448. Seksuaalinen häirintä #eioook
400. Mediakasvatus
Tehtävä
Keskustellaan seksuaalisesta häirinnästä ja pohditaan, miten seksuaalista häirintää voi tunnistaa ja miten nuori voi toimia, jos kohtaa häirintää.
Tila
Luokkahuone tai vastaava
Tarvikkeet
Nettiyhteys, videotykki ja valkokangas tms.
Kesto
15-30 min.
Pitäkää lyhyet ryhmäkeskustelut videon katselun jälkeen. Pyydä osallistujia pohtimaan miten seksuaalista häirintää voi tunnistaa ja millaisissa tilanteissa seksuaaliseen häirintään voi törmätä. Käykää lopuksi yhdessä läpi kysymysten vastaukset ja miettikää mikä olisi oikea tapa toimia.
- Miten seksuaalista häirintää voi tunnistaa?
- Minkälaisia seksuaalisen häirinnän tilanteita videossa oli?
- Mikä on flirttailun ja häirinnän ero?
- Miltä häirintää kokeneesta nuoresta mahtoi tuntua?
- Miten olisit itse toiminut vastaavissa tilanteissa? Miksi olisit toiminut näin?
- Mitä toivot, että häirintätilanteiden jälkeen tapahtuisi?
- Miten kaveri voi auttaa seksuaalista häirintää kokenutta lasta tai nuorta?
- Eroaako netissä tapahtuva seksuaalinen häirintä videon häirintätilanteista jotenkin? Miten?
- Miksi häirinnästä voi olla vaikea kertoa?
- Kenelle kertoisit seksuaalisesta häirinnästä? Mistä voisit hakea apua?