249. Harjoitus tekee mestarin
200. Ryhmän toiminta
Tehtävä
Harjoitellaan leikin ohjaamista.
Tila
Tila, jossa mahtuu liikkumaan.
Tarvikkeet
Puhelimet/tabletit tai leikit tulostettuna valmiiksi Nuortennetistä.
Kesto
30-45 min.
- Jaa oppilaat pienryhmiin.
- Tutustukaa Nuortennetin leikkipaikkaan: nuortennetti.fi/tukarileikit. Kukin ryhmä poimii sieltä yhden harjoituksen. Voit antaa tarvittaessa reunaehtoja leikin valitsemiseksi:
– kesto 5–10 minuuttia.
– sopii sisätiloihin/luokkaan.
– voi ohjata esim. 7.-luokkalaisille.
– teema voi liittyä esim. tutustumiseen. - Muistuta sopimaan etukäteen kuka/ketkä ohjaavat leikin muille ja miten ohjeet annetaan.
- Pienryhmät ohjaavat vuorotellen leikkinsä muille ryhmäläisille. Jokaisen leikin jälkeen pysähdytään keskustelemaan leikistä ja ohjaamisesta:
– Millaisiin tilanteisiin ja kenelle leikki sopii?
– Voiko leikissä tulla vastaan haasteita (esim. jos leikistä tippuu pois heti alussa, joutuuko vain odottamaan ryhmän ulkopuolella vai voiko leikkiä muuttaa niin, ettei siitä tippuisi ainakaan heti)?
– Mikä leikissä oli hyvää?
– Miten sujui ohjeiden antaminen?
– Kerrottiinko säännöt selkeästi ja kuuluvalla äänellä?
– Kerrottiinko leikin tavoite eli miksi leikki tehtiin?
– Miten voisi vielä parantaa ohjeiden antamista?
- Miltä leikin ohjaaminen tuntui?
- Mikä oli helppoa, mikä vaikeaa?
- Jännittikö ohjaaminen, miten voisi seuraavalla kerralla helpottaa jännitystä?
- Miten toimia, jos A) joku ei kuuntele ohjeita b) joku ei halua osallistua c) joku riehaantuu d) joku vetäytyy nurkkaan e) joku ei ymmärrä sääntöjä f) jotain jännittää.
Leikkiä ohjatessa voi alkaa jännittää. Ajattele, että sinun ei tarvitse muistaa kaikkea ulkoa. Kun olet parin kanssa ohjaamassa leikkiä, voitte rennosti keskustella ja sopia, että autatte toisianne. Moni hakee esiintymiseensä turvallisuudentunnetta esimerkiksi pitämällä jotakin kädessään tai ottamalla mahdollisimman mukavan asennon.