505. Kunnioittava kohtaaminen

500. Yhdenvertaisuus

Tehtävä

Pohditaan, miten voidaan luoda ympärille myönteistä ilmapiiriä ja toimia hyväksyvästi ja kunnioittavasti toisia kohtaan. Oppilaat ymmärtävät, että omalla toiminnalla on vaikutusta ympärillä oleviin ihmisiin.

Tila

Tila, jossa tuolit voi sijoittaa ympyrään.

Tarvikkeet

-

Kesto

15-30 min.

EmpatiaKohtaaminen
5 - 9 luokatKummituntiNuorisotyöToinen aste

Kaikki asettuvat istumaan tuoleille, jotka muodostavat ympyrän. Tuoleja on yksi vähemmän kuin osallistujia ja yksi osallistuja jää seisomaan ympyrän keskelle. Ohjaaja sanoo väittämän kerrallaan. Ne leikkijät, joilla on väitteen mukaisia kokemuksia, vaihtavat paikkoja, ja keskellä olija yrittää päästä istumaan tuolille. Kaikkia väittämiä ei välttämättä tarvitse lukea, vaan ohjaaja voi valita niistä juuri omalle ryhmälleen sopivimmat.

Vaihda paikkaa

  • jos toisen hymy tai ystävällinen katse on joskus tuonut sinulle hyvää mieltä.
  • jos olet joskus mennyt juttelemaan henkilölle, joka on ollut yksinäisen oloinen.
  • jos olet joskus joko huomaamattasi tai tahallasi kohdellut toista töykeästi.
  • jos olet viimeisen viikon aikana sanonut jotain ystävällistä toiselle.
  • jos olet nähnyt, että joku kaverisi tai tuttavasi on kommentoinut toiselle kannustavasti sosiaalisessa mediassa.
  • jos olet joskus sosiaalisessa mediassa puuttunut loukkaavaan keskusteluketjuun, esimerkiksi ilmoittanut siitä ylläpitäjälle tai sanonut ketjussa, että mielestäsi keskustelu ei ole asiallista.
  • jos olet joskus lähettänyt rohkaisevan viestin henkilölle, jota on mielestäsi kohdeltu loukkaavasti.
  • jos olet tänään nähnyt, että joku on toiminut ystävällisesti tai auttavaisesti toista kohtaan.
  • jos olet tänään hymyillyt jollekin toiselle.
  • jos olet huomannut, että joku on jätetty ryhmän ulkopuolelle ja olet pyrkinyt saamaan hänet mukaan ryhmään.
  • jos olet joskus uskaltanut puolustaa kiusattua tai syrjittyä.
  • jos olet joskus huomannut, että ennakkoluulot ovat saaneet jonkun käyttäytymään epäystävällisesti jotain toista kohtaan.
  • jos olet nähnyt, miten joku toinen on onnistuneesti puolustanut kiusattua tai syrjittyä.
  • jos ajattelet, että voisit tänään tehdä jonkin pienen hyvän teon toiselle.

Keskustellaan yhdessä

  • Miltä tuntuu olla sellaisten henkilöiden lähellä, jotka toimivat reilusti ja pyrkivät ottamaan toiset huomioon?
  • Miltä tuntuu olla sellaisten henkilöiden lähellä, jotka syrjivät tai pilkkaavat muita?
  • Millaiset asiat ja teot luovat myönteistä ilmapiiriä?
  • Miten itse olet joskus kannustanut muita tai luonut hyvää ilmapiiriä?
  • Jos olet puolustanut kiusattua tai syrjittyä, miten olet sen tehnyt ja saitko muilta tukea?

Taustaa

Kaikilla ihmisillä on oikeus tulla nähdyksi ja kuulluksi ilman pelkoa leimaamisesta tai lannistamisesta. Tukioppilaat voivat koulun arjessa huomioida toisia oppilaita ystävällisillä eleillä, sanoilla ja ilmeillä. Tällä tavoin he voivat viestiä, että nuori on tervetullut mukaan porukkaan. Ystävälliset eleet ja hyvät teot levittävät hyvää mieltä. Ne tuovat hyvää mieltä niin teon kohteelle kuin niille, jotka huomaavat ystävällisen teon. Samalla tavalla ikävät ja syrjivät teot vaikuttavat syrjinnän kohteeseen ja sitä näkeviin.

Ryhmä vaikuttaa yksilön käyttäytymiseen. Jokaisella on tarve tulla hyväksytyksi ja kuulua joukkoon. Turvallisessa ryhmässä jokainen voi tuntea itsensä arvostetuksi. Lisäksi turvallisessa ryhmässä uskaltaa osallistua, yrittää ja joskus erehtyäkin ilman, että tarvitsee pelätä tulevansa nolatuksi. Jokainen voi vaikuttaa siihen, että kaikki pääsevät mukaan ryhmään. Uusi oppilas, kaipaa tukioppilailta lähinnä toisen nuoren ystävällistä vastaanottoa. Tukioppilaat voivat tutustuttaa kouluun ja muihin oppilaisiin, osoittaa että tulija on tervetullut.

Kerro osallistujille

  • Ystävälliset eleet ja hyvät teot levittävät hyvää mieltä. Ne tuovat hyvää mieltä niin teon kohteelle kuin niille, jotka huomaavat ystävällisen teon. Samalla tavalla ikävät ja syrjivät teot vaikuttavat syrjinnän kohteeseen ja sitä näkeviin.
  • Hyvän mielen teoista syntyy myönteistä ilmapiiriä. Hyvää voi aina lisätä ympärilleen. Hyvän lisääminen on helpompaa kuin pahan poistaminen.