Vanhempainpuhelimen ja digipalveluiden vuosiraportti 2024
MLL tilastoi Vanhempainpuhelimen ja digipalveluiden yhteydenotot ja niiden aiheet ja julkaisee kerran vuodessa raportin siitä, millaisista aiheista vanhemmat auttavissa palveluissa puhuvat.
Vuonna 2024 Vanhempainpuhelimessa ja digipalveluissa vastattiin 2606 yhteydenottoon. Suurin osa yhteydenottajista asui ydinperheissä, ja 39 prosenttia asui kahden vanhemman perheissä. Yhteydenotoissa korostuivat perheen aikuisten väliset ristiriidat ja niiden vaikutukset perhe-elämään. Yhteydenottajat kokivat epätasa-arvoisuutta vastuunjaossa, erimielisyyksiä kasvatuksesta ja henkistä väkivaltaa parisuhteessa.
Puoliso ei kestä uhmaikäisen tunteenpurkauksia vaan menee nopeasti rangaistus- ja uhkailulinjalle. Olen itse ihan eri linjoilla ja kannattaisin lempeämpää kasvatusta.
Vuonna 2024 Vanhempainpuhelimen palveluissa kolmasosassa aikuisten yhteydenotoista käsiteltiin ihmissuhteita, ja niistä lähes 70 prosentissa aikuisten välisiä ristiriitoja. Yhteydenotoissa kuului vanhempien turhautuneisuus ja pettymys puolisoiden välisissä suhteissa.
- Vastuiden epätasainen jako uuvuttaa. Vanhemmat kokivat, että kotitöiden ja lastenhoidon epätasainen jako uuvutti heitä. Usein äidit kokivat jäävänsä yksin vastuuseen arjen sujuvuudesta ja lastenhoidosta.
- Eriävät näkemykset kasvatuksesta turhauttavat. Yhteydenottajat kertoivat, että heillä oli erilaisia näkemyksiä kasvatuksesta puolisoidensa kanssa. Tämä johti usein riitoihin ja turhautumiseen.
- Raju riitely ja kommunikaatiovaikeudet kuormittavat. Monet yhteydenottajat kertoivat pitkittyneestä riitelystä ja kommunikaatiovaikeuksista puolisoidensa kanssa. Tämä kuormitti heitä ja heijastui lasten hyvinvointiin.
- Henkistä väkivaltaa on vaikea tunnistaa. Joissain perheissä aikuisten väliset ristiriidat johtivat henkiseen väkivaltaan. Vanhemmat kertoivat, että puolisoiden harjoittama arvostelu ja mitätöinti vaikuttivat perheen ilmapiiriin ja hyvinvointiin.
Lyhyesti Vanhempainpuhelimesta ja digipalveluista
Vanhempainpuhelin ja digipalvelut tarjoavat maksutonta, anonyymia ja luottamuksellista tukea vanhemmille. Yhteyttä voi ottaa puhelimitse, chatissa tai kirjoittamalla nettikirjeen. Palvelut ovat auki joka arkipäivä, ja yhteydenottoihin vastaavat koulutetut, vapaaehtoiset päivystäjät, joilla on aina MLL:n ammattilainen tukenaan. Vanhempi voi varata myös ajan ajanvarauschatiin MLL:n työntekijälle.
Haluanko vanhemmaksi -sivusto tarjoaa tietoa ja tukea aikuisille, jotka pohtivat vanhemmuutta. Sivustolla on nettikirjepalvelu, kokemustarinoita liitttyen erilaisiin vaihtoehtoihin, tietoa, kyselyitä sekä keskustelupalsta.
Vanhempainpuhelin ja digipalvelut ovat Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) rahoittamaa toimintaa.
Palveluissa vastattiin vuonna 2024 ennätysmäärään yhteydenottoja palvelun historiassa – 2606 yhteydenottoon. Vaikka chat-yhteydenottomäärät ovat kasvaneet useana vuonna, myös puhelin ja nettikirjepalvelu pysyvät yhteydenottomääriltään suosittuina kanavina. Monikanavaisuus ja erilaiset tavat ottaa yhteyttä ovat tärkeitä, sillä ne madaltavat vanhemman avun hakemisen kynnystä.
