Siirry sisältöön

Filter by subject

Filter by duration

Filter by target group

323. Läppä lentää -peli

Läppä lentää on 4. - 9. -luokille suunnattu peli, jonka avulla voi pohtia reilua valintoja digitaalisissa ympäristöissä
Katso tehtävä

401. Verkko nuorten arjessa

Pohditaan median ja internetin roolia omassa elämässä lähtemällä mielikuvitusmatkalle omaan arkipäivään.
Katso tehtävä

404. Digitaalinen dialogi

Suunnitellaan projekti, jossa kerätään tietoa nuorten netinkäytöstä oppilailta sekä koulun aikuisilta ja kerrotaan kyselyn tuloksista.
Katso tehtävä

410. Tervetuloa mukaan!

Pohditaan, millaiset asiat saavat tuntemaan olon tervetulleeksi reaali- ja verkkomaailman yhteisöissä.
Katso tehtävä

411. Digitaaliset ryhmät ja yhteisöllisyys

Pohditaan omia yhteisöjä verkossa ja sen ulkopuolella sekä yhteisöjen muodostumista ja sosiaalisten suhteiden solmimista.
Katso tehtävä

412. Meidän koulun juttu

Ideoidaan ja suunnitellaan koko koulun yhteistä, myönteistä nettikulttuuria edistävää toimintaa verkossa.
Katso tehtävä

413. Glokaalit toimijat

Pohditaan myönteisen nettikulttuurin edistämistä ja ehdotetaan yhteistyön aloittamista jonkin toisen koulun oppilaiden kanssa.
Katso tehtävä

415. Teen parempaa nettiä

Rohkaistaan oppilaita pohtimaan omaa toimintaansa niin verkossa kuin reaalimaailmassa peilaamalla sitä tukioppilastoiminnan tavoitteisiin.
Katso tehtävä

417. Yhteinen koulu, yhteinen netti - Mediataitoviikon oppituntimalli

5. ja 6. vuosiluokille suunnatulla oppitunnilla ja välitunti-ideoilla tuetaan kasvokkaisissa ja mediavälitteisissä kohtaamisissa tarvittavia media- ja vuorovaikutustaitoja sekä rakennetaan koulun yhteisöllisyyttä.
Katso tehtävä

418. #parastameillä - Nuorten videotyöpaja

#parastameillä-videotyöpajoissa “leikitään” tubettamista. Se on moderni roolileikki nuorille tutulla alustalla. Leikkimällä oppii tärkeitä taitoja, kuten kykyä kuvitella, joka on kaiken luovuuden lähtökohta.
Katso tehtävä

421. Kotien pelisäännöt

Keskustellaan erilaisista pelaamiseen liittyvistä säännöistä ja pohditaan mitä hyötyä säännöistä on esimerkkisääntöjen avulla.
Katso tehtävä

426. Meemit

Pohditaan kuvien käyttöä koulun yhteishengen lisäämiseksi ja tehdään omat meemit.
Katso tehtävä

427. Pelien ikärajat

Tutustutaan pelien ikärajamerkintöihin ja pohditaan ikärajojen merkitystä.
Katso tehtävä

428. Kuvien ABC

Kuvat ovat tapa ilmaista itseään ja joskus asioita on helpompi sanoa kuvalla kuin tekstillä. Kuva voi kuitenkin kertoa huomaamatta enemmän asioita kuin haluaisi. Tehtävässä harjoitellaan Nuortennetin testin avulla tunnistamaan hyvän kuvan ominaisuuksia.
Katso tehtävä

429. Tubettaminen

Pohditaan videoiden julkaisemiseen liittyviä näkökulmia ja analysoidaa tubettajien toimintatapoja.
Katso tehtävä

431. Ajatuksia netistä

Liikutaan janalla netinkäyttöön ja netissä tapahtuvaan kiusaamiseen liittyvien väittämien mukaan
Katso tehtävä

433. Empaattisia tekoja netissä ja kasvokkain

Ideoidaan ja keskustellaan pienryhmissä erilaisia keinoja tehdä pieniä empaattisia tekoja verkossa ja kasvokkain
Katso tehtävä

436. Tapauksia netissä

Työskennellään nuorten käyttämiin sosiaalisen median kanaviin liittyvien esimerkkitapausten parissa ja etsitään ratkaisuja kiperiin nettitilanteisiin ja nettikiusaamiseen
Katso tehtävä

438. Reilua pelikulttuuria

Pohditaan videon avulla, miten hyvinvointia ja myönteistä vuorovaikutusta voi rakentaa peleissä ja niiden ulkopuolella.
Katso tehtävä

