Voiko tukioppilas ehkäistä yksinäisyyttä?
Suomen kouluissa on toiminut MLL:n tukioppilaita jo yli 50 vuoden ajan! Tänä päivänä toiminta kattaa lähes kaikki ylä- ja yhtenäiskoulut (93 %). Seuraavaksi tukioppilastoimintaa jalkautetaan alakoulujen puolelle. Mitä varhaisemmassa vaiheessa panostetaan myönteiseen ja turvalliseen kouluilmapiiriin, sen paremmat ovat vaikutukset.
Uusimman kouluterveyskyselyn (2023) mukaan jopa 15 % yläkouluikäisistä kertoo kokevansa yksinäisyyttä. Pitkittyessään yksinäisyys voi vaikuttaa negatiivisesti nuoren kehitykseen. Se voi aiheuttaa masennusta ja ahdistusta, vähentää opiskelumotivaatiota tai johtaa jopa koulusta poisjääntiin. Yksinäisyyttä tulee ehkäistä kaikin tavoin.
Palatakseni otsikkoon: Kyllä, tukioppilaat voivat tehokkaasti ehkäistä yksinäisyyttä kouluyhteisöissä. Tukioppilaat ovat koulun supervoima yksinäisyyttä vastaan. He toimivat ennen kaikkea ennaltaehkäisevästi. On selvää, että vastuu oppilaiden hyvinvoinnin kokonaisvaltaisesta tukemisesta on koulun aikuisilla, mutta vertaisissa piilee vissi voima.
- Turvallisen ilmapiirin luominen: Tukioppilaat voivat olla mukana luomassa ja ylläpitämässä turvallista ja kutsuvaa ilmapiiriä koulussa. He tavoittelevat sitä, että jokainen oppilas tuntee olonsa tervetulleeksi ja hyväksytyksi koulussa.
- Uusien oppilaiden vastaanottaminen: Tukioppilaat voivat auttaa seiskaluokkalaisia tutustumaan toisiinsa. Ryhmäyttämällä he luovat turvallista ilmapiiriä. Toiminta jatkuu koko lukuvuoden ajan. Tukioppilailla on erityinen rooli silloin, jos kouluun tulee uusi oppilas kesken lukuvuotta.
- Ystävyyssuhteiden edistäminen: Tukioppilaat voivat järjestää tapahtumia ja aktiviteetteja, jotka edistävät ystävyyssuhteiden syntymistä ja vahvistumista koulun yhteisössä. Näitä ovat muun muassa välituntitoiminnan järjestäminen, teemapäivät ja tempaukset, kuten ystävän päivän halisydämet, ruokalatreffit tai kaveriviikot.
- Esimerkkinä toimiminen: Tukioppilaat voivat toimia positiivisina esimerkkeinä muille oppilaille ja näyttää, miten pienillä teoilla voi olla suuri vaikutus toisten elämään. He kannustavat muita olemaan ystävällisiä, empaattisia ja huomaavaisia toisia kohtaan; näyttävät, miten olla hyvä ystävä ja kaveri.
- Ulossulkevaan käytökseen puuttuminen: Tukioppilaat tuntevat oppilaiden sosiaaliset suhteet ja näkevät tilanteet aikuisia paremmin. He voivat puuttua sellaiseen tilanteeseen, jossa joku jää toistuvasti ryhmän ulkopuolelle. Omalla toiminnallaan he auttavat yksin jäänyttä mukaan porukkaan.
- Huolien välittäminen: Tukioppilaat huomaavat tilanteita koulun aikuisia paremmin. He voivat kertoa aikuiselle, jos huomaavat jonkun jäävän porukan ulkopuolelle.
- Vertaistuki: Tukioppilaat voivat tarjota vertaistukea niille oppilaille, jotka saattavat tuntea olonsa yksinäiseksi. He pyytävät mukaan, kysyvät kuulumisia ja istuvat viereen. He huomioivat ja osoittavat toiselle ”olet tärkeä – et ole yksin”.
On selvää, että tukioppilaat tarvitsevat koulutusta yksinäisyyteen ja sen ehkäisyyn liittyen. MLL:n peruskoulutuksen (12 oppituntia) lisäksi tukioppilasohjaaja voi ottaa käyttöönsä kuuden oppitunnin jatkokoulutusmallin yksinäisyyden ehkäisemisestä tai tilata kouluttajan MLL:sta. Myös ohjaajan koulutus on tärkeää. Tarjoamme ohjaajille jatkokoulutusta yksinäisyyden ehkäisystä.
Kaiken kaikkiaan tukioppilaat voivat vaikuttaa valtavan positiivisesti kouluyhteisöihin ja auttaa muita oppilaita tuntemaan olonsa vähemmän yksinäiseksi. Yhteisöllisyys ja empatia muuttavat maailmaa, yksi askel kerrallaan. Ovathan teidänkin koulunne tukioppilaat jo mukana ehkäisemässä yksinäisyyttä?
Satu Suomalainen
kouluyhteistyön asiantuntija