Harjoitustehtäviä kouluttajalle pohdittavaksi
Palaa kouluttajan oppaan etusivulle
Tässä osiossa voit tutustua muutamaan case-esimerkkiin hankalista tilanteista, joita voi tulla kouluttajalle eteen, jos etukäteisjärjestelyissä, tiedonkulussa tai tilanteessa paikan päällä menee asioita pieleen. Lue tilannekuvaukset ja mieti, mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa.
Koulutusiltaasi on tullut vain kolme ihmistä.
Kaikilla on vähän kiusallinen ja nolo olo.
- Mitä teet?
- Miten ilta jatkuu?
- Miten tilanteen olisi voinut ehkäistä?
Olet valmistellut hienon diasarjan koulutukseesi. Sisällöissä on muutamia videoita, joihin liittyy keskustelutehtäviä. Aluksi diasarja toimii mukavasti, mutta yhtäkkiä jotain tapahtuu ja tietokone menee aivan jumiin. Et voi näyttää dioja tai videoita. Pian mikrofonikin lakkaa toimimasta.
- Miten toimit?
- Miten tilanteen olisi voinut ehkäistä?
- Miten olisi voinut varautua tilanteeseen?
Olet menossa kouluttamaan.
Matkalla saat puhelun, joka järkyttää tai suututtaa sinua.
- Miten kokoat itsesi ennen koulutuksen alkua?
- Kerrotko tilanteesta jotakin osallistujille?
- Muutatko suunnitelmiasi?
Olet suunnitellut koulutukseen energisoivia leikkejä/harjoitteita, joissa liikkuminen (esim. kävely tilassa, käsien käyttö) on välttämätöntä. Koulutukseen osallistuu pyörätuolia tai kyynärsauvoja käyttävä henkilö, joka ei pysty osallistumaan suunnittelemiisi leikkeihin. Tila on muutenkin ahdas.
Yhdellä osallistujista on näkörajoite, jonka vuosi hän ei pysty seuraamaan videoita eikä lukemaan tekstejä tai kuvia.
- Miten sovellat suunnitelmaasi?
- Voitko pyytää apua?
- Miten tilanteen olisi voinut ehkäistä?
Tulet aamulla koululle pitämään koulutusta oppilaille. Sinua on vastassa koulun opinto-ohjaaja, joka kertoo koulutuksen tilanneen opettajan sairastuneen, joten kukaan koulun aikuinen ei pääse mukaan koulutukseen.
Sinut ohjataan luokkaan, ja aloitat koulutuksen. Huomaat, että suunnittelemasi koulutusrunko ei toimi, koska oppilaat eivät ole motivoituneita osallistumaan. Ryhmän ohjaaminen on todella hankalaa.
Sinulle on kerrottu, että koulutukseen osallistuu 12 oppilasta. Päivän mittaan luokkaan tulee lisää oppilaita, etkä ole varma, kuuluisiko heidän osallistua koulutukseen vai ei.
- Miten toimit?
- Miten tilanteen olisi voinut ehkäistä?
Tämä esimerkki kertoo mediakasvatuksesta, mutta tiukkoja asenteita voi tulla vastaan myös mm. rajojen asettamisesta lapselle (vs. sääntöjen sopiminen yhdessä lapsen kanssa) tai miesten ja naisten rooleista (vs. tasavertaisuus). Joskus kouluttajana joutuu tilanteisiin, joissa osallistujien erilaiset, vahvatkin arvomaailmat tulevat esille. Kouluttajana voit tuoda esille erilaisia näkökulmia, muistuttaa toisten ihmisten mielipiteiden kuuntelemisesta ja painottaa lapsen oikeuksien näkökulmaa. Yleensä tilanteista selviää, kun pysyy itse rauhallisena, kiittää kommenteista ja kertoo koulutusmateriaaleihinsa nojaten, että MLL:n näkökulma asiaan on tällainen. Tässä siis esimerkkitapaus tositilanteesta:
Olet pitämässä vanhempainiltaa mediakasvatuksesta. Paikalla on vanhempi, joka ei itse käytä digitaalisia laitteita eikä sosiaalista mediaa ja suhtautuu esittämiisi asioihin hyvin kielteisesti. Keskustelu kiihtyy ja yksipuolistuu; sen sävy on päivittelevä ja puheenvuorot tunteita herättäviä. Olet itse asiasta eri mieltä ja haluaisit katkaista keskustelun, mutta se on vaikeaa. Haluaisit myös päästä kertomaan yksityiskohdista, joista olisi apua vanhemmille ja päästä pois päivittelevästä keskustelusta.
Kerrot vanhemmille digitaalisesta pelaamisesta; tavoitteesi on puhua nimenomaan pelaamisen hyvistä puolista ja merkityksellisyydestä nuorille. Osallistujat esittävät toistuvasti kysymyksiä peliriippuvuudesta; keskustelu perustuu väärille mielikuville ja liioittelulle, eikä suoraan liity koulutuksen aiheeseen.
- Miten toimit?
- Miten tilanteen olisi voinut ehkäistä?
- Millaista tukea omalle viestillesi voisit saada Lapsen oikeuksista? Entä siitä kokemuksesta, jota sinulla itselläsi on lasten ja nuorten mediankäytöstä?