320. Kiusaamistilanteesta kertominen aikuisille
300. Kiusaamisen ehkäiseminen
Tehtävä
Keskustelutehtävä
Tila
Luokkahuone tai vastaava
Tarvikkeet
Esimerkkitilanteet ja apukysymykset tulostettuna tai heijastettuna
Kesto
15-45 min.
Kerro osallistujille, että tarkoituksena on harjoitella, miten kertoisitte näkemästänne kiusaamistilanteesta koulun aikuiselle tai kiusatun oppilaan vanhemmalle. Jaa osallistujat pienryhmiin. Anna jokaiselle yksi esimerkkitilanne. Sopikaa, että aikaa on käytettävissä noin 20 minuuttia. Ryhmän tehtävänä on 1) kirjoittaa enintään 10 virkkeen mittainen kirje, jossa kerrotaan, mitä on tapahtunut, 2) kertoa suullisesti, miten kertoisivat tästä kiusaamistapauksesta tai 3) piirtää sarjakuva siitä, miten kertoisivat aikuiselle tästä kiusaamistapauksesta.
- Kerrotteko tapahtuneesta koulun aikuiselle vai oppilaan vanhemmalle?
- Mitä on tapahtunut?
- Keitä oli tilanteessa mukana?
- Miten tilanne on vaikuttanut heihin?
- Kuka tarvitsee apua?
- Onko uhkana, että kohta tapahtuu taas jotakin?
- Kenen kanssa toivotte aikuisen keskustelevan ensimmäiseksi?
- Miten sinuun saa yhteyden?
Tilanne 1. Huomaat, että 8. F:n pojat tönivät toisiaan lähes joka välitunti. Naurunremakka kuulostaa välillä aika teennäiseltä. Osa tönii aika kovaa, ja sinusta näyttää, että samoja oppilaita tönitään lujaa ja katsotaan samoilla ilkeillä ilmeillä. Olet jo kerran puuttunut asiaan, kun yksi poika tönäistiin metallista naulakkoa päin.
Tilanne 2. Huomaat, että yksi 7. luokan tyttö on aina yksin. Hän ei puhu luokassa mitään, tuijottaa vain pulpettinsa kantta. Saman luokan tytöt kuiskivat hänestä ja tuijottavat häntä. Tänään näit, että pari poikaa esti häntä menemästä vessaan ja kosketteli häntä rintoihin. Tytön katse oli maata kohti niin, että et saanut edes katsottua tyttöä silmiin saati kysyttyä, haluaako hän apua. Olet huolestunut.
Tilanne 3. Kuulet, että muutama 9.-luokkalainen uhkaa hakata erään 8.-luokkalaisen iltapäivällä kotimatkalla.
Tilanne 4. Huomaat, että kaksi tyttöä on ottanut salaa kuvia kolmannesta. He ovat siirtäneet hänen kasvonsa väärään vartaloon ja tekevät videota, jonka kaikesta päätellen aikovat jakaa.
Tilanne 5. Olet huomannut, että eräs 8.-luokkalainen on alkanut ilmaista transsukupuolisuuttaan pukeutumisellaan. Hänen luokkakavereistaan muutama nauraa hänelle. Muut luokkakaverit puolustavat häntä ja sanovat, että jokaisella on oikeus olla sellainen kuin on. Mietit silti, olisiko hyvä, että joku aikuinenkin ottaisi kantaa asiaan.
Pyydä ryhmiä lukemaan muille oma esimerkkitilannekuvauksensa ja se, miten he kertoisivat tilanteesta aikuisille. Pohtikaa, miten itse suhtautuisitte heidän kertomukseensa, jos olisitte kiireisiä aikuisia. Mistä huomaisitte, että asia on tärkeä?
Kiitä lopuksi oppilaita hyvistä pohdinnoista. Kysy peukaloäänestyksellä (kyllä = peukalo ylös, ei = peukalo alas, en tiedä = peukalo keskivälille):
- Kuka uskaltaisi tarvittaessa kirjoittaa kirjeen, sähköpostin tai Wilma-viestin aikuiselle?
- Kuka mieluummin soittaisi?
- Kuka haluaisi käydä puhumassa asiasta kasvotusten?
Kerro vielä, että tärkeintä on ottaa asia puheeksi. Sen voi tehdä haluamallaan tavalla. Myös nimettömänä voi kirjoittaa viestin koulun aikuiselle, jos muuten ei uskalla.