246. Minä myös

200. Ryhmän toiminta

Tehtävä

Tutustutaan toisiin ja keskustellaan, minkälaiset harjoitteet ovat hyviä ryhmäytymisharjoituksia.

Tila

Tila, jossa voi muodostaa ringin.

Kesto

alle 15 min.

Ryhmän dynamiikkaRyhmäytyminen
1 - 9 luokatKummituntiToinen aste
  1. Ohjeista oppilaat seisomaan rinkiin ja kerro ohjeistus. Kuulette väitteitä. Mikäli väite pitää kohdallasi paikkansa, astu askel eteenpäin /vaihda paikkaa jonkun kanssa, jonka kohdalla väite myös pitää paikkaansa/ nosta käsi tai peukku.
    – Heräsin tänä aamuna väsyneenä
    – Pidän kirjojen lukemisesta
    – Minulla on lemmikki
    – Harrastan jonkin instrumentin soittamista
    – Osaan yli kolmea kieltä
    – Minulla on sisaruksia
    – Pidän urheilusta
    – Asun yli kahden kilometrin päässä koulusta
    – Suosikkijäätelömakuni on suklaa.
    Oppilaat voivat myös itse keksiä väittämiä.

Keskustelkaa

  • Mikä oli harjoituksen tavoite?
  • Oliko harjoitus hyvä? Miksi?
  • Millaiset harjoitukset ovat hyviä uudessa ryhmässä, kun kaikki eivät vielä tunne toisiaan?
  • Mitä harjoitusten ohjaamisessa on tärkeää huomioida?
  • Miten tutustuminen liittyy tukioppilastoimintaan?

Kerro oppilaille

Tutustumiseen on hyvä käyttää aikaa. Se, että tuntee toiset ryhmäläiset, auttaa luomaan ryhmään turvallista ilmapiiriä. Myös tukioppilastoiminnassa tutustuminen on tärkeä teema, sillä tukioppilaat järjestävät muille oppilaille toimintaa, joka auttaa tutustumaan muihin (esim. välituntitoiminta, leikit ja ryhmäyttäminen). 

Uudessa ryhmässä tutustumiseen kannattaa käyttää ns. matalan kynnyksen harjoituksia, jollainen tämä harjoitus oli. Kaikkien oli helppo osallistua, ei tarvinnut puhua eikä ottaa katsekontaktia. Väittämät olivat sellaiset, joihin oli helppo vastata ”Minä myös”. Harjoitus sopii hyvin tukioppilaiden ohjattavaksi muille oppilaille.