323. Läppä lentää -peli

300. Kiusaamisen ehkäiseminen

Tehtävä

Läppä lentää -peli on suunnattu 4.–9.-luokille digitaalisten kaveritaitojen harjoitteluun ja nettikiusaamisen ennaltaehkäisyyn. Peli löytyy Nuortennetistä mutta lasten- ja nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset voivat hyödyntää peliä myös omassa ohjaus- ja opetustyössä. Peli on maksuton ja pelivastaukset eivät ole julkisia.

Tila

Missä tahansa

Tarvikkeet

Pelaajat tarvitsevat mobiililaitteen, kuten puhelimen tai tabletin.

Kesto

30-45 min.

KaveritaidotKiusaaminenMediakasvatus
5 - 9 luokatNuorisotyö

Ladattavat materiaalit

Ohjeet oppituntia varten

Peli kannustaa yhteistyötaitojen harjoittelemiseen. Peli on pelattavissa suomeksi ja englanniksi.

  1. Valmistelut: Tutustu ohjaajan ohjeistuksiin.
  2. Pelaaminen: Peli on toteutettu Seppo-alustalla. Pelaaminen onnistuu selaimella osoitteessa play.seppo.io tai lataamalla mobiilikaupasta Seppo-sovelluksen. Peli ei vaadi nuorilta erillistä kirjautumista. Ohjaaja ei näe tehtävävastauksia ja vastaukset eivät ole julkisia.
  3. Purku: Keskustelkaa vielä pelistä heränneistä ajatuksista.

 

Hint. If you want to play the English version of the game enter the game code 2C37G3, please also change the language setting of the application to English.


Pelin säännöt

  • Peliä voi pelata yksin tai 2–4 hengen tiimeissä.
  • Tehtävänä on auttaa Läppää tekemään hyviä valintoja ja reiluja tekoja.
  • Pelissä on erilaisia tehtäviä, jotka avautuvat painamalla vaaleanpunaista kysymysmerkkiä.
  • Peli sisältää neljä tasoa ja 13 tehtävää. Tasoille siirrytään ovien kautta ja viimeisellä tasolla saa jättää palautetta pelistä.
  • Pisteitä ansaitaan ratkotuista tilanteista. Pelin päätteeksi ilmestyy pistetaulukko. Ryhmä voi kisailla siitä, kuka saa kerättyä muhkeimman pistesaldon!
  • Vastaukset eivät ole julkisia. Vastausten lähettämisen jälkeen kannattaa lukea tehtäväpalaute yläkulmasta. Tämän jälkeen voi kerätä pisteet tehtävästä.

Pelin tavoitteet

  • Kannustaa pohtimaan vastuullisia tekoja ja reiluja valintoja digitaalisissa ympäristöissä.
  • Opettaa tunnistamaan nettikiusaaminen ilmiönä ja saamaan toimintamalleja ongelmatilanteisiin.
  • Auttaa ennaltaehkäisemään kiusaamista netissä.

Vinkki! Tukioppilaat voivat järjestää pelin avulla teemapäivän, kummiluokka- tai välituntitoimintaa koululla.


Miten peliä pelataan?

  1. Kootkaa 2–4 hengen tiimi tai pelatkaa peliä itsenäisesti. Varatkaa aikaa noin 15 minuuttia.
  2. Valitkaa laite, jolla pelaatte. Suosittelemme pelaamaan peliä selaimen kautta osoitteessa play.seppo.io.
    Huomio. Selaimen kautta pelatessa suositellaan Chromen, Firefoxin tai Safarin käyttöä (ei Internet Exploreria). Peliä voi pelata myös Play- tai App mobiilikaupasta ladattavalla Seppo-sovelluksella.
  3. Valitkaa kieli ja syöttäkää pelikoodi: suomeksi 8855GA tai englanniksi 2C37G3.
  4. Keksikää nimimerkki ja aloittakaa pelaaminen.
    Huomio. Peliasetuksista voi ottaa talteen pelitunnuksen, jolloin pelaamista voi jatkaa koska vain.
  5. Keskustelkaa lopuksi pelin herättämistä ajatuksista. Apukysymyksiä keskusteluun löytyy ohjaajan ohjeistuksesta sekä Nuortennetistä (linkit sivuston lopussa).
Vaihtoehto: Lataa peli käyttöösi

Voit luoda maksutta tämän pelin ohjaamiseen oikeuttavat tunnukset.

Lataamalla pelin:

  • pääset pelin ohjaajaksi, vaikkei sinulla ole koulun Seppo-tiliä käytettävänä. Voit luoda käyttäjätunnuksen haluamallesi sähköpostiosoitteelle.
  • näet tehtävävastaukset.
  • voit keskustella chatin kautta pelaajien kanssa.

Ohjeet sponsoroidun pelin lataamista varten:

  1. Mene Seppo:n kauppaan play.seppo.io/shop/games
  2. Syötä pelin aktivointikoodi sille suunnattuun kenttään: lapsetensin
  3. Valitse Läppä lentää tai Just kidding -peli ja lataa se ohjeiden mukaan.
  4. Löydät ohjeet pelin peluuttamista varten ja pelikoodin, kun olet kirjautunut sisään Seppo-alustalle.

Huomio. Sepon pelioppaasta löytyy myös vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin seppo.io/peliopas.


Taustaa

Sosiaalisessa mediassa ja digitaalisissa peleissä tapahtuva kiusaaminen on monimuotoinen ilmiö. Nettikiusaamiseen voi syyllistyä kuka tahansa, joko tarkoituksella tai ajattelemattomuuttaan. Nettikiusaaminen voi olla toistuvaa ja jatkuvaa, mutta yhtä lailla yksi yksittäinen ilkeä tai ikävä teko, jolla on kiusatulle huomattavia ikäviä seuraamuksia. Kiusaamisen vakavuutta lisää tiedon nopea leviäminen. Jossain tapauksissa nettikiusaaminen saattaa olla myös rikos.

Lapset ja nuoret tarvitsevat tietoa ja tukea nettikiusaamisesta. Nettikiusaamiseen puuttuminen on tärkeää. MLL:n teettämässä nuorten nettikiusaamiskyselyssä 2021:

  • 50 % nuorista kertoi kohdanneensa itse kiusaamista vähintään kerran.
  • 80 % oli nähnyt, että jotakuta toista kiusataan.

Kiusaaminen netissä ei siis ole mikään marginaalinen ilmiö. Netissä on silti säännöt ja ketään ei saa kiusata myöskään digitaalisissa ympäristöissä. Paras lääke nettikiusaamista vastaan on ennaltaehkäisy, tieto ja toimintamallit.

Lisätietoa nettikiusaamisesta


Euroopan unionin osarahoittama -logo

Euroopan unionin rahoittama. Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksinomaan Mannerheimin Lastensuojeluliitto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan unionin näkemystä.