssa voidaan sopia, että jokaisen nimeä voi käyttää kaksi kertaa.
  4. Lopuksi voit vielä käydä ruudukon asiat läpi pyytämällä oppilaita viittaamaan tai peukuttamaan, jos väite koskee itseä.

Keskustelkaa

  • Oliko harjoitus hyvä tutustumisharjoitus? Miksi?
  • Mitä hyviä puolia harjoituksessa on?
  • Voiko siihen liittyä jotain haasteita?

Kerro oppilaille

Harjoitus auttaa tutustumisessa ja sen avulla voi löytää toisista uusia puolia ja yhdistäviä asioita. Ruudukko antaa valmiit vastausvaihtoehdot ja se on helppo toteuttaa myös pienempien kanssa. Ruudukon voi tehdä myös itse keksimällä vaikkapa tiettyyn teemaan liittyviä väittämiä, kuten esimerkiksi kesälomaruudukko, jouluruudukko, kouluruudukko tms.