476. Digitutkijat-peli

400. Mediakasvatus

Tehtävä

Digitutkijat-peli on suunnattu 4.–6. luokkalaisille mediataitojen vahvistamiseen. Pelissä vahvistetaan oppilaiden mediataitoja neljän eri teeman kautta: turvallinen median käyttö, digihyvinvointi, kaveritaidot mediassa ja kriittinen medialukutaito. Peli on maksuton ja pelivastaukset eivät ole julkisia.

Tila

Missä tahansa

Tarvikkeet

Pelaajat tarvitsevat tietokoneen tai tabletin sekä paperin ja kynän.

Kesto

30-45 min.

HyvinvointiMediakasvatus
1 - 6 luokat5 - 9 luokat

Ladattavat materiaalit

  1. Valmistelut: Ennen pelin pelaamista suositellaan pitämään 45 minuutin mittainen ennakkotunti, jossa pohditaan, mitä media oikein on ja pohditaan omaa median käyttöä. Valmiit materiaalit tunnille löytyvät täältä. Käykää ennen pelaamista myös läpi pelin ohjeet tämän tehtäväkortin liitteenä olevan diapaketin kanssa.
  2. Pelaaminen: Peliä pelataan Seppo-alustalla. Pelaaminen onnistuu selaimella osoitteessa play.seppo.io. Peli ei vaadi oppilailta erillistä kirjautumista. Ohjaaja ei näe tehtävävastauksia ja vastaukset eivät ole julkisia. 
  3. Purku: Keskustelkaa pelin sisällöistä ja oppilaiden vastauksista tämän tehtäväkortin liitteenä olevan diapaketin kanssa. 

Peli on suunniteltu korvaavaksi vaihtoehdoksi MLL:n Digitutkijat-työpajalle. 

Pelin säännöt

  • Peliä pelataan pareittain. 
  • Tehtävänä on auttaa mediatutkija Vimmaa selvittämään tietokoneen kadonnut salasana. 
  • Peli sisältää viisi tasoa ja 13 tehtävää 
  • Tehtävät avautuvat painamalla vaaleanpunaista kysymysmerkkiä. 
  • Tasoille siirrytään ovien kautta. 
  • Jokaisesta suoritetusta tehtävästä paljastuu yksi salasanan kirjain. Oppilaat kirjoittavat jokaisen kirjaimen muistiin, ja tarvitsevat tätä varten paperia ja kynän. 
  • Opettaja ei näe tehtävävastauksia ja vastaukset eivät ole julkisia.  
  • Vastaamisen jälkeen tulee lukea tehtäväpalaute, jossa salasanan kirjaimet kerrotaan. 

Pelin tavoitteet

  • Auttaa oppilaita tunnistamaan huijausyrityksiä ja epäilyttäviä yhteydenottoja. 
  • Auttaa oppilaita tekemään hyvinvointia tukevia valintoja media-arjessa. 
  • Kannustaa pohtimaan hyviä kaveritaitoja mediassa. 
  • Auttaa tunnistamaan luotettavaa tietoa. 

Miten peliä pelataan?

  1. Muodostakaa parit tai pelatkaa peliä itsenäisesti. 
  2. Valitkaa laite, jolla pelaatte. Suosittelemme pelaamaan peliä selaimen kautta osoitteessa play.seppo.io.
  3. Valitkaa kieli ja syöttäkää pelikoodi: 2C4B9A. 
  4. Keksikää nimimerkki ja aloittakaa pelaaminen.
    Huomio. Peliasetuksista voi ottaa talteen pelitunnuksen, jolloin pelaamista voi jatkaa koska vain. 
  5. Käykää lopuksi opettajan johdolla läpi pelin tehtävät.

Taustaa

Peli on osa Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Suomen Kulttuurirahaston yhteistä Digitutkijat-mediakasvatushanketta. Hanke tukee koulujen ja kotien mediakasvatusta tarjoamalle maksuttomia mediakasvatuksen työpajoja nelosluokkalaisille ja tukioppilaille ympäri Suomen, järjestämällä koulutusta ammattilaisille sekä järjestämällä vanhempainiltoja. 

Digitutkijat-peli on tehty työpajan pohjalta, koska hankkeen puitteissa voidaan tarjota vain yksi työpaja koulua kohden. Peli on siis suunnattu erityisesti luokille, jotka työpajaan eivät ole osallistuneet, mutta se toimii myös hyvin työpajan asioiden kertaukseni. 

Hankkeeseen voi tutustua tarkemmin verkkosivuilla mll.fi/digitutkijat. 


MLL logo