448. Seksuaalinen häirintä #eioook

400. Mediakasvatus

Tehtävä

Keskustellaan seksuaalisesta häirinnästä ja pohditaan, miten seksuaalista häirintää voi tunnistaa ja miten nuori voi toimia, jos kohtaa häirintää.

Tila

Luokkahuone tai vastaava

Tarvikkeet

Nettiyhteys, videotykki ja valkokangas tms.

Kesto

15-30 min.

MediakasvatusTurvataidot
5 - 9 luokat7 - 9 luokatKerhotNuorisotyöToinen asteVanhemmat

Katsokaa #EiooOK-video seksuaalisesta häirinnästä. Kesto n. 2 min.

Pitäkää lyhyet ryhmäkeskustelut videon katselun jälkeen. Pyydä osallistujia pohtimaan miten seksuaalista häirintää voi tunnistaa ja millaisissa tilanteissa seksuaaliseen häirintään voi törmätä. Käykää lopuksi yhdessä läpi kysymysten vastaukset ja miettikää mikä olisi oikea tapa toimia.

Keskustellaan yhdessä

  • Miten seksuaalista häirintää voi tunnistaa?
  • Minkälaisia seksuaalisen häirinnän tilanteita videossa oli?
  • Mikä on flirttailun ja häirinnän ero?
  • Miltä häirintää kokeneesta nuoresta mahtoi tuntua?
  • Miten olisit itse toiminut vastaavissa tilanteissa? Miksi olisit toiminut näin?
  • Mitä toivot, että häirintätilanteiden jälkeen tapahtuisi?
  • Miten kaveri voi auttaa seksuaalista häirintää kokenutta lasta tai nuorta?
  • Eroaako netissä tapahtuva seksuaalinen häirintä videon häirintätilanteista jotenkin? Miten?
  • Miksi häirinnästä voi olla vaikea kertoa?
  • Kenelle kertoisit seksuaalisesta häirinnästä? Mistä voisit hakea apua?