Vuonna 2024 Vanhempainpuhelimeen, nettikirjepalveluun ja chatiin yhteyttä ottaneista noin 78 prosenttia oli naisia ja noin 14 prosenttia miehiä. 8 prosentissa yhteydenotoista yhteydenottajan sukupuoli ei käynyt keskustelun aikana ilmi.
Yhteydenottajista 39 prosenttia asui kahden vanhemman perheessä, 29 prosenttia oli yksin- tai yhteishuoltajia ja 6 prosenttia asui uusperheessä. 23 prosentissa perhemuoto ei käynyt ilmi ja kolmessa prosentissa perhemuoto oli jokin muu, esimerkiksi sijaisperhe. Eniten yhteydenottoja tuli alakouluikäisten, leikki-ikäisten sekä varhaisnuoruusikäisten lasten vanhemmilta. Neljänneksi eniten yhteyttä ottivat vauva- ja taaperoikäisten vanhemmat.
Vanhempainpuhelimen ja nettipalvelujen yhteydenottajat kaipasivat erityisesti tilaisuutta keskustella tai purkaa mieltään vanhemmuuteen tai kasvatukseen liittyvistä huolista. Osa heistä kaipasi vahvistusta ajatuksilleen tai vastauksen kysymykseen. Osa myös toivoi saavansa apua huoleen, jonka vuoksi ottivat yhteyttä
Puhelut, kirjeet ja chat-keskustelut tilastoidaan yli sata aihetta kattavaan tilastointiohjelmaan. Yhteydenottajat eivät ole tunnistettavissa. Tilastoinnissa erotetaan lasta ja aikuista koskevat aiheet. Vuonna 2024 noin puolet tilastoiduista aiheista liittyivät lapseen ja puolet yhteydenottajaan tai muuhun aikuiseen.
Viisi yleisintä lasta koskevaa aihetta olivat:
- Kehitysvaiheet: Yhteydenotoissa keskusteltiin eri-ikäisten lasten kehitysvaiheista, kuten tahtoikäisten rajoista tai murrosiän haasteista.
- Psyykkinen terveys: Vanhemmilla oli huolia lapsen psyykkisestä hyvinvoinnista, esimerkiksi väkivaltaisuudesta ja masennusoireilusta.
- Ihmissuhteet: Vertaissuhteet, eron vaikutukset lapseen ja sisarussuhteet olivat yleisiä keskustelunaiheita.
- Arjen haasteet: Lasten tottelemattomuus, harrastukset ja vapaa-ajanvietto puhuttivat.
- Koulu ja varhaiskasvatus: Keskittymis- ja käyttäytymisvaikeudet sekä koulukielteisyys olivat yleisiä aiheita.
Viisi yleisintä aikuista koskevaa aihetta olivat:
- Vanhemmuuden pohdinta: Vanhemmat halusivat käsitellä vanhemmuuteen liittyviä vaikeita tunteita, kuten riittämättömyyttä ja syyllisyyttä. Usein taustalla oli uupumus ja kuormittava elämäntilanne. Vanhemmat pohtivat myös omien kokemustensa vaikutusta nykyiseen vanhemmuuteen ja kertoivat yksinäisyyden tunteistaan, vaikka heillä olisi ollut tukiverkosto lähellä.
- Ihmissuhteet: Perheen ihmissuhteisiin liittyvissä yhteydenotoissa käsiteltiin aikuisten välisiä ristiriitoja, parisuhdeongelmia, eroja ja uusperheiden haasteita. Vanhemmat kertoivat myös ristiriidoista isovanhempien kanssa ja eroista kasvatusnäkemyksissä.
