Turvallinen ilmapiiri kouluissa tukee oppimista
Aamulla ei mikään vaate tuntunut hyvältä päällä. Aamupala ei maistunut ja mielessä pyöri ensimmäinen koulupäivä. Luokassa muut oppilaat näyttivät jo tutustuneen toisiinsa ja keskustelivat toistensa kanssa luontevasti. Jännitti niin, että henki ei meinannut kulkea. Onneksi etummaisessa pulpetissa oli tilaa. Siihen saattoi istua huomaamattomasti.
Koulu voi olla jännittävä paikka. Eteen saattaa tulla tilanteita, joissa oppilas voi tuntea olonsa ulkopuoliseksi: yksi jää aina välituntileikkien ulkopuolelle, ei löydä keskusteluseuraa ruokalassa tai tehtäviä jaettaessa yhdelle oppilaalle ei koskaan tunnu löytyvän paria. Lapsille ja nuorille koulun merkitys syntyy pitkälti ystävistä ja kavereista.
Turvallinen ilmapiiri ei synny itsestään. Se vaatii tietoisia tekoja ja koko kouluyhteisön sitoutumista. MLL:n tukioppilastoiminnan keskeisiä tavoitteita on oppilaiden osallisuuden, yhteisöllisyyden ja myönteisen ilmapiirin vahvistaminen. Tukioppilaina toimivat oppilaat luovat omalla esimerkillään ja toiminnallaan mukaan ottavaa ilmapiiriä. Pienet hymyt, tervehdykset ja kuulumisten kyselyt viestivät, että jokainen oppilas on tervetullut ja tärkeä.
Turvallinen ilmapiiri luo rauhallisuuden ja varmuuden tunteen. Siinä voi olla vapaasti oma itsensä pelkäämättä arvostelua tai ulkopuolisuutta. Se rohkaisee avoimuuteen, uusien asioiden kokeiluun ja avun pyytämiseen, kun sitä tarvitsee. Turvallisessa ilmapiirissä kokee myös yhteyttä muihin, kun jokainen tulee kohdelluksi kunnioittavasti ja oikeudenmukaisesti.
Vertaissuhteet ja kokemus ryhmään kuulumisesta vahvistavat turvallisuuden kokemusta. Osa oppilaista voi tarvita tässä tukea. Tukioppilaat osallistuvat oppilaiden ryhmäyttämiseen ohjaamalla leikkejä ja toimintaa, joissa tullaan tutuiksi toisille.
Pitkin lukuvuotta järjestettävä välituntitoiminta, teematapahtumat tai moikkailuhaasteet lisäävät oppilaiden välistä vuorovaikutusta, kehittävät kaveritaitoja ja vahvistavat koulun me-henkeä. Monella on pitkäaikaisia ystävyyssuhteita, jotka ovat saaneet alkunsa koulusta. Vieläkö sinä pidät yhteyttä kouluaikaisiin ystäviisi? Muistatko, millaisissa tilanteissa koulun arjessa kavereista oli erityistä tukea?
Vuoden 2024 Lapsen oikeuksien viikon teemana on jokaisen oikeus oppia. Kouluun kiinnittymisellä ja koulun ilmapiirillä on valtava merkitys oppimiselle. Kun koulussa on kavereita, on sinne kiva tulla. Yhdessä oppiminen tuo iloa ja motivoi – innostusta unohtamatta! Kaikki mukaan ottavaan, turvalliseen kouluilmapiiriin tuleekin panostaa. Turvattomassa ilmapiirissä huomio voi herkästi siirtyä pois oppimisesta. Kun ryhmässä vallitsee turvallisuuden tunne, oppilaat uskaltavat yrittää, kysyä rohkeasti epäselväksi jääneitä asioita ilman pelkoa nolatuksi tulemisesta, tuntea kuuluvansa joukkoon ja olla oma itsensä.
Luodaan yhdessä ilmapiiriä, jossa jokaisella on rauha keskittyä uusien asioiden oppimiseen – jokaisena koulupäivänä.
Tukioppilastoiminnan tavoitteena on edistää oppilaiden hyvinvointia, turvallisuutta ja yhteisöllisyyttä koulussa vertaistuen ja osallisuuden keinoin. MLL on kehittänyt tukioppilastoimintaa jo yli 50 vuoden ajan. 93 % suomalaisista ylä- ja yhtenäiskouluista toteuttaa tukioppilastoimintaa ja vuosittain yli 11 000 oppilasta toimii tukioppilaana. Tukioppilaat toimivat koulussa silminä ja korvina. He rakentavat koulussa hyvää ryhmähenkeä ja kiusaamisen vastaista normia sekä huolehtivat, ettei kukaan jäisi yksin.
Anna-Kaisa Hiedanniemi
kouluyhteistyön asiantuntija