819. Se tiesi mun nimen!
800. Kaveritaidot
Tehtävä
Jutellaan toisten huomioimisesta ja eläydytään sarjakuvan avulla toisen mielen maisemaan. Pohditaan moikkauksen ja pienten hyvien tekojen merkitystä.
Tila
luokka
Tarvikkeet
Moikkaus-sarjakuva ja Ullan mielen tähystin (liite), kyniä, (dokumenttikamera).
Kesto
15-30 min.
Vaihe 1:
- Istutaan kummipareittain.
- Pyydä pareja keskustelemaan muutaman minuutin ajan, millä tavalla voi huomioida toisia koulussa ja tehdä toisille hyvän mielen.
- Jutelkaa moikkaamisesta ja tavoista moikata. Heijasta Moikkaus-sarjakuva näkyville tai kopioi se kummipareille. Pyydä pareja lukemaan sarjakuva ja vastaamaan sen jälkeen kysymyksiin:
- Mitä tapahtuu sarjakuvan ensimmäisessä ruudussa?
- Mitä tapahtuu sarjakuvan toisessa ruudussa?
- Mikä oli tarinan opetus?
Keskustelkaa lopuksi koko ryhmän kanssa, mitä sarjakuvassa tapahtui. Kysy, mikä oli tarinan opetus.
Vaihe 2:
- Pohtikaa Ullan tuntemuksia sarjakuvan ensimmäisessä ruudussa. Tarkastelkaa Ullan mielen tähystintä (liite).
- Kerro, että mielen tähystimen avulla voi arvailla toisen ajatuksia, tunteita ja toiveita. Pyydä oppilaita eläytymään Ullan tilanteeseen ja kirjoittamaan paperille ajatuksia, tunteita ja toiveita.
- Mitä luulette, miltä Ullasta tuntui, kun tyttö moikkasi häntä?
- Miksi tyttö tervehti Ullaa?
- Mitä voisi tapahtua seuraavaksi?
- Mitä voisi tapahtua seuraavalla viikolla?
- Miten Ulla olisi voinut päästä mukaan juttelemaan?