MLL:n lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle kotoutumislain mukaisista asetuksista

Mannerheimin Lastensuojeluliiton lausunto 14.8.2024

Työ- ja elinkeinoministeriölle (VN/32076/2023)

Lausunto kotoutumislain mukaisista asetuksista

Kotoutumisen edistämisestä annettu laki (681/2023) tulee voimaan 1.1.2025 ja kumoaa voimassa olevan, samannimisen lain. Kotoutumislaki sisältää asetuksenantovaltuudet seuraavista aiheista:

Asetus 1: osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arvioinnin sekä monialaisen osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arvioinnin sisällöstä ja toteuttamisesta (jäljempänä arviointiasetus)

Asetus 2: monikielisen yhteiskuntaorientaation sisällöstä ja toteuttamisesta (jäljempänä yhteiskuntaorientaatioasetus)

Asetus 3: alaikäisenä ilman huoltajaa tulleen lapsen edustajan palkkion maksamisen perusteista ja palkkion suuruudesta, korvattavista kuluista sekä menettelystä palkkion maksamisessa ja kulujen korvaamisessa (jäljempänä edustajanpalkkioasetus)

Asetus 4: laskennallisen korvauksen perusteista ja maksatuksesta (jäljempänä korvausasetus)

Asetus 5: kotoutumisen edistämisen valtakunnalliseen tietovarantoon tallennettavista tiedoista (jäljempänä tietoasetus)

Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) lausunto

Asetus 3: VNa alaikäisenä ilman huoltajaa tulleen lapsen edustajan palkkion maksamisen perusteista ja palkkion suuruudesta, korvattavista kuluista sekä menettelystä palkkion maksamisessa ja kulujen korvaamisessa

Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) toteaa, että ilman huoltajaa maahan tulleet lapset ovat erittäin haavoittuvassa asemassa oleva lapsiryhmä, jonka oikeuksien ja oikeusturvan toteutumiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Lapsen edustajalla tulee olla riittävä osaaminen ja koulutus tehtävään. Lapsen edustajan palkkio ehdotetaan säilytettäväksi samalla tasolla kuin nykyisin (45 euroa / tunti). Palkkio on pysynyt hyvin pitkään samalla tasolla, vaikka elinkustannukset ovat nousseet merkittävästi. MLL yhtyy Edustajat turvapaikanhakijalapsille ETU ry:n lausunnossa esitettyihin näkemyksiin palkkiotason jälkeenjääneisyydestä. MLL ehdottaakin harkittavaksi palkkion korottamista, jotta voidaan varmistaa pätevien ja motivoituneiden edustajien saaminen tähän vaativaan tehtävään.

Asetus 4: VNa laskennallisen korvauksen perusteista ja maksatuksesta (korvausasetus)

Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) ei kannata laskennallisten korvausten määrärahatasojen tosiasiallista alentamista kunnille ja hyvinvointialueille. Kotoutumiskorvausten aleneminen ja keston lyhentäminen heikentävät kotouttamistoiminnan laatua, jolloin myös itse kotoutuminen todennäköisesti vaikeutuu. MLL on erityisen huolissaan kotoutujien tarvitsemien tulkitsemispalvelujen laadukkaasta toteutumisesta. Tällä hetkellä todellisten kustannusten mukaan maksettavat tulkitsemisen kustannukset ollaan nyt sisällyttämässä osaksi kuntien ja hyvinvointialueiden laskennallisia korvauksia. Muutos voi johtaa siihen, että tulkkauspalvelujen käyttö vähenee ja että tulkitsemista tarvitsevien kotoutujien sukulaiset mukaan lukien heidän alaikäiset lapsensa toimivat tulkkeina. Lapsen kannalta on kestämätöntä, jos hän joutuu toimimaan perheenjäsentensä tai muiden sukulaistensa tulkkina.

MLL palauttaa mieliin siirtotyöläisten ja heidän perheenjäsentensä oikeuksia käsittelevän YK:n komitean ja YK:n lapsen oikeuksien komitean yhteisen yleiskommentin nro 22 vuodelta 2017, jonka kohdassa 36 todetaan, että sopimusvaltioiden tulisi nimittää kaikille, myös vanhempiensa hoidossa oleville, lapsille pätevä oikeusavustaja sekä ilman huoltajaa oleville ja perheestään eroon joutuneille lapsille koulutettu huoltaja maksutta mahdollisimman pian maahan saapumisen yhteydessä. Tällöin tulisi varmistaa, että lasten saatavilla on valitusmekanismeja. Koko menettelyn ajan lapsille tulisi tarjota mahdollisuus käyttää tulkkia, jotta he voivat ilmaista itseään täysimääräisesti omalla äidinkielellään, ja/tai saada tukea henkilöltä, joka tuntee lapsen etnisen, uskonnollisen ja kulttuurisen taustan. Näille ammattilaisille tulisi antaa koulutusta lasten erityistarpeista kansainvälisen siirtolaisuuden yhteydessä, mukaan lukien sukupuoleen, kulttuuriin, uskontoon liittyvistä ja muista päällekkäisistä näkökohdista.

Muut huomiot

Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) muistuttaa, että YK:n lapsen oikeuksien komitea on vaatinut Suomea (2023) varmistamaan turvapaikanhakija-, pakolais- ja maahanmuuttajalasten oikeuksien kunnioittamisen kaikilta osin a) tehostamalla toimenpiteitä, joilla varmistetaan, että turvapaikanhakija-, pakolais- ja maahanmuuttajalapsen edun oikeusperiaate otetaan ensisijaisesti huomioon kaikissa turvapaikkaprosesseissa ja maahanmuuttoa koskevissa päätöksissä ja menettelyissä, etenkin ilman huoltajaa maahan saapuneiden lasten osalta, ja että heidän näkemyksiään kuullaan, muun muassa varmistamalla, että kaikki turvapaikkaa koskevat vaatimukset arvioidaan yksilöllisesti ja lapsisensitiivisesti.

MLL muistuttaa asetusten jatkovalmistelua varten myös siirtotyöläisten ja heidän perheenjäsentensä oikeuksia käsittelevän YK:n komitean ja YK:n lapsen oikeuksien komitean yhteisen yleiskommentista nro 22 vuodelta 2017, jonka kohdan 37 mukaan sopimusvaltioiden tulisi ryhtyä kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin edistääkseen ja helpottaakseen täysimääräisesti lasten osallistumista muun muassa tarjoamalla heille mahdollisuuden tulla kuulluiksi kaikissa hallinnollisissa tai oikeudellisissa menettelyissä, jotka liittyvät heidän tai heidän vanhempiensa tapausten käsittelyyn, mukaan lukien kaikki huoltoa, turvapaikkaa tai siirtolaisasemaa koskevat päätökset. Lapsia tulisi kuulla itsenäisesti ilman heidän vanhempiaan, ja heidän yksilölliset tilanteensa tulisi ottaa huomioon perheiden tapauksia käsiteltäessä. Näissä menettelyissä tulisi aina tehdä lapsen edun arviointi.

Helsingissä 14.8.2024

vaikuttamistyön johtaja