Tukioppilaiden valinta ja kouluttaminen
Tukioppilaiksi tarvitaan monenlaisia oppilaita. Kaikenlaisille tukioppilaille on tarvetta ja erilaiset vahvuudet ovat hyväksi. Niin räväkkä esiintyjä kuin hiljaisempi tarkkailijakin voivat olla erinomaisia tukioppilaita. Tukioppilaana toimiminen ei vaadi hyvää koulumenestystä, vaan tärkeintä on, että oppilas on motivoitunut tutustumaan koulukavereihin ja auttamaan heitä tarvittaessa.
Yläkoulussa uudet tukioppilaat valitaan tavallisesti joko 7. tai 8. luokan keväällä, riippuen siitä, onko tukioppilastoiminta yksi- vai kaksivuotista. Alakoulun tukioppilaat valitaan 4.-6.-luokkalaisista. Kouluilla on erilaisia tapoja valita tukioppilaat.
Koska tukioppilaana toimimisessa keskeistä on oma motivaatio, haetaan tukioppilaaksi usein vapaamuotoisella motivaatiokirjeellä tai videolla, jolla kerrotaan, miksi haluaa toimia tukioppilaana. Tämän lisäksi tulevat tukioppilaat haastatellaan. Usein kuluvan vuoden tukioppilaat valitsevat uudet tukioppilaat. Tukioppilasohjaaja on tukioppilaiden tukena haastattelutilanteissa ja päätöksenteossa.
Tukioppilaiden määrä vaihtelee kouluittain. Joissakin kouluissa tukioppilailla on nimettynä omat 7.luokat, joiden ryhmäyttämisestä ja tuesta tukioppilaat vastaavat vuoden aikana. Kutakin luokkaa kohden on 2–4 tukioppilasta. Tavallisimmin nimetyt luokat ovat 7. luokkia, mutta erityisesti yhtenäiskouluissa ne voivat olla muitakin luokkia.
On tärkeää, että tukioppilaat saavat riittävät valmiudet toimia tukioppilaana. MLL suosittelee, että yläkoulun tukioppilaat saavat vähintään 12 tuntia peruskoulutusta ja lisäksi jatkokoulutusta koulun ja toiminnan painopisteiden mukaan.
Tukioppilaiden peruskoulutus antaa oppilaalle valmiudet toimia tukioppilaana omassa koulussaan.
Peruskoulutuksen tavoitteena on, että koulutuksen jälkeen oppilas
- ymmärtää tukioppilastoiminnan arvot ja tavoitteet sekä osaa toimia niiden mukaisesti
- ymmärtää tukioppilaan tehtävät
- osaa tunnistaa kiusaamista ja loukkaavaa kohtelua sekä ymmärtää kiusaamisen syitä ja seurauksia
- tietää kuinka ennaltaehkäistä kiusaamista
- tietää kuinka toimia kiusaamistilanteissa ja