440. DIGIFIT - treeniharjoitusohjelma aikuisille

DIGIFIT-treeniharjoitusten avulla tarkastellaan mediankäytön vaikutuksia omaan hyvinvointiin ja kokeillaan erilaisia tapoja vähentää digitaalista kuormitusta ja tykyttävää teknostressiä.
Katso tehtävä

441. DIGIFIT-treeniharjoitusohjelma nuorille

DIGIFIT-treeniharjoitusten avulla tarkastellaan mediankäytön vaikutuksia omaan hyvinvointiin ja kokeillaan erilaisia tapoja vähentää digitaalista kuormitusta ja tykyttävää teknostressiä.
Katso tehtävä

442. Turvallisesti verkossa

Keskustellaan videon avulla turvallisesta netinkäytöstä ja siihen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten nuori voi toimia, jos kohtaa netissä ikävää käytöstä tai häirintää.
Katso tehtävä

444. Vanhempi mediakasvattajana

Keskustellaan videon avulla kodin mediakasvatukseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten vanhempi voi opettaa lapselle tasapainoista mediankäyttöä.
Katso tehtävä

445. Lasta kehittävä mediankäyttö

Keskustellaan kodin mediakasvatukseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten mediankäyttö vaikuttaa lapsen oppimiseen.
Katso tehtävä

446. Tasapainoinen digiarki ja hyvinvointia tukeva päivärytmi

Keskustellaan videon avulla kodin mediakasvatukseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten vanhempi voi opettaa lapselle tasapainoista mediankäyttöä.
Katso tehtävä

447. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja mediankäytön harjoittelua

Keskustellaan lapsen tunne- ja vuorovaikutustaidoista ja pohditaan miten mediankäyttö vaikuttaa niiden kehitykseen.
Katso tehtävä

449. Digihyvinvointibingo

Tutustutaan ja keskustellaan digihyvinvointibingoruudukon avulla ryhmän jäseniin sekä digihyvinvointiin liittyviin näkökulmiin.
Katso tehtävä

450. Stop nettikiusaamiselle ja ilkeilylle -bingo

Pohditaan ja keskustellaan bingoruudukon avulla nettikiusaamiseen ja loukkaavaan kohteluun liittyvistä näkökulmista.
Katso tehtävä

451. DIGIFIT-oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on tukea tasapainoista ja hyvinvointia tukevaa mediankäyttöä sekä vahvistaa mediavälitteisissä kohtaamisissa tarvittavia media- ja vuorovaikutustaitoja.
Katso tehtävä

452. Stop nettikiusaamiselle ja ilkeilylle -oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on tukea toisia kunnioittavaa mediankäyttöä sekä vahvistaa mediavälitteisissä kohtaamisissa tarvittavia media- , tunne-, ja vuorovaikutustaitoja.
Katso tehtävä

453. Hyvinvointia digiarjessa -oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on tukea hyvinvointia edistävää mediankäyttöä sekä kiinnittää huomiota arjen hyvinvoinnin peruspilareihin, riittävään nukkumiseen ja liikuntaan
Katso tehtävä

454. Parempaa pelikulttuuria- oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on auttaa tunnistamaan miten omaa ja muiden hyvinvointia ja myönteistä vuorovaikutusta voi rakentaa digitaalisissa peleissä ja niiden ulkopuolella.
Katso tehtävä

455. Vihapuheen roolit

Tavoitteena tunnistaa vihapuheessa esiintyviä rooleja, esimerkiksi kiusaaja, uhri ja kommentoija.
Katso tehtävä

456. Asiallinen kommentti vai ei?

Mietitään, millaiset keskusteluryhmissä annetut kommentit ovat asiallisia. Tavoitteena huomata tulkinnan vaikeus, kun kommentoijan ilmeitä ja eleitä ei näe.
Katso tehtävä

457. Outoja yhteydenottoja

Harjoitellaan tunnistamaan outoja yhteydenottoja netissä, somessa ja peleissä. Tehtävä soveltuu 1-2 vuosiluokille.
Katso tehtävä

458. Kiperiä tilanteita digissä

Harjoitellaan tunnistamaan turvallisuutta vaarantavia tilanteita ja tekijöitä mediaympäristöissä.
Katso tehtävä

460. Kaveritaitoja luokan ryhmässä

Keskustellaan ja pohditaan hyviä käytänteitä ja toisia huomioivaa käyttäytymistä luokan omissa someryhmissä. Tehtävä soveltuu 1-6 vuosiluokille.
Katso tehtävä

