823. Rauhaa etsimässä -mobiilipeli

300. Kiusaamisen ehkäiseminen | 800. Kaveritaidot

Tehtävä

Rauhaa etsimässä -peli on suunnattu 3-9.-luokille muistuttamaan, että koulurauha on kaikkien vastuulla. Peli toimii lämmittelytehtävänä Koulurauhan julistukselle sekä opettaa tunnistamaan käytännön keinoja hyvän ryhmähengen rakentamista ympäri lukuvuoden. Peli on maksuton ja siitä on kaksi versiota eri vuosiluokille suomeksi sekä ruotsiksi.

Tila

Missä tahansa

Tarvikkeet

Pelaajat tarvitsevat mobiililaitteen, kuten puhelimen tai tabletin. Myös tietokoneilla pelaaminen onnistuu, sillä peli ei sisällä kuvien, videon ottamista tai äänen tallentamista.

Kesto

15-45 min.

EmpatiaKaveritaidotKiusaaminenKoulurauha
1 - 6 luokat1 - 9 luokat

Peli kannustaa koulurauhan luomiseen. Peli on pelattavissa suomeksi ja ruotsiksi.

1. Valmistelut: Tutustu ohjaajan ohjeistukseen. Huomioi, että pelistä on kaksi eri versiota. Peli 2 on vuosiluokille 3-6 ja peli 3 on vuosiluokille 7-9. Lataa peli käyttöösi (ks. Lataa peli käyttöösi -kohta)
  2. Pelaaminen: Peli on toteutettu Seppo-alustalla. Pelaaminen onnistuu selaimella osoitteessa play.seppo.io tai lataamalla mobiilikaupasta Seppo-sovelluksen. Peli ei vaadi pelaajilta erillistä kirjautumista. Ohjaaja näkee pelivastaukset, sillä kyseessä on ladattava peli.
  3. Purku: Keskustelkaa vielä pelistä heränneistä ajatuksista ja katsokaa Koulurauhan julistus Yle Areenasta.

Pelin säännöt

• Peliä pelataan 2–4 hengen tiimeissä.
  • Tehtävänä on seurata koulun käytävillä liitävää Rauha-kyyhkyä, joka muistuttaa pelaajia koulurauhasta.
  • Pelissä on erilaisia tehtäviä, jotka avautuvat painamalla vaaleanpunaista kysymysmerkkiä.
  • Peli sisältää neljä tehtävää ja kannustaa liikuttamaan kehoa.
  • Tehtävistä ansaitaan pisteitä ja osaamismerkkejä. Pisteitä ansaitaan ratkotuista tilanteista. Pelin päätteeksi ilmestyy pistetaulukko. Ryhmät voivat kisailla siitä, kuka saa kerättyä muhkeimman pistesaldon!
  • Peliohjaaja näkee vastaukset.

Pelin tavoitteet

• Muistuttaa, että koulurauha on kaikkien vastuulla: Ehkäistään kiusaamista ja yksinäisyyttä sekä muistutetaan, että et ole yksin.
  • Peli toimii lämmittelytehtävänä Kouluraha-ohjelmalle ja julistuksen katsomiselle.
  • Peli kannustaa pohtimaan, mitä koulurauha tarkoittaa ja liikuttamaan kehoa pelin aikana.
  • Peli opettaa tunnistamaan käytännön keinoja hyvän ryhmähengen rakentamiseen. Herättää keskustelua siitä, miten toimia, jos näkee kiusaamista tai yksin jääneen.
  • Peli auttaa opettajaa ryhmäyttämisessä ja luomaan koulu- ja luokkayhteisön, jossa jokainen oppilas voisi kokea olevansa hyväksytty ja tärkeä jäsen. Peliohjaaja näkee ryhmien vastaukset.

Vinkki! Tukioppilaat voivat järjestää pelin avulla välituntitoimintaa ja teemapäivän koululla Koulurauhan julistuksen ajankohtana tai muulloin.

Ennen peluuttamista: Lataa peli käyttöösi

Luo maksutta pelin ohjaamiseen oikeuttavat tunnukset.

