247. Kolme asiaa minusta
200. Ryhmän toiminta
Tehtävä
Tutustutaan toisiin
Tila
Tila, jossa mahtuu liikkumaan.
Tarvikkeet
Paperia, kyniä.
Kesto
15-30 min.
- Jaa oppilaille paperit ja kynät. Jos haluat varmistaa, että keskusteluparit sekoittuvat, jaa oppilaille useamman värisiä papereita. Keskustelupariksi on löydettävä oppilas, jolla on saman värinen paperi.
- Pyydä kirjoittamaan paperiin kolme asiaa itsestä 1–2 sanalla. Voit antaa esimerkkejä. Asiat voivat liittyä esimerkiksi kouluun, perheeseen, harrastuksiin, omiin taitoihin tai lempiasioihin. Jos on vaikea keksiä asioita, anna vielä konkreettisempia esimerkkejä, kuten oma kengännumero.
- Ohjeista kiertämään tilassa ja äänimerkistä etsimään itselle pari. Parit näyttävät toisilleen omaa paperiaan. Tehtävänä on valita toisen paperista yksi asia, josta haluaa kuulla enemmän. Kummallakin on 1 min aikaa kertoa omasta asiasta toiselle.
- Jatkakaa kiertämistä ja äänimerkin kuultuanne etsikää uusi pari.
- Lopuksi voidaan käydä yhteinen kierros, jossa jokainen kertoo oman nimensä ja yhden asian omasta paperistaan.
- Miksi toisiin tutustumiseen kannattaa käyttää aikaa?
- Mitkä asiat tutustumiseen vaikuttavat?
- Mikä sitä helpottaa?
- Oliko tämä kiva tutustumisharjoitus? Miksi?
Tukioppilastoiminnassa on tärkeää, että kaikkien on helppo osallistua toimintaan ja leikkeihin. Valitsemalla tarkasti sopivat harjoitukset helpotetaan osallistumista.
Uudessa ryhmässä kannattaa edetä parityöskentelystä kohti isompaa ryhmää. Tässä harjoituksessa kukin voi päättää sen, mitä haluaa kertoa itsestään. Harjoitus sopii hyvin tukioppilaiden ohjattavaksi muille oppilaille.