462. Eskarit peliarvostelijoina
400. Mediakasvatus
Tehtävä
Pelataan ja arvostellaan jokin peli sekä kehitellään omia peli-ideoita.
Tarvikkeet
Yhdessä valittu peli sekä arvostelukysymykset. Tarvittaessa pelin kehittämiseen liittyviä välineitä.
Kesto
yli 45 min.
Valitkaa peli, jota haluatte pelata. Peli voi olla tuttu tai jokin uusi tuttavuus. Pohtikaa teema kerrallaan pelin ominaisuuksia. Voitte kirjata ne ylös ja tehdä niistä esimerkiksi näyttelyn vanhemmille tai kertoa pelivinkkejä viikko-/kuukausikirjeissänne koteihin.
Vastattuaan kysymyksiin lapset voivat keksiä ja kehittää omia peli-ideoitaan. Peliä voi lähteä suunnittelemaan keksimällä ensin esimerkiksi aiheen, johon peli liittyy ja pohtimalla sen jälkeen pelin mekaniikkaa, onko se esimerkiksi korttipeli vai lautapeli ja millä tavalla pelissä liikutaan. Tämän jälkeen peliin on hyvä keksiä tavoite, jolloin pelinkehitys onkin jo pitkällä.
Peliä kehittäessä on hyvä testata ryhmässä, miten pelit toimivat käytännössä .
- Näyttääkö peli kivalta?
- Onko pelissä hauska taustatarina, teema ja/tai hahmot?
- Onko pelissä mielenkiintoiset osat? (pelilauta, nappulat, kortit, arvontaväline jne.)
- Onko peli helppo kasata pöydälle?
- Ovatko pelin säännöt selkeät?
- Onko pelin tavoite helppo ymmärtää?
- Onko pelissä yksi vai useampi voittaja? (Useampi voittaja silloin, kun kyseessä on yhteistyöpeli)
- Onko kaikilla pelaajilla yhtä suuri mahdollisuus voittaa pelissä, vai tarvitaanko siinä erityistaitoja?
- Mitä taitoja pelissä tarvitaan?
- Tunsitko onnistuvasi pelissä?
- Onko pelin kesto sopiva (vai liian lyhyt/pitkä)?
- Onko peli mielestäsi viihdyttävä/hauska/jännittävä?
- Sopiiko peli paremmin muutamalle pelaajalle, vai voiko siihen osallistua isompi ryhmä pelaajia?
- Pelaisitko tätä peliä mieluummin aikuisen vai samanikäisen kaverisi kanssa?
- Kenelle suosittelisit tätä peliä?
- Keksitkö pelatessa omia sääntöjä?
- Voisiko pelin osia käyttää osana jotain muuta leikkiä?
- Tykkäisitkö pelata tätä peliä uudelleen?
Voitte arvostella myös Ilolla eskarista ekalle -pelin. Pelissä päästään seikkailemaan Mediametsään, Treenitorppaan, Kaveruuden kerrostaloon ja Hassutteluhuvilaan. Näissä kohteissa vietetään yhteistä aikaa, pidetään hauskaa ja ehkä samalla opitaankin jotain. Peli sopii eskari-ikäisille ja sitä pelataan aikuisen kanssa yhdessä. Peliä voi pelata myös ryhmässä. Peli sisältää 14 tehtävää.
Voitte kannustaa myös perheitä pelaamaan Ilolla eskarista ekalle -peliä kotona.
- Varatkaa aikaa vähintään 20–40 minuuttia pelin pelaamiseen.
- Valitkaa mobiililaite, jolla pelaatte. Suosittelemme tablettia tai älypuhelinta. Huomio: Peliä voi pelata myös tietokoneella, mutta kuvia ja videoita vaativissa tehtävissä vastaaminen voi olla hankalampaa.
- Pelit toimivat Seppo-alustalla. Ladatkaa mobiilikaupasta Seppo-sovellus tai avatkaa selaimessa osoite play.seppo.io. Valitkaa kieleksi suomi. Huomio: Selaimen kautta pelatessa, suositellaan Chromen tai Safarin käyttöä (ei Internet Exploreria).
- Syöttäkää pelikoodi: F28EC5
- Aloittakaa peli. Huomio: Tehtävävastaukset eivät ole julkisia.
On hyvä muistaa ja kertoa myös koteihin pelaamisen hyvistä puolista. Esimerkiksi vuoron odottaminen tai pelikorttien nostaminen vasta sitten, kun sanotaan harjoittaa itsesäätelykykyä. Strategisten pelien kautta ongelmaratkaisukyky parantuu ja hahmottamiskyky kehittyy esimerkiksi piirtämistä, rakentamista ja asioiden siirtämistä sisältävistä peleistä. Yhdessä vietetty aika lautapelin äärellä opettaa yhdessä toimimista.
Ilolla eskarista ekalle -toiminta luo kohtaamisen ja vertaistuen paikkoja jännittävään siirtymävaiheeseen esikoululaisesta ensimmäiselle luokalle. Toimintaa kehitetään vuoden 2020 Yhteisvastuukeräyksen tuella. Eskarilaiset peliarvostelijoina -tehtäväkortti on tuotettu yhdessä Leikkipäivä-ohjelman kanssa.