- Arjen haasteet ja rajojen asettaminen: Yhteydenottajat keskustelivat arjen hallintaan ja järjestämiseen liittyvistä haasteista, kuten väsymyksestä ja taloushuolista. He kaipasivat tukea ja vahvistusta rajojen asettamisessa lapsille ja nuorille, erityisesti digitaalisten laitteiden käytön ja pelaamisen suhteen.
- Psyykkinen terveys: Aikuisten psyykkiseen terveyteen liittyvissä yhteydenotoissa keskusteltiin useimmiten vanhemman omista tai lapsen toisen vanhemman mielenterveyden haasteista, kuten uupumuksesta, masennuksesta, ahdistuksesta tai riippuvuuksista.
Kohtaamiset ammattilaisten kanssa
Joissain yhteydenotoissa vanhemmat keskustelivat kohtaamisista ammattilaisten ja viranomaisten kanssa ja kaipasivat tukea oikean tahon löytämiseen. He pohtivat, miten motivoida esimerkiksi psyykkisesti oireilevaa nuorta hakemaan apua. Joillain oli negatiivisia kokemuksia esimerkiksi lastensuojelusta tai koulusta, mikä nosti kynnystä hakeutua avun piiriin. Vanhemmat kokivat, etteivät he tai heidän lapsensa aina saaneet riittävää tai oikea-aikaista tukea, mikä vaikeutti avun vastaanottamista.
Vanhempien ajanvarauschat
MLL:n ajanvarauschat mahdollistaa tunnin pituiset keskustelut MLL:n ammattilaisen kanssa mistä tahansa vanhemmuuden aiheesta nimettömästi. Vuonna 2024 chatissa käytiin 260 keskustelua, joista yli kolmannes oli jatkokeskusteluja. Yhteydenottajista suurin osa oli äitejä, ja aiheina olivat usein vanhemmuuden pohdinta ja aikuisten väliset ristiriidat. Vanhemmilla oli huolia myös lasten psyykkisestä terveydestä, erityisesti nuorten kohdalla. Keskustelujen jälkeen annetuista palautteista 95 % koki hyötyneensä keskustelusta ja 98 % suosittelisi palvelua.
Haluanko vanhemmaksi -palvelu
MLL:n Haluanko vanhemmaksi -palvelu tarjoaa tietoa ja tukea aikuisille, joilla ei vielä ole lapsia. Vuonna 2024 sivustolla vieraili yli 11 000 eri käyttäjää ja sen sisältöjä katseltiin yli 21 000 kertaa. Keskustelupalstalle kirjoitettiin 57 viestiä ja nettikirjepalveluun tuli 66 kirjettä. Yhteydenotoissa pohdittiin yleisesti lasten hankkimista, omia kykyjä ja jaksamista, asumiseen, talouteen ja elämäntilanteeseen liittyviä huolia sekä itsellisen äitiyden sopivuutta itselle.
Viimein uskalsin tulla kokeilemaan palvelua, ja kyllä kannatti. Mieli on paljon levollisempi ja sain paljon ajattelemisen aihetta siihen, miten toimia teinien kanssa jatkossa. Kiitos!
- Nettikirjeet: Nettikirjepalvelun palautelomakkeella jätettiin 16 palautetta, joista puolet oli kiittäviä. Vastauskirjeistä annettujen kouluarvosanojen keskiarvo oli 9,7. Päivystäjät kirjasivat 28 palautetta, joista 23 oli positiivisia.
- Chat-keskustelut: Chat-palvelun kautta palautetta antoi 252 henkilöä, joista 74 % koki keskustelun hyödylliseksi ja suosittelisi palvelua. Päivystäjät kirjasivat 377 palautetta, joista lähes 97 % oli positiivisia.
- Puhelut: Päivystäjät kirjasivat 808 puhelun aikana annettua palautetta, joista 97 % oli positiivisia. Yhteydenottajat kiittivät erityisesti aidosta ja empaattisesta kohtaamisesta.
Lataa raportit (pdf)
Vuoden 2024 raportti
Aiemmat raportit
Ota yhteyttä
Anna Weckström
Auttavien puhelin- ja digitaalisten palveluiden asiantuntija