318. Tukioppilastoiminnan puu
300. Kiusaamisen ehkäiseminen
Tehtävä
Pohditaan tukioppilastoiminnan tavoitteita, toimintoja ja hyötyjä piirtämällä puu.
Tila
Tila jossa on mahdollisuus jakautua pienryhmiin.
Tarvikkeet
Iso paperi, tusseja.
Kesto
yli 45 min.
- Jaa pienryhmät ja ryhmille tarvikkeet.
- Jokainen pienryhmä piirtää mahdollisimman isolle paperille puun juurineen.
- Pyydä ryhmiä pohtimaan ja kirjaamaan vastauksia puuhun.
– mitä tavoitteita tukioppilastoiminnalla on? > juuret
– millaista taustatukea tukioppilas tarvitsee ja keneltä? > runko
– millaisia ominaisuuksia ja taitoja tukioppilas tarvitsee? > lehdet
– mitä tukioppilas tekee? > kukat
– mitä hyötyä toiminnasta on tukioppilaalle? > omenat - Purkakaa harjoitus keskustelemalla.
- Tukioppilastoiminnan tavoitteet
- Vahvistaa myönteistä ja turvallista ilmapiiriä
Myönteinen ilmapiiri edistää kouluviihtyvyyttä. Turvallisen ilmapiirin tunnistaa siitä, että oppilailla on tunne kuulluksi, nähdyksi ja arvostetuksi tulemisesta omana itsenään. Turvallinen ilmapiiri edistää oppimista. - Lisätä oppilaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä
Tukioppilastoiminta edistää sekä tukioppilaiden että koko koulun oppilaiden osallisuutta vahvistamalla yhteisöllisyyttä ja luomalla mahdollisuuksia vaikuttaa koulun arkeen. - Ehkäistä kiusaamista ja yksinäisyyttä
Tukioppilaat toimivat roolimalleina, luovat turvallista ilmapiiriä, ryhmäyttävät uusia oppilaita ja järjestävät yhteisöllisiä tapahtumia. He toimivat silminä kiusaamistilanteissa, tarjoten tukea kiusatuille ja rohkaisten kaikkia ottamaan vastuuta toistensa hyvinvoinnista.
- Vahvistaa myönteistä ja turvallista ilmapiiriä
- Tukioppilaat järjestävät toimintaa ja tapahtumia, mutta tärkeintä on pienet, merkittävät teot arjessa (moikkaus, katse, hymy, tsemppaus)
- Toiminnan tulee olla tukioppilaiden näköistä ja itse suunnittelemaa. Ei tarvitse toistaa edellisvuosien toimintaa.
- Tarvitaan monenlaisia tukioppilaita. Tärkeää, että jokainen voi osallistua omilla vahvuuksillaan.