466. Eskarista ekalle -kirppu
400. Mediakasvatus
Tehtävä
Pohditaan ja keskustellaan minkälaiset asiat mediankäytössä voivat lisätä tai vähentää mielen hyvinvointia pelaamalla Eskarista ekalle-kirppua. Tehtävä sopii 5-8 –vuotiaille, viskari-ikäisistä kakkosluokkalaisiin.
Tila
Luokkahuone tai vastaava
Tarvikkeet
Eskarista ekalle- kirppu A4 tulosteet, sakset
Kesto
30-45 min.
Muistatko joskus pelanneesi sormien välissä kieputeltavaa kirppua, jossa saattoi olla kysymyksiä tai tehtäviä kaverille? Pelaa kavereiden tai perheen kanssa mediakasvatusaiheista Eskarista ekalle-kirppua ja pohdi minkälaiset asiat mediankäytössä voivat lisätä tai vähentää mielen hyvinvointia.
Tulosta, leikkaa ja taittele kirppu ohjeen mukaan.
Kieputa kirppua peukaloiden ja etusormien välissä. Kirpun jokaisesta luukusta löytyy kysymys ja jatkokysymys tai -tehtävä. Voitte tehdä myös omia kirppuja ja keksiä niihin itse mediankäyttöön liittyviä kysymyksiä ja tehtäviä.
- Lapsen mediataidot
Lapsi rohkaistuu puhumaan mediasisällöistä ja oppii pohtimaan omaa mediankäyttöään - Tasapainoinen ja myönteinen mediankäyttö
Lapsi oivaltaa mistä tasapainoinen arki koostuu ja miksi mediankäytön määrää on hyvä säännöstellä. Voitte keskustella myös minkälaisia ovat hyvät kaveritaidot – myös digiympäristöissä. - Lapsen unen tukeminen
Lapsi oppii tunnistamaan minkälaiset asiat vaikuttavat unen saamiseen, nukkumiseen, jaksamiseen ja vireystilaan. Voitte keskustella ja jakaa vinkkejä minkälaisilla mediankäyttöön liittyvillä valinnoilla voisi olla jaksamista ja hyvinvointia edistäviä vaikutuksia. Joskus mediasta voi olla nukkumiseen liittyen hyötyäkin, keksittekö miten?
Kirppu sopii koteihin pelattavaksi vanhempien kanssa sekä päiväkotiin tai kouluun mediakasvatusaiheiseksi keskustelun virittäjäksi.
Lisätietoa mediankäytön yhteyksistä hyvinvointiin, keskittymiseen ja jaksamiseen löydät lisätietoa-laatikon linkeistä.
Aiheeseen liittyvät
- Mediakasvatus
- Lapset ja media
- Hyvinvointia digiajassa
- Lapsen ensimmäinen puhelin
- Hyvä alku koulutielle
- Ilolla eskarista ekalle