461. DIGIFIT-kirppu

Pohditaan ja keskustellaan minkälaiset asiat mediankäytössä voivat lisätä tai vähentää mielen hyvinvointia pelaamalla DIGIFIT-kirppua.
Katso tehtävä

464. Vastapuhetta vihapuheelle

Keskustella vihapuheesta ja vastapuheesta. Pohtia jokaisen vastuuta toimia digiympäristöissä rakentavasti ja muita kunnioittaen.
Katso tehtävä

465. Seksuaalissävytteistä viestittelyä netissä

Keskustella vanhempien kanssa seksuaalissävytteisestä viestittelystä ja seksuaalisesta väkivallasta netissä. Miten aihetta voi käsitellä lapsen ja nuoren kanssa ja kuinka vahvistaa turvataitoja netissä.
Katso tehtävä

466. Eskarista ekalle -kirppu

Pohditaan ja keskustellaan minkälaiset asiat mediankäytössä voivat lisätä tai vähentää mielen hyvinvointia pelaamalla Eskarista ekalle-kirppua. Tehtävä sopii 5-8 –vuotiaille, viskari-ikäisistä kakkosluokkalaisiin.
Katso tehtävä

467. Lapsi ja nuori uutistulvassa

Keskustella vanhempien kanssa kriisi- ja sotauutisoinnista ja miten käsitellä aihetta lasten ja nuorten kanssa. Järkyttävät uutistapahtumat ovat näkyviä myös lapsille ja nuorille ja siksi on tärkeää osata keskustella aiheesta turvallisen aikuisen kanssa.
Katso tehtävä

468. Pienenä digiajassa -kirppu

Pohtia miten parantaa omaa ja koko perheen digilaitteiden käyttöä niin, että se tukee lapsen tarpeita ja koko perheen digihyvinvointia. Pienenä digiajassa -kirppu on suunnattu 0-3 -vuotiaiden vanhemmille mediakasvatuksen tueksi.
Katso tehtävä

469. Vastapuhetta vihapuheelle -oppituntimalli

Oppituntimallin tarkoituksena on syventää vihapuheen vaikutusta netissä ja luokassa ja antaa tapoja ennaltaehkäistä vihapuhetta.
Katso tehtävä

471. Lapset ja nuoret ruutujen lumossa

Keskustella lasten ja nuorten mediankäytöstä ja perheen yhteistä pelisäännöistä muiden vanhempien kanssa.
Katso tehtävä

474. Pysähdy, pohdi ja puhu - vaaralliset somehaasteet

Pysähdy, pohdi ja puhu - vaaralliset somehaasteet on oppimateriaali, joka on suunnattu 7.–9.-luokille ja teemakokonaisuudeksi nuorisotyöhön turvallisen somenkäytön käsittelyyn.
Katso tehtävä

475. SuperDigikoulun oppimateriaali 2024

Tehtäviä ja keskusteluideoita, joissa käsitellään SuperDigikoulusta tuttuja teemoja: digihyvinvointia, digitaalisten ympäristöjen turvallisuutta, vastuullista ja huomaavaista toimintaa älypuhelimilla sekä tasapainoista digimedian käyttöä arjessa.
Katso tehtävä

515. Vihapuheesta vastapuheeksi -somekampanja

1. Oppilas ymmärtää vihapuheen vaikutuksen ihmiseen ja ihmisryhmiin. 2. Oppilas tutustuu vastapuheen periaatteisiin. 3. Oppilas huomaa kuinka sosiaalisen median kampanjat syntyvät ja vaikuttavat.
Katso tehtävä

639. Koulumatkalla-mobiilipeli

Opitaan turvallisesta liikennekäyttäytymisestä, tutustutaan lähiympäristöön ja koulumatkaan sekä pohditaan kouluaamuihin liittyviä asioita mobiilipelin avulla.
Katso tehtävä

704. Seikkaile ajassa

Harjoitellaan menneisyyden, nykyhetken ja tulevaisuuden tarkastelua verkkotehtävien avulla. Tehtävät soveltuvat 3-6 vuosiluokille.
Katso tehtävä

705. Alastonkuvia Siru-ulottuvuudessa

Tutustua Seppo-pelin kautta mitä on suostumuksellisuus, mitä ottaa huomioon, jos joku pyytää alaston kuvia ja kuinka toimia, jos kuvat leviävät netissä.
Katso tehtävä
Takaisin ylös