Tukioppilastoiminta alakoulussa pitää kaverista huolta
”No meillä on koulussa jo välkkäritoimintaa.”
”Meillä toimii jo oppilaskunta.”
”Meillä järjestetään jo kummiluokkatoimintaa.
No hei, todella hienoa! Sittenhän toiminta koulussanne näyttää todella hyvältä! Vastuuta ja osallisuutta on jaettu kivasti ja koulussa on mahtava meininki! Mutta mitä mieltä olette, rakennettaisiinko hiukan lisää ja otettaisiin tukioppilastoiminta mukaan tukemaan koulun toimintaa ja kehittämään koulun arkea? Lisätään pieniä asioita kouluarkeen ja tehdään yhdessä koulusta vielä kivempi paikka oppia uutta joka päivä!
Kiusaamista ja yksinäisyyttä ennaltaehkäisevää tukioppilastoimintaa on ollut Suomen yläkouluissa jo 52 vuotta. Toiminta on kehittynyt, mutta periaate pysynyt samana. Vuodesta toiseen koulutetaan uusia tukioppilaita olemaan kavereita muille ja edistämään toisesta huolenpitämistä eli kaverivastuuta.
Nyt tukioppilastoiminta on jalkautumassa alakouluihin, ja fiilis on kieltämättä innostunut! Kun toiminta ja toiminnan merkitys ymmärretään oikein, yhdessä ylläpidetystä kaverivastuusta on todella helppoa pitää kiinni. Pienillä arkipäivän asioilla, kuten hymyllä ja kehulla rakennetaan vahvaa pohjaa esimerkiksi yläkoulua varten. Eikä toiminta ole pois muilta koulun toimilta, vaan nimenomaan tukee kaikkea koulun toimintaa.
Alkukeväälle on visioitu ystävänpäivään liittyvää ohjelmaa, jossa kaikki tukioppilaat mukana. Alakoulun tukarit aloittavat joululoman jälkeen 1.–2.lk leikkituokioiden järjestämisen sekä ”kaveripisteen” pyörittämisen välitunneilla.
Esimerkillä on valtava voima. Kaverin esimerkki on vahvin. Matkiminen ja mallioppiminen tapahtuvat esimerkin kautta. Ja hyvä esimerkki lisää hyvää. Positiivisuuden kierre on valmis. Vastuun ja tehtävien jakaminen tasapuolisesti kaikille antaa esimerkin hyvästä yhteistyöstä, jota tarvitsemme kaikki elämässämme.
Tukioppilailla on esimerkin valtikka kädessä koulussa joka päivä. Vertaisena hyvän esimerkin näyttäminen ja ”Mitä sulle kuuluu?” -kysyminen on välillä jopa väkevämpää kuin aikuisen esimerkin voima. Eikä vähiten sen takia, että lapset ja nuoret elävät lasten ja nuorten maailmassa, johon me aikuiset usein saamme luvan vain seisomapaikoille seuraamaan juonenkäänteitä.
Miksemme antaisi lapsille ja nuorille lisää kirjoitusvastuuta oman kouluarkensa käsikirjoitukseen? Se onnistuisi antamalla heidän suunnitella ja toteuttaa itsensä näköistä toimintaa. Ideoita on paljon ja innokkuutta löytyy, kunhan niille annetaan mahdollisuus.
Opettajana on helppo ohjata motivoitunutta ja idearikasta ryhmää. Selvästi oppilaat ovat ymmärtäneet toiminnan tarkoituksen ja ideoivat hienoja juttuja, joilla vähentää yksinäisyyttä ja lisätä yhteisöllisyyttä koulussamme. Oppilaat ovat muun muassa ideoineet ruokalaan yksinäisten pöydän, yhteisiä leikkihetkiä välitunneilla ja tempauksia, joilla ottaa koulua mukaan yhteiseen tekemiseen.
Meillä kaikilla aikuisilla on yhteinen kasvatusvastuu, mutta kaverivastuu ja toisesta huolen pitäminen unohdetaan usein arjen kiireessä. Kuinka monta kertaa jääkään toivottamatta kaikille opettajahuoneessa hyvät huomenet silmiin katsomisen kera ja samalla unohdetaan esimerkin näyttämisen malli. Kaverivastuu ja hyvän esimerkin näyttäminen kuuluu kaikille.
Oppilaiden keskuudessa kaverivastuuta on huolehtia toisista ja jakaa kaikille ystävällisyyttä ja iloa joka päivä. Yksinäisten mukaan pyytäminen, avun tarjoaminen toiselle, hymyn ja kehun antaminen ja joka aamuinen ”Moi!” ovat helppoja esimerkkejä siitä, kuinka tukioppilaat voivat näyttää esimerkkiä muille joka päivä ja samalla huolehtia kaverivastuusta. Ja tosiasiahan on, että esimerkiksi kiusaamista tapahtuu sitä vähemmän, mitä enemmän kaikki saavat iloa ja kehua osakseen. Yksinkertaista, mutta samalla tehokasta. Ja vaatii lopulta aika vähän. Lähde pienellä liikkeelle!
Lapset ovat innokkaina lähteneet mukaan tukaritoimintaan. Eilen askartelimme ja kirjoitimme jaettavia tsemppaussydämiä, ja samalla tuli tehtäväksi tervehtiä vähintään kahta, kun täältä lähtivät omiin luokkiinsa. Pienellä liikkeelle.
Lainaukset ovat Kouvolan alakoulujen opettajien, jotka pilotoivat luokissaan tukioppilastoimintaa.
Haluatko kuulla lisää? Tervetuloa Educa2025-tapahtumaan Helsingin Messukeskukseen. Siellä esittelemme alakoulujen tukioppilastoimintaa yhdessä pilottikoulujen kanssa lauantaina 25.1. klo15.15-15.45 Taito-lavalla. MLL on mukana myös osastolla 6p91 – tervetuloa keskustelemaan asiantuntijoidemme kanssa!
Lue lisää MLL:n ohjelmasta ja osastosta Educassa!
Sami Halme
Tukioppilastoiminnan koordinaattori, MLL Kaakkois-Suomen piiri