Päivä tukioppilaskoulutuksessa
MLL:n kouluyhteistyön asiantuntija Anna-Kaisa Hiedanniemellä riittää luottamusta nuoriin ja siihen, että tukioppilastoiminnan avulla koulusta tehdään turvallinen paikka jokaiselle. Hiedanniemi toivoo, että koulun ilmapiirissä erilaisuus nähtäisiin voimavarana.
Kalasataman peruskoulun käytävillä on hiljaista, alakoululaiset ovat kipittäneet luokkahuoneisiin ja yläkoululaisten päivä alkaa vasta puolen tunnin kuluttua. Koulun näyttämön mustassa takatilassa istumme Joonaksen kanssa lattialla ja käymme läpi päivän ohjelmaa. Vuorossa on 8.–9.-luokkalaisten tukioppilaiden jatkokoulutus kiusaamisesta.
Joonas on meillä harjoittelussa ja päätimme pitää tämän yhden tukioppilaskoulutuksen yhdessä, jotta hän saa hyvät eväät toteuttaa näitä jatkossa itsenäisesti. Omat työpäiväni pitävät sisällään paljon tietokoneella työskentelyä, joten koulutuspäivät tuovat ihanaa vaihtelua työpäivään.
Asettelemme nimilaput rintaan, harjoituksissa käytettävät tarvikkeet pianon päälle ja lopuksi sujautan villasukat jalkaan. Kaikki on valmista nuoria varten.
Käytävältä kuuluu jännittynyttä supinaa ja askelten ääniä, kun tukioppilaat eli tukarit saapuvat koulutukseen. Tänään koulutukseen osallistuu seitsemän syksyllä aloittanutta tukaria. MLL on järjestänyt tukioppilastoimintaa Suomessa yli 50 vuoden ajan ja 94 prosenttia ylä- ja yhtenäiskouluista toteuttaa tukioppilastoimintaa. Tänäkin vuonna koulutuksen tukioppilaan tehtävään saa 11 000 nuorta.
Aamupäivän aikana käymme läpi kiusaamista ja puhumme siitä, mitä kaikkea kiusaaminen oikeastaan on. Nuoret istuutuvat lattialle puoliympyrään ja Joonas ohjeistaa ensimmäisen harjoitteen:
– Lattialla on erilaisia vahvuuskortteja. Valitse kortti, missä näkyy oma vahvuutesi tukioppilaana. Käydään sitten yhdessä kortit läpi.
Oppilaat tarkastelevat rauhassa kortteja. Joku kysyy kuiskaten kaverilta neuvoa valinnan tekemisessä. Lopulta kaikki löytävät itseään kuvastavan kortin ja aloitan esittelykierroksen. Nuoret kommentoivat valintojaan fiksusti:
– Auttavainen. Jos joku on ongelmissa, voin auttaa häntä.
– Hauska. Jos joku on huonolla tuulella, voin kertoa hänelle vitsejä. Hauskuus auttaa myös heittäytymään esimerkiksi yhteiseen tekemiseen.
Kaikki eivät keksineet omasta kortistaan sanottavaa, mutta muut oppilaat auttavat meidän kouluttajien johdolla. Kuuntelemme Joonaksen kanssa tarkkaan tukareiden ajatuksia. Haluamme suhtautua nuoriin empaattisesti ja kannustaa paljon. Tukioppilaskoulutuksessa ei luennoida, vaan asioista keskustellaan yhdessä nuorten omien oivallusten ja erilaisten harjoitusten kautta.
Seuraavan harjoituksen liike herättää nuoret aamutokkurasta ja he uskaltautuvat kertomaan ajatuksistaan aiempaa ripeämmin. Ennen lounastaukoa tukarit täyttävät ryhmissä puun, jonka juuriin listataan kiusaamisen syitä, runkoon kiusaamistapoja ja lehvästöön kiusaamisen seurauksia.
Tunnistin ruokalassa vanhan opiskelukaverin Helsingin yliopistolta ja ehdimme nopeasti vaihtaa kuulumiset. Opiskelin kasvatustiedettä, ja valmistumisen jälkeen työ järjestöissä on vienyt mennessään. Työni on todella merkityksellistä, mutta rajalliset resurssit aiheuttavat välillä riittämättömyyttä. MLL:n ihanat työkaverit toimivat onneksi vertaistukena ja nautin työni monipuolisuudesta.
Ruoaksi oli tonnikalapastavuokaa ja salaattia. Lounastauon päätteeksi kävimme Joonaksen kanssa läpi viimeisten tuntien ohjelman.
Koulutuspäivän viimeisessä pidemmässä harjoituksessa käydään läpi kiusaamistilanteita kuvitteellisten esimerkkien avulla. Tukarit jaetaan pareihin ja heidän pitää valmistautua esittelemään kiusaamistilanne muille. Nuorten käsissä syntyy piirroksia, sarjakuvia ja kattavia muistiinpanoja. Esittelyjen yhteydessä keskustelemme siitä, mitä tilanteissa tapahtuu ja miten tukioppilas voi puuttua ikävään tilanteeseen.
– Pitää mennä väliin ja kertoa aikuiselle.
– Voi ohjata kiusatun pois tilanteesta tai mennä seuraavalla välkällä kysymään, onko kaikki ok.
Juttelemme siitä, että tukioppilaat voivat olla mukana muuttamassa koulun ilmapiiriä niin, että kiusaamista ei hyväksytä. Oppilaat tuovat esiin sen, että joskus kiusaamiseen puuttuminen voi olla pelottavaa tai kertojaa voidaan pitää kantelijana. Painotamme, että kaikissa tilanteissa aikuiselle kertominen on tärkeää eikä kiusaamisesta kertominen ole noloa. Joissain kouluissa on otettu käyttöön anonyymi palauteboksi tai QR-koodi, jonka avulla kiusaamisesta voi kertoa luottamuksellisesti. Lopullinen vastuu kiusaamiseen puuttumisessa on aina aikuisella, eikä tukioppilaan pidä puuttua pelottaviin tilanteisiin yksin.
Tukioppilaat Iris, Toivo, Mariela ja Karolina kertovat kokemuksistaan tukioppilaina. Heidän mielestään muiden kanssa toimiminen on hauskaa ja he ovat oppineet paljon uutta ryhmätyöskentelystä ja nuorempien ohjaamisesta. Parasta ovat olleet erilaiset tapahtumat, joissa he ovat päässeet ryhmäyttämään nuorempia oppilaita. Kalasataman yhtenäiskoulussa tukioppilaat toimivat alakoululaisten kanssa. Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että tukioppilaat voivat vaikuttaa kiusaamisen ehkäisemiseen.
Koulutuksen päätyttyä lähden palauttamaan lakkopäivän takia isältä lainattua autoa ja valmistaudun iltapäivän palaveriin. Päivä sujui hyvin ja nuoret saivat upeita oivalluksia.
Hektisen työpäivän jälkeen aion rentoutua joogassa ja puuhailla lasten kanssa kotona.
Iiris Jouhilampi
Kirjoittaja
Jani Laukkanen
Valokuvaaja