Lataamalla pelin:

• pääset pelin ohjaajaksi, vaikkei sinulla ole koulun Seppo-tiliä käytettävänä. Voit luoda käyttäjätunnuksen haluamallesi sähköpostiosoitteelle.
  • näet tehtävävastaukset, näin voit myös ottaa oppilaiden ideat, ajatukset ja toiveet jatkokäyttöön pitkin lukuvuotta.

Ohjeet sponsoroidun pelin lataamista varten:

1. Mene Seppo:n kauppaan play.seppo.io/shop/games
  2. Syötä pelin aktivointikoodi sille suunnattuun kenttään: lapsetensin
  3. Avaa peli Rauhaa etsimässä 2/ Hitta Frid 2 tai Rauhaa etsimässä 3 / Hitta Frid 3
  4. Täytä pyydetyt tiedot ja aktivoi peli.
  5. Saat kirjautumisohjeet sähköpostiisi.
    Huom. Jos sinulla on Seppo-tunnus siirtää sivu sinut kirjautumaan suoraan omalle Seppo-tilillesi.
Ohje: Peliin kirjautuminen ohjaajana
  1. Mene osoitteeseen play.seppo.io.
  2. Valitse Pelimestari.
  3. Kirjoita tunnuksesi ja valitse Jatka.
  4. Sinulle avautuu Seppo-etusivu, jossa näet omat pelisi näkymän.
  5. Valitse ladatun pelin yläreunasta kolme pistettä ja avaa peli muokkaustilaan.
  6. Käynnistä peli ohjaajanäkymän oikeasta yläkulmasta.
  7. Jokaisessa pelissä on oma koodinsa. Pelaajat kirjautuvat sisään QR- tai PIN-koodilla. Löydät koodin pelisi vasemmanpuoleisesta valikosta.

Rauhaa etsimässä -peliohje

Miten oppilaat pelaavat peliä?

1. Kootkaa 2–4 hengen tiimi. Varatkaa aikaa noin 10–15 minuuttia.
  2. Valitkaa laite, jolla pelaatte. Suosittelemme pelaamaan peliä selaimen kautta osoitteessa play.seppo.io.
    Huomio. Selaimen kautta pelatessa suositellaan Chromen, Firefoxin tai Safarin käyttöä (ei Internet Exploreria). Peliä voi pelata myös Play- tai App mobiilikaupasta ladattavalla Seppo-sovelluksella.
  1. Valitkaa kieli ja syöttäkää peliohjaajan antama pelikoodi.
  2. Keksikää nimimerkki ja aloittakaa pelaaminen.
    Peliasetuksista voi ottaa talteen pelitunnuksen, jolloin pelaamista voi jatkaa koska vain.
  3. Keskustelkaa lopuksi pelin herättämistä ajatuksista. Apukysymyksiä keskusteluun löytyy ohjaajan ohjeistuksesta (liitteenä).

Taustaa

Peli on toteutettu Hämeenlinnan Koulurauhatyöryhmän oppilaiden ajatusten pohjalta. Työryhmäläiset ovat tehneet myös muita Koulurauhaan liittyviä tehtäviä, jotka löytyvät alla olevista linkeistä. Koulurauhan teema lukuvuonna 2024–2025 on ”Et ole yksin – Du är inte ensam”. Teema kulkee punaisena lankana koulurauhatehtävissä sekä pelissä.

Koulurauha-ohjelman tavoitteena on rakentaa psyykkisesti, fyysisesti ja sosiaalisesti turvallinen koulupäivä ja kouluvuosi. Päämääränä on edistää koulun yhteisöllisyyttä ja hyvää ilmapiiriä. Tavoitteina on, ettei ketään kiusattaisi, ettei kukaan jäisi yksin ja jokainen oppilas voisi kokea olevansa oman kouluyhteisönsä tärkeä ja hyväksytty jäsen. Olisi tärkeää muistuttaa Koulurauhasta koko lukuvuoden ajan. Koulurauhatehtävien avulla teema on helppo ottaa esille oppilaiden kanssa.

Koulurauha-ohjelma

Kiusaaminen ja yksinäisyys on vakava ongelma kouluissa. On meidän kaikkien tehtävä puuttua siihen ja pyrkiä ehkäisemään kiusaamista ja yksinäisyyttä.

Kiusaamisen ehkäiseminen

koulurauhan logo