457. Outoja yhteydenottoja
400. Mediakasvatus
Tehtävä
Opetellaan tunnistamaan digitaalisissa ympäristöissä esiintyviä epäasiallisia ja laittomia yhteydenottoja ja tietojen kalastelua. Oppilaat harjoittelevat miten suojata omaa yksityisyyttä ja tietoja.
Tila
Luokkatila tai vastaava
Kesto
15-45 min.
Ladattavat materiaalit
Keskustele oppilaiden kanssa oudoista yhteydenotoista, asiattomista viesteistä ja tietojen kalastelusta väittämien avulla. Voit käyttää tehtävässä mielipidejanaa, hymiökortteja, peukkuja tai jos haluat innostaa oppilaita liikkumaan niin maa-meri-laiva- leikin periaatteita. Oppilaiden tehtävä on ilmaista ovatko he samaa mieltä, eri mieltä vai siltä väliltä kerrotuista väittämistä.
Tehtävä on tärkeä purkaa välittömästi oppilaan ilmaistua oman mielipiteensä. Aikuisen ohjaus ja palaute on tehtävässä tärkeää.
Väittämiä:
- Kuka tahansa voi saada outoja viestejä
- Tuntemattomien puheluihin pitää aina vastata
- Tuntemattomalle voi sanoa, että en halua puhua kanssasi
- Oma nimi ja osoite ovat henkilökohtaisia tietoja
- Puhelinnumero ei ole henkilökohtainen tieto
- Salasanan voi kertoa, jos joku sitä kysyy
- Omaa osoitetta ei kannata kertoa tuntemattomille
- Kaveri saa jakaa eteenpäin sinun kuviasi kysymättä sinulta
- Kaikki aikuiset ovat netissä luotettavia
- Pelatessa voi tutustua kivoihin uusiin kavereihin
- Kaverin tietoja saa jakaa eteenpäin
- Omia tietoja kannattaa jakaa, jos voi voittaa uuden puhelimen
- Jos joku kiristää jollain asialla, siitä pitää kertoa heti aikuiselle
- Tutustuessa uuteen kaveriin on tärkeä jakaa itsestään salaisuuksia
- Jos saa oudon viestin on hyvä kertoa asiasta aikuiselle
Pyydä oppilaita kertomaan lopuksi yksi mieleen jäänyt asia. Mihin tilanteeseen oli vaikein muodostaa mielipide? Yllättikö tehtävässä jokin asia?