209. Paperitornit

200. Ryhmän toiminta

Tehtävä

Harjoitellaan yhdessä toimimista ja ongelmanratkaisua rakentamalla paperitorni.

Tila

Luokkahuone tai muu avara tila.

Tarvikkeet

Sanomalehtiä tai kierrätyspaperia, teippiä.

Kesto

15-30 min.

Ryhmän dynamiikkaRyhmäytyminenYhteishenki
5 - 9 luokatNuorisotyöToinen aste
  1. Jaa oppilaat 3–5 hengen ryhmiin.
  2. Ryhmien tehtävänä on rakentaa kahdesta sanomalehdestä mahdollisimman korkea torni teippiä käyttäen. Aikaa on 5 minuuttia. Voit ohjeistaa ryhmiä käyttämään esim. 10 teippipalaa.
  3. Ajan päätyttyä tornit mitataan. Voittaja on korkeimman tornin rakentanut ryhmä.
  • Millaisia rooleja ryhmässä oli?
  • Miten ryhmä toimi?
  • Osallistuivatko kaikki?
  • Mitä opitte työskentelytavasta ja miten ryhmän toimintaa voisi vielä parantaa?

Kerro oppilaille

Samalla ihmisellä voi olla erilaisia rooleja eri ryhmissä. On hyvä tarkkailla, minkälaisia rooleja ryhmässä on ja annetaanko kaikille tilaa tuoda omia ajatuksia ja ideoita esiin. Ihmisillä on ryhmässä erilaisia rooleja ja roolit voivat vaihtuakin ajan kuluessa.  Tukioppilastoiminnassa yhteinen suunnittelu ja tekeminen on keskiössä.