236. Kaverikirja

200. Ryhmän toiminta

Tehtävä

Harjoitellaan toimimaan yhdessä sekä tutustutaan toisiin kaverikirjasivun avulla.

Tila

Tila, jossa mahtuu liikkumaan.

Tarvikkeet

Kaverikirjan sivut, kynät, soittokello tms.

Kesto

15-30 min.

KohtaaminenRyhmäytyminenYhteishenki
5 - 9 luokatToinen aste

Ladattavat materiaalit

  1. Tulosta kaikille kaverikirjan sivu tai piirtäkää itse paperille.  
  2. Ohjeista kirjoittamaan oma nimi ylimmälle viivalle.  
  3. Lähtekää kulkemaan tilassa ja vaihtakaa papereita toisten kanssa. Paperit on hyvä pitää tekstipuoli alaspäin. Äänimerkin kuultua kukin menee sen henkilön luokse, kenen paperi on itsellä.  
  4. Ohjeista piirtämään parin kasvojen ääriviivat kuvalaatikkoon. HUOM! piirretään sillä kädellä, jota yleensä ei käytä kirjoittamiseen. Tämä laskee kynnystä piirtämiseen. Muistuta, että piirretään toisia kunnioittavasti niin, että kenellekään ei tule huono mieli tästä harjoituksesta. Jokainen piirtää väärällä kädellä, joten luomukset ovat sen mukaisia. Piirtämisen jälkeen kysytään parilta mikä on syntymäkuukautesi ja kirjoitetaan vastaus paperille 
  5. Leikkiä jatketaan samaan tapaan vaihdellen papereita äänimerkkiin asti. Seuraavilla kierroksilla on tehtävänä: 
    – piirrä silmät ja kysy mitä harrastat tai teet vapaa-ajalla? 
    – piirrä suu ja kysy mikä on lempiruokasi? 
    – piirrä nenä ja kysy miksi halusit tukioppilaaksi?
    – piirrä hiukset ja kysy mikä on paras luonteenpiirre itsessä?
    – parantele ja viimeistele kuva ja kysy mitä odotuksia sinulla on koulutukselle?  
  6. Lopuksi jokainen esittelee sen henkilön, jonka paperi jäi viimeksi käteen.  
  7. Jakakaa kullekin oma kaverikirjan sivu muistoksi tai kootkaa ne yhteen seinälle tukioppilasgalleriaksi.  

Kerro oppilaille

Leikeissä on lupa hassutella.  Yhdessä nauraminen lisää myönteistä vuorovaikutusta ja saattaa luoda ryhmään turvallisemman ilmapiirin, jossa on helpompi olla oma itsensä. On kuitenkin tärkeää, että huolehditaan siitä, ettei hassutella kenenkään kustannuksella.  

Vinkki! 

  • Tässä tehtävässä syntyy hässäkkä, kun kaikki kiertävät toistensa luona. Anna riittävästi aikaa kullekin kierrokselle.  
  • Tämä harjoitus ei sovi ryhmään, jossa oppilaiden välillä on haasteita vuorovaikutuksessa. 
  • Harjoituksen voi tehdä myös ilman piirtämistä.