822. Koulurauha Kahoot

300. Kiusaamisen ehkäiseminen | 800. Kaveritaidot

Tehtävä

Koulurauha Kahoot-peli pitää sisällään kymmenen kysymystä Koulurauhaan ja ystävyyteen liittyen. Peli sopii 3.-9.-luokkalaisille. Peliä voi pelata suomeksi tai ruotsiksi.

Tila

Missä tahansa, esimerkiksi luokkahuoneessa.

Tarvikkeet

Pelaajat tarvitsevat mobiililaitteen, kuten puhelimen tai tabletin. Myös tietokone käy. Pelaamiseen tarvitaan iso näyttö, kuten luokkahuoneen valkokangas, josta oppilaat näkevät kysymykset ja vastausvaihtoehdot. Opettaja tai pelin pitäjä tarvitsee Kahoot tunnukset.

Kesto

15-45 min.

EmpatiaKaveritaidotKiusaaminenKoulurauha
1 - 9 luokat

Peli on osa Koulurauha-ohjelmaa. Peli on pelattavissa suomeksi ja ruotsiksi.

1. Valmistelut: Tutustuminen Kahoottiin ja Koulurauhaan. Opettaja luo tunnukset, jos hänellä ei niitä vielä ole.
  2. Pelaaminen: Peli on toteutettu Kahootissa. Peli vaatii vain opettajalta kirjautumisen Kahoottiin. Opettaja näyttää osallistumisen PIN-koodin oppilaille.
  3. Purku: Mitä ajatuksia Koulurauha Kahoot herätti?

Pelin säännöt

• Peliä pelataan yksin tai pareittain/ryhmissä. Pelissä voi maksimissaan olla 40 pelaajaa. Peliin osallistutaan nimimerkillä.
  • Tehtävänä on valita kysymykseen oikea vastaus. Vastauksia voi olla yksi tai useampi. Vastausaikaa on minuutti. Aika umpeutuu itsestään, tai sitten kun kaikki ovat vastanneet.
  • Pelissä on kymmenen kysymystä.
  • Nopeudesta ja oikeista vastauksista saa pisteitä. Jokaisen kysymyksen jälkeen mobiililaitteelle tulee näkyviin oma sijoitus ja taululla näkyy eniten pisteitä saaneiden sijoitus. Seuraavaan kysymykseen pääsee painamalla “Next”.
  • Peli päättyy viimeisen kysymyksen jälkeen ja sijat 1–3 tulevat näkyviin taululle.

Pelin tavoitteet

• Saada tietoa Koulurauha-ohjelmasta ja muistuttaa, että koulurauha on kaikkien vastuulla.
  • Ehkäistä kiusaamista ja yksinäisyyttä.
  • Kannustaa ja muistuttaa, että et ole yksin.
  • Herättää keskustelua siitä, miten toimia, jos näkee kiusaamista tai yksin jääneen.

Miten peliä pelataan

1. Kootkaa parit/pienryhmät tai pelatkaa peli itsenäisesti. Varatkaa peliä varten noin 15 minuuttia.
  2. Kaikki tarvitsevat mobiililaitteen tai tietokoneen.
  3. Opettaja kirjautuu tunnuksillaan Kahoottiin tai luo tunnukset tästä. Alusta on englanninkielinen.
  4. Opettaja avaa Koulurauhan Kahootin.
    1. Suomenkielisen pelin linkki
    2. Ruotsinkielinen pelin linkki.
  5. Opettaja käynnistää pelin painamalla “Host live”. Peli muodostaa PIN-koodin, jonka oppilaat skannaavat tai syöttävät osoitteessa https://kahoot.it.
  6. Pelaajat keksivät nimimerkit itselleen ja peli voi alkaa.
  7. Pelin jälkeen on hyvä pitää purkukeskustelu. Mitä ajatuksia peli herätti? Jutelkaa mm. mitä tehdä, jos huomaa kiusaamista tai miten toimia, jos huomaa jonkun jääneen ulkopuoliseksi koulussa?

HUOM! Peliä voi pelata myös yksinpelitoiminnolla, jos oppilailla on omat Kahoot-tunnukset. Pelistä valitaan silloin “Play solo”.

Taustaa

Kahootin on tehnyt Koulurauhatyöryhmän oppilaat Hämeenlinnasta. Työryhmäläiset ovat tehneet myös muita Koulurauhaan liittyviä tehtäviä, jotka löytyvät alla olevista linkeistä. Koulurauhan teema lukuvuonna 2024–2025 on ”Et ole yksin – Du är inte ensam”. Teema kulkee punaisena lankana koulurauhatehtävissä.

Koulurauha-ohjelman tavoitteena on rakentaa psyykkisesti, fyysisesti ja sosiaalisesti turvallinen koulupäivä ja kouluvuosi. Päämääränä on edistää koulun yhteisöllisyyttä ja hyvää ilmapiiriä. Tavoitteina on, ettei ketään kiusattaisi, ettei kukaan jäisi yksin ja jokainen oppilas voisi kokea olevansa oman kouluyhteisönsä tärkeä ja hyväksytty jäsen. Olisi tärkeää muistuttaa Koulurauhasta koko lukuvuoden ajan. Koulurauhatehtävien avulla teema on helppo ottaa esille oppilaiden kanssa.

Kiusaaminen ja yksinäisyys on vakava ongelma kouluissa. On meidän kaikkien tehtävä puuttua siihen ja pyrkiä ehkäisemään kiusaamista ja yksinäisyyttä.

Lisätietoa kiusaamisen ehkäisemisestä

koulurauhan logo