239. Heliumkeppi

200. Ryhmän toiminta

Tehtävä

Harjoitellaan ryhmässä yhdessä toimimista ja ongelmanratkaisua.

Tila

Tila jossa mahtuu liikkumaan.

Tarvikkeet

Kevyt keppi esim. telttakeppi, bambukeppi tai muoviputki.

Kesto

15-30 min.

Ryhmän dynamiikkaRyhmäytyminenVuorovaikutus
5 - 9 luokatToinen aste
  1. Pyydä osallistujia seisomaan kahteen riviin vastakkain ja ojentamaan toisen etusormi suoraksi. Laita kevyt keppi sormien päälle.
  2. Kerro, että tehtävänä on laskea keppi maahan. Jutun jippo on siinä, että jokaisen sormen on koko ajan koskettava keppiin ja kepin pitää ainoastaan levätä sormen päällä, siihen ei saa tarttua sormikoukulla tms. Jos jonkun sormi irtoaa kepistä, tulee ryhmän aloittaa alusta.
  3. Kepillä on taipumus alkuvaiheessa nousta ylöspäin, vaikka tehtävä oli laskea keppiä. Haasta ryhmää pohtimaan yhdessä, miksi keppi nousee ylös ja mitä voitaisiin tehdä toisin.
  4. Tehtävä antaa hyvän tilaisuuden keskustella siitä, kuinka epäonnistumisen hetkellä helposti syytämme muita. Ratkaisu ongelmiin löytyy yhdessä tekemisestä, kommunikaatiosta ja siitä, että yhdessä sovitaan, kuinka toimitaan.

 

Keskustelkaa

  • Miten ryhmä reagoi, kun keppi liikkuikin väärään suuntaan?
  • Miten ongelmaa lähdettiin ratkaisemaan?
  • Mitä taitoja tarvittiin ongelman ratkaisemiseksi?

Kerro oppilaille

Samalla ihmisellä voi olla erilaisia rooleja eri ryhmissä. On hyvä tarkkailla, minkälaisia rooleja ryhmässä on ja annetaanko kaikille tilaa tuoda omia ajatuksia ja ideoita esiin. Ihmisillä on ryhmässä erilaisia rooleja ja roolit voivat vaihtuakin ajan kuluessa.  Tukioppilastoiminnassa yhteinen suunnittelu ja tekeminen on keskiössä.