Siirry sisältöön

Filter by subject

Filter by duration

Filter by target group

302. Asennetesti

Pohditaan omia kiusaamiseen ja koulussa viihtymiseen liittyviä asenteita ja keskustellaan niistä parin kanssa sekä yhteisesti vastaamalla kiusaamiseen liittyviin väittämiin.
Katso tehtävä

303. Neljä nurkkaa

Pohditaan omia kiusaamiseen ja koulussa viihtymiseen liittyviä asenteita väittämien avulla. 
Katso tehtävä

304. Seurataan liikettä

Havainnollistetaan epäsuoraa kiusaamista piirissä tehtävän harjoituksen avulla, jossa piirin keskellä olija yrittää arvata, kuka johdattelee muita piirissä olijoita.
Katso tehtävä

305. Piiristä pois

Kokeillaan miltä tuntuu joutua toisten suoran häirinnänteon kohteeksi estelemällä piirin keskellä olijaa pääsemään pois piiristä.
Katso tehtävä

312. Sylistä syliin

Harjoitellaan keskittymistä ja yhdessä toimimista siirtämällä palloa ringissä eteenpäin koskematta siihen käsillä.
Katso tehtävä

316. Kirje oppilashuoltoryhmälle

Liitetään tukioppilaiden toiminta koulun muuhun kiusaamisen vastaiseen työhön laatimalla kirje opettajille ja oppilashuoltoryhmälle.
Katso tehtävä

318. Tukioppilastoiminnan puu

Tukioppilaspuun avulla hahmotetaan tukioppilastoiminnan kokonaiskuvaa, pohditaan tukioppilastoiminnan tavoitteita ja arvioidaan, onko toiminta tavoitteiden mukaista.
Katso tehtävä

321. Koulurauhapäivä omassa koulussa

Suunnitellaan koulurauhapäivä omalle koululle. Tavoitteena kiinnittää huomio toiset huomioivaan käyttäytymiseen.
Katso tehtävä

323. Läppä lentää -peli

Läppä lentää on 4. - 9. -luokille suunnattu peli, jonka avulla voi pohtia reilua valintoja digitaalisissa ympäristöissä
Katso tehtävä

402. Mitä tuli tehtyä?

Keskustellaan nettikiusaamiseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten kiusaamista voisi ennaltaehkäistä. Keskustelun herättäjänä toimii video, jossa oppilaat kertovat aikuisille nettikiusaamistilanteista.
Katso tehtävä

417. Yhteinen koulu, yhteinen netti - Mediataitoviikon oppituntimalli

5. ja 6. vuosiluokille suunnatulla oppitunnilla ja välitunti-ideoilla tuetaan kasvokkaisissa ja mediavälitteisissä kohtaamisissa tarvittavia media- ja vuorovaikutustaitoja sekä rakennetaan koulun yhteisöllisyyttä.
Katso tehtävä

436. Tapauksia netissä

Työskennellään nuorten käyttämiin sosiaalisen median kanaviin liittyvien esimerkkitapausten parissa ja etsitään ratkaisuja kiperiin nettitilanteisiin ja nettikiusaamiseen
Katso tehtävä

442. Turvallisesti verkossa

Keskustellaan videon avulla turvallisesta netinkäytöstä ja siihen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten nuori voi toimia, jos kohtaa netissä ikävää käytöstä tai häirintää.
Katso tehtävä

450. Stop nettikiusaamiselle ja ilkeilylle -bingo

Pohditaan ja keskustellaan bingoruudukon avulla nettikiusaamiseen ja loukkaavaan kohteluun liittyvistä näkökulmista.
Katso tehtävä

452. Stop nettikiusaamiselle ja ilkeilylle -oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on tukea toisia kunnioittavaa mediankäyttöä sekä vahvistaa mediavälitteisissä kohtaamisissa tarvittavia media- , tunne-, ja vuorovaikutustaitoja.
Katso tehtävä

455. Vihapuheen roolit

Tavoitteena tunnistaa vihapuheessa esiintyviä rooleja, esimerkiksi kiusaaja, uhri ja kommentoija.
Katso tehtävä

510. Tilanteita koulun arjessa -draamaharjoitus

Pohditaan syrjintää sisältäviä tilanteita koulussa ja harjoitellaan draaman keinoin epäkunnoittavaan ja syrjivään kohteluun puuttumista.
Katso tehtävä

808. Yksinäinen penkki

Kartoitetaan oman koulun paikkoja ja tilanteita, joissa voi tuntea itsensä yksinäiseksi. Pohditaan, mitä voi tehdä, jos näkee koulussa yksinäisiä oppilaita.
Katso tehtävä

820. Tilannekortit

Pohditaan erilaisia yksinäisyyteen ja kiusaamiseen liittyviä tilanteita koulun arjessa ja mietitään, mitä itse voi tehdä tukeakseen muita.
Katso tehtävä

822. Koulurauha Kahoot

Koulurauhan Kahoot on 3.-9.-luokille suunnattu peli, jonka avulla voi pohtia koulurauhaa ja toisten kunnioittavaa kohtaamista.
Katso tehtävä
Takaisin ylös