231. Kaverineuvola-peli

200. Ryhmän toiminta | 300. Kiusaamisen ehkäiseminen

Tehtävä

Kaverineuvola on yläkoululaisille suunnattu peli turvallisen kouluilmapiirin luomiseen. Soveltuu hyvin kaveritaitojen harjoitteluun ja ryhmähengen vahvistamiseen. Peli on maksuton ja se kannustaa liikkumaan koulun tiloissa.

Tila

Sisällä tai ulkona.

Tarvikkeet

Jokaiselle tiimille mobiililaite. Suosittelemme älypuhelinta tai tablettia.

Kesto

30-45 min.

EmpatiaKaveritaidotRyhmäytyminenYhteishenki
7 - 9 luokat

Ladattavat materiaalit

Peli kannustaa haasteiden ratkaisemiseen, työelämätaitojen harjoittelemiseen ja liikkumiseen koulun tiloissa. Peli on pelattavissa suomeksi. Pelin ohjaajina voivat toimia tukioppilaat.

  1. Valmistelut: Tutustu aloitus- ja purkudioihin.
  2. Pelaaminen: Kaverineuvola-peli toimii Seppo-alustalla. Ladatkaa mobiilikaupasta Seppo-sovellus tai avatkaa peli selaimen kautta. Peli ei vaadi oppilailta kirjautumista.
  3. Purku: Keskustelkaa vielä pelistä heränneistä ajatuksista pikapurun tai syventävän aineiston avulla.

 

Pelin säännöt

  • Peliä voi pelata yhdessä esimerkiksi 2–6 hengen tiimeissä.
  • Tiimit saavat oman tunnuksen ohjaajalta: sininen, punainen, keltainen tai vihreä. Ryhmät toteuttavat samat tehtävät mutta eri järjestyksessä pelin aikana.
  • Tiimi työskentelee neuvontapalvelussa 30 minuutin ajan.
  • Pelin aikana on tarkoitus liikkua koulun tiloissa. Tehtävistä löytyy ohjeistus liikkumiseen.

Pelin toteuttaminen

Pelin tehtävät ovat monipuolisia ja yhdessä toimimiseen kannustavia. Teemoina pelissä ovat:

  • ryhmätyötaidot
  • valinnanvapaus
  • toisen huomioiminen
  • ongelmanratkaisu
  • sananvapaus ja nettikiusaaminen
  • palautteen antaminen

Toteutus ei vaadi opettajan ohjausta. Opettaja ei näe tehtävävastauksia ja vastaukset eivät ole julkisia (vrt. lataa peli käyttöösi). Pelin jälkeiseen keskusteluun on opettajalle tukimateriaalina pikapurku tai syventävä keskusteluaineisto.

Vinkki! Tukioppilaat voivat pelata pelin läpi ja toimia tämän jälkeen pelinohjaajina yhdessä opettajien kanssa koulun oppilaille.


Peliohjeet

  1. Kootkaa 2–6 hengen tiimi. Varatkaa aikaa vähintään 20–40 minuuttia pelin pelaamiseen sekä aikaa pelikokemusten purkuun.
  2. Valitkaa mobiililaite, jolla pelaatte. Suosittelemme tablettia tai älypuhelinta.
    Huomio. Peliä voi pelata myös tietokoneella, mutta kuvia ja videota vaativissa tehtävissä vastaaminen voi olla hankalampaa.
  3. Kaverineuvola -peli toimii Seppo-alustalla. Ladatkaa mobiilikaupasta Seppo-sovellus tai avatkaa selaimessa osoite play.seppo.io.
    Huomio. Selaimen kautta pelatessa, suositellaan Chromen tai Safarin käyttöä (ei Internet Exploreria).
  4. Jakakaa ryhmille oma tunnus: sininen, punainen, keltainen tai vihreä.
  5. Valitkaa kieli ja syöttäkää pelikoodi B912G9
  6. Aloittakaa peli. Muistakaa ryhmätunnus.
    Huomio. Tehtävävastaukset eivät ole julkisia.
Vaihtoehto: Lataa peli käyttöösi

Voit luoda maksutta tämän pelin ohjaamiseen oikeuttavat tunnukset.

Lataamalla pelin:

  • pääset pelin ohjaajaksi, vaikkei sinulla ole koulun Seppo-tiliä käytettävänä. Voit luoda käyttäjätunnuksen haluamallesi sähköpostiosoitteelle.
  • näet tehtävävastaukset.
  • voit keskustella chatin kautta pelaajien kanssa.

Ohjeet sponsoroidun pelin lataamista varten:

  1. Mene Seppo:n kauppaan play.seppo.io/shop/games
  2. Syötä pelin aktivointikoodi sille suunnattuun kenttään: lapsetensin
  3. Valitse Kaverineuvola-peli ja lataa se ohjeiden mukaan.
  4. Löydät ohjeet pelin peluuttamista varten ja pelikoodin, kun olet kirjautunut sisään Seppo-alustalle.

Huomio. Sepon pelioppaasta löytyy myös vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin seppo.io/peliopas.


Taustaa

Ryhmäyttäminen on tärkeää turvallisen ryhmän syntymisen kannalta. Turvallinen ryhmä ei rakennu hetkessä, vaan ryhmän vuorovaikutus vaatii tietoista kehittämistä pitkin lukuvuotta.

Ryhmäyttämisen tarkoituksena on edistää toisten tuntemista niin, että ryhmän jäsen tuntee olonsa ryhmässä mukavaksi ja turvalliseksi, hän tuntee voivansa vapaasti viihtyä ja ilmaista mielipiteitään, yrittää ja välillä erehtyäkin. Näin ollen ryhmäytyminen on edellytys myös kannustavan oppimisympäristön syntymiselle. Lue lisää ryhmäyttämisestä.

Lukuvuoden alku on ryhmäytymisen kannalta merkittävää aikaa. MLL:n tehtäväkorteissa on lukuisia ryhmäyttämiseen sopivia harjoituksia ja tehtäviä.

 

Tuettu veikkauksen tuotoilla