MLL:n logo

Järjestöjen avoin kirje: Sosiaaliturvan sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden budjettilakien yhteisvaikutusten arvioinnista on järjestettävä järjestökuuleminen

Avoin kirje: Sosiaaliturvan sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden budjettilakien yhteisvaikutusten arvioinnista on järjestettävä järjestökuuleminen

Lähetimme sosiaaliturvaa sekä sosiaali- ja terveyspalveluja koskevien budjettilakiesitysten yhteisvaikutusten arvioinnista kirjeen sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasoselle, sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juusolle sekä sosiaali- ja terveysministeriön johdolle.

Me allekirjoittaneet kansalaisjärjestöt Amnesty International Suomen osasto, Ihmisoikeusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, SOSTE ja Suomen sosiaalioikeudellinen seura esitämme, että sosiaali- ja terveysministeriön valmistelussa olevasta budjettilakien yhteisvaikutusten arvioinnista järjestetään järjestökuuleminen.

Lakiesityksillä tulee olemaan merkittäviä yhteisvaikutuksia perus- ja ihmisoikeuksien toteutumiseen. Siksi niistä on tärkeää käydä huolellista ja avointa keskustelua kansalaisyhteiskunnan kanssa lainsäädännön valmisteluvaiheessa. Lue avoin kirjeemme alla:

Hyvä vastaanottaja,

Sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee sosiaaliturvaa sekä sosiaali- ja terveyspalveluja koskeviin budjettilakiesityksiin liittyvää yhteisvaikutusten arviointia. Arvioinnin on tarkoitus sisältää perus- ja ihmisoikeusvaikutusten arviointi.

Arvioinnin on ilmoitettu valmistuvan syksyn aikana ja sen on tarkoitus olla käytettävissä hallituksen esityksiin sisältyvien vaikutusarviointien täydentäjänä.

Pidämme ongelmallisena, että ministeriön yhteisvaikutusten arviointi ei ole ollut käytettävissä hallitusten esitysluonnosten lausuntoaikana.

Sosiaaliturvaan sekä sosiaali- ja terveyspalveluihin on kohdistettu tällä vaalikaudella jo mittavia säästöjä ja lisää on suunnitteilla. Monien säästölakien kielteiset vaikutukset ovat painottuneet pienituloisiin sekä haavoittuvassa asemassa oleviin, kuten lapsiin ja nuoriin sekä vammaisiin ja iäkkäisiin ihmisiin.

On selvää, että nyt valmisteilla olevien budjettilakien vaikutuksia ei voi tarkastella irrallaan toisistaan ja aiemmista tämän vaalikauden lakihankkeista.

Me allekirjoittaneet järjestöt pyydämme sosiaali- ja terveysministeriötä järjestämään sosiaaliturvaa sekä sosiaali- ja terveyspalveluja koskevien budjettilakiesitysten yhteisvaikutusten arvioinnista järjestökuulemisen.

Kuulemisella turvataan kansalaisyhteiskunnan mahdollisuutta osallistua perus- ja ihmisoikeuksien toteutumiseen vaikuttavien budjettilakien valmisteluun. Kuuleminen edistäisi sitä, että järjestöjen laaja-alainen osaaminen ja asiantuntemus eri väestöryhmien tilanteesta huomioidaan päätöksenteossa. Kuulemistilaisuus olisi tärkeä sosiaaliturvaan sekä sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvien perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen seurannan ja arvioinnin kannalta. Tilaisuus myös vahvistaisi luottamusta lainvalmistelun avoimuuteen.

Allekirjoittajat:

Amnesty International Suomen osasto ry
Ihmisoikeusliitto ry
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry
SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
Suomen sosiaalioikeudellinen seura ry