342. Tukioppilaan vahvuudet

300. Kiusaamisen ehkäiseminen

Tehtävä

Huomataan, että tukioppilasryhmässä on paljon erilaisia vahvuuksia, jotka täydentävät toisiaan ja tekevät ryhmästä vahvan.

Tila

Tila, jossa mahtuu liikkumaan.

Tarvikkeet

Paperia, kyniä (tai valmiit vahvuuskortit, esim. MLL:n Vertaansa vailla), lankakerä/pallo/maskotti

Kesto

15-30 min.

Ryhmän dynamiikkaRyhmäytyminenYhteishenki
7 - 9 luokat
  1. Jaa parit.
  2. Pyydä keksimään mahdollisimman monta taitoa tai ominaisuutta, joita tukioppilas tarvitsee. Ne voivat olla esimerkiksi taito kuunnella tai halu auttaa. Parit kirjoittavat asiat itselleen ylös.
  3. Pyydä jokaista oppilasta valitsemaan itselleen yksi taito tai ominaisuus, jonka he kokevat itselleen vahvuutena. Lisäksi pyydä miettimään, kuinka he voivat tukioppilaana hyödyntää tätä vahvuutta.
  4. Pyydä tukioppilaita seisomaan piiriin.
  5. Ota lankakerä ja heitä se yhdelle oppilaista pitämällä itse langan päästä kiinni ja pyydä oppilasta kertomaan, mikä tukioppilaan valitsema vahvuus on ja miten hän voisi hyödyntää sitä tukioppilaana toimiessaan. Voitte käyttää lankakerän sijasta myös esimerkiksi palloa tai koulun omaa maskottia.
  6. Tämän jälkeen tukioppilas heittää lankakerän taas seuraavalle pitäen itse kiinni langanpäästä.
  7. Näin jatketaan, kunnes kaikki ovat vastanneet ja verkko on valmis.
  8. Heitelkää lankakerää takaisin päin samassa järjestyksessä. Oppilaat kertovat mitä taitoja tai ominaisuuksia haluaisit kehittää tukioppilaana?

Kerro oppilaille

On hienoa, että tukioppilasjoukolla on paljon erilaisia vahvuuksia. Vahvuudet täydentävät toisiaan ja tekevät tukioppilasverkosta vahvan. Tukioppilailla on paljon erilaisia tehtäviä ja kukin tukioppilas voi löytää tehtävän, jossa saa hyödynnettyä omaa osaamistaan ja vahvuuksiaan. Verkko symboloi sitä, että emme ole yksin vaan teemme yhdessä.