Siirry sisältöön

Muutokset ravisuttelevat yläkoululaista

Ekaluokkalaisten koulunaloituksesta ja sen tuomista muutoksista lasten arkeen puhutaan paljon. Monesti huomiota vaille jäävä uusi alku on lapsen siirtyminen yläkouluun.

7. luokkansa aloittavalla murrosikäisellä on haltuun otettavanaan isoja asioita: oma keho, ajatusmaailma sekä suhde itseen, vanhempiin ja vertaisiin muuttuu. Suurten fyysisten ja psyykkisten myllerrysten keskellä lapsen kehitystä tukisi, että ulkoinen maailma ja arki pysyisivät mahdollisimman muuttumattomina. Kuitenkin juuri tässä vaiheessa kouluarjessa tapahtuu paljon, monesti sekä koulurakennus että luokkakaverit vaihtuvat. Yhden luokanopettajan tilalle tulee luokanvalvoja ja useita aineenopettajia. Omaa kotiluokkahuonetta ei ole, vaan huoneita vaihdellaan päivän mittaan moneen otteeseen.

Samalla koulupäivät pitenevät, oppiaineita tulee lisää ja opiskelu muuttuu vaativammaksi ja itsenäisemmäksi. 7.-luokkalaisilta vaaditaan lisäksi myös aikuisille näkymättömissä olevia asioita, kuten sosiaalisia ponnisteluja oman aseman ylläpitämiseksi muuttuvissa vertaisryhmissä. Puhtaasti kehitysvaihetta ajatellen, vaateita ja muutoksia voi olla liikaa. Joillekin nuorille omien fyysisten ja psyykkisten muutosten haltuun ottaminen on haastavampaa ja ympärillä tapahtuviin muutoksiin sopeutumiseen ei enää riitä energiaa

Isolla osalla lapsista yläkoulu sujuu hyvin, mutta toisilla sopeutuminen vie aikaa. Vanhempana ei kuitenkaan tarvitse huolestua, jos kaikki ei heti luonnistu. Yläkoululainen ei ole, eikä hänen tarvitse olla valmis. 7. -luokkalaista parhaiten tukevat aikuiset, jotka auttavat sietämään epäonnistumisia ja kannattelevat lasta niiden yli.

Ikävaihetta kunnioittavan tuen antaminen murrosikäisille ei kuitenkaan ole kaikille aikuisille helppoa. Varauksetta ja idealisoiden aikuisiin suhtautuvien ekaluokkalaisten sijasta tuettavana on nuori, jonka kehitysvaiheeseen kuuluu vanhempien ja muiden aikuisten tarjoamien mallien haastaminen ja kyseenalaistaminen. Ristiriidoilta ei voi välttyä. Parhaimmillaan ne ovat kuitenkin tärkeä osa kehitystä, jossa nuori oppii perustelemaan asioita ja kirkastaa samalla käsitystä itsestään. Murrosikäistä tukeva aikuisuus vaatiikin tunne-elämältään kypsiä ja itsetuntoisia aikuisia, jotka osaavat suhteuttaa nuoren toimintaa hänen ikäänsä ja ovat valmiita arvioimaan myös omaa toimintaansa kriittisesti.

Alakouluissa opettajat valmistautuvat ottamaan pienet koululaiset vastaan pehmeällä laskulla. Minkälaista tukea muutosten haltuun ottamiseen murrosikäiset saavat kotona ja koulussa?

Lisää vinkkejä vanhemmille Yläkoulun aloitukseen löytyy Hyvä alku kouluun -sivustolta.

Tatjana Pajamäki

Tatjana Pajamäki

Auttavien palvelujen päällikkö, psykoterapeutti

Aiheeseen liittyvät

Tietopaketti yläkoulun aloittajan vanhemmille

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Takaisin ylös