328. Mikä mietityttää?

300. Kiusaamisen ehkäiseminen

Tehtävä

Keskustellaan tarkemmin tukioppilastoiminnasta ja saadaan käsitys tukioppilaiden ajatuksista.

Tila

Tila jossa mahtuu liikkumaan

Tarvikkeet

Kysymykset papereilla, kiviä/klemmareita tms.

Kesto

15-30 min.

ItsetuntemusOsallisuus
7 - 9 luokat
  1. Kirjoita valmiiksi papereille alla olevat kysymykset ja levitä kysymyslaput lattialle.
    – Olenko tarpeeksi esimerkillinen tukioppilas?
    – Voinko olla hyvä tukioppilas, vaikka jännitän esiintymistä?
    – Pitääkö minun olla mukana järjestämässä kaikkia toimintoja?
    – Onko tukioppilaana olemisesta minulle hyötyä tulevaisuudessa?
    – Voivatko tukioppilaat toimia muidenkin kuin 7.-9.-luokkalaisten parissa?
    – Onko tukioppilastoiminta joka koulussa samanlaista
    – Järjestävätkö tukioppilaat toimintaa myös pelkästään tukioppilaille?
  2. Jaa jokaiselle kaksi kiveä/klemmaria tms. merkkiä.
  3. Pyydä jokaista laittamaan merkki sen kysymyksen päälle, mikä lattialla olevista kysymyksistä mietityttää eniten. Voi laittaa molemmat merkit saman kysymyksen päälle tai eri kysymysten päälle.
  4. Käykää yhdessä kysymykset läpi. Aloittakaa siitä, minkä päällä on vähiten merkkejä.

Kerro oppilaille

Olenko tarpeeksi esimerkillinen tukioppilas?

  • tukioppilaan ei tarvitse olla kympin oppilas
  • tärkeää on, että näyttää hyvää esimerkkiä muille, eli ei kiusaa, ottaa muut huomioon ym.
  • TÄRKEINTÄ on pienet teot arjessa: moikkailut, hymyt ym., ei niinkään suuritöiset tapahtuma.

Voinko olla hyvä tukioppilas, vaikka jännitän esiintymistä?

  • Voit olla!
  • Tukioppilastoiminta ei ole pelkästään esiintymistä ja muiden edessä puhumista vaan ennen kaikkea pieniä tekoja koulun arjessa, moikkailua ja muiden oppilaiden huomioimista. Kaikilla oppilailla on tarve tulla nähdyiksi. Yksinäisillä oppilailla on helposti tunne, että he ovat näkymättömiä. Moikkaamalla tukioppilaat pitävät huolta siitä, ettei kukaan tunne olevansa näkymätön.
  • On hyvä, että tukioppilasryhmässä on erilaisia oppilaita. Jokaiselle löytyy oma roolinsa ja tehtävänsä.

Pitääkö minun olla mukana järjestämässä kaikkia toimintoja?

  • Ei tarvitse! Voitte jakaa tehtäviä sen mukaan, mikä tuntuu kenestäkin kivoimmalta ja itselle parhaalta. Tärkeää on, että jokainen voi hyödyntää omia vahvuuksiaan ja tehdä niitä asioita, jotka tuntuvat itselle hyvältä.
  • Onko tukioppilaana olemisesta minulle hyötyä tulevaisuudessa?
    kyllä! Toiminnassa oppii vuorovaikutustaitoja, miten toimia erilaisissa ryhmissä, tapahtumien järjestämistä, leikkien vetämistä jne.
  • Tukioppilaskoulutuksista sekä tukioppilaana toimimisesta saa todistuksen. Todistuksista voi olla hyötyä esimerkiksi kesätyöpaikkaa hakiessa. Tukioppilaana toimiminen kannattaa kirjata myös CV:hen. Monet työnantajat arvostavat tukioppilaana toimimista.

Järjestävätkö tukioppilaat toimintaa myös pelkästään tukioppilaille?

  • Pääpaino toiminnassa on koko kouluyhteisölle suunnatussa toiminnassa, mutta tukioppilailla voi olla myös omaa toimintaa. Tukioppilaat tekevät paljon ylimääräistä vapaaehtoistyötä omalla vapaa-ajallaan ja siitä voi kiittää. Tukioppilailla voi olla esim. omat pikkujoulut, leffailta tai 9.-luokkalaisten tukioppilaille voidaan järjestää ”potkijaiset”.

Voivatko tukioppilaat toimia muidenkin kuin 7.-9.-luokkalaisten kanssa?

  • Ehdottomasti!
  • Yhtenäiskoulussa tukioppilaat voivat järjestää helposti toimintaa alaluokkalaisille tai jos läheltä löytyy alakoulu, niin sen koulun oppilaille. Joskus voi olla helpompaa mennä testaamaan esim. leikkien tai oppituntien pitämistä alakoululaisilla, sillä he lähtevät ehkä helpommin mukaan.

Onko tukioppilastoiminta joka koulussa samanlaista?

  • Ei ole
  • Jokainen koulu voi toteuttaa toimintaa omalla tavallaan, kunhan se on MLL:n tavoitteiden ja arvojen mukaista. Tärkeää on, että se on joka vuosi tukioppilasryhmän itsensä suunnittelemaa, eli ei tarvitse toistaa samoja perinteitä vuodesta toiseen.