319. Turvallinen ilmapiiri

300. Kiusaamisen ehkäiseminen

Tehtävä

Arvioidaan oman koulun ilmapiiriä.

Tila

Tila, jossa voi liikkua.

Kesto

15-30 min.

HyvinvointiKiusaaminen
5 - 9 luokat7 - 9 luokat
  1. Kerro oppilaille, että harjoituksessa sanotaan väittämiä ja oma mielipide ilmaistaan siirtymällä mielipidettä vastaavaan paikkaan luokassa. Sopikaa mikä luokan kulmista tarkoittaa ”täysin samaa mieltä”, mikä kulma ”melko samaa mieltä”, mikä ”melko eri mieltä” ja mikä ”täysin eri mieltä”.
  2. Valitse mitkä väittämät haluat ottaa mukaan harjoitukseen. Väittämät on jaoteltu ilmapiiriin liittyviin väittämiin ja kiusaamistilanteisiin liittyviin väittämiin.
  3. Esitä väittämiä ja pyydä oppilaita siirtymään mielipidettä vastaavaan kulmaan. Kysy perusteluja mielipiteille ja keskustelkaa aiheesta. Muistuta vielä, että harjoituksessa jokainen pohtii rohkeasti omaa mielipidettään, eikä kenenkään tarvitse mennä muiden mukana.

Väittämät

Ilmapiiriin ja muiden huomioimiseen liittyvät väittämät:
  • Tuntuu hyvältä, kun joku tervehtii koulussa.
  • Jos joku haluaa olla itsekseen, annetaan hänen olla.
  • Kaveriporukassakin voi tuntea olevansa yksinäinen.
  • Koulussa on helppoa olla oma itsensä.
  • On tärkeää, että kaikilla on ainakin yksi kaveri.
  • Koulussamme ei jätetä ketään ulkopuolelle.
  • Koulussamme tervehditään muitakin kuin omia kavereita.
Kiusaamistilanteisiin liittyvät väittämät
  • Kiusaaminen on helppo huomata.
  • Kiusaaminen on vallankäyttöä.
  • Koulussamme sivustakatsojat puuttuvat nimittelyyn tai kiusaamiseen.
  • Kiusaamistilanteiden selvittämisessä pitäisi kuulla kaikkia osapuolia.
  • Jos näkisin jotain kiusattavan, kertoisin siitä varmasti aikuiselle.
  • Koulussa pitää varoa ja käyttäytyä tietyllä tavalla, että ei tulisi kiusatuksi.
  • Koulussamme saa arvostusta kiusaamalla toisia.

Keskustelkaa

  • Mitä harjoitus kertoi koulun ilmapiiristä?
  • Minkälaisiin asioihin tukioppilastoiminnalla voidaan vaikuttaa?

Kerro oppilaille

  • Tukioppilaat luovat kouluun myönteistä ilmapiiriä järjestämällä toimintaa ja näyttämällä esimerkkiä toisten huomioimisesta.
  • Tukioppilaat auttavat oppilaita tutustumaan muihin.
  • Huomatessaan yksin jääneen oppilaan, tukioppilas kutsuu mukaan. Siihen tarvitaan rohkeutta olla aloitteellinen, myötätuntoa ja halua olla toiselle ystävällinen.
  • Tukioppilaat luovat kouluun kiusaamisen vastaista normia. Tukioppilaat näyttävät mallia: kiusaaminen ei ole hyväksyttävää ja siitä pitää kertoa koulun aikuiselle.
  • Kiusaamiseen puuttuminen on aina aikuisen tehtävä. Tukioppilaalla voi kuitenkin olla monia keinoja tukea kiusattua kiusaamistilanteessa. Hän voi esimerkiksi mennä kiusatun viereen ja pyytää tätä mukaansa. Kiusaajalle voi sanoa, että ”älä viitsi, tuo ei ole kivaa”. Luokan yhteisessä some-ryhmässä tai viestiketjussa voi asiallisesti pyytää lopettamaan, jos joku käyttäytyy loukkaavasti. Aina voi myös yrittää vastata rakentavasti ennakkoluuloisiin kommentteihin. Jos kyse on netissä tapahtuvasta rasismista tai vihapuheesta, henkilön voi ilmiantaa poliisin nettivinkkipalvelussa ja nettipalvelun ylläpitäjälle.

Aiheeseen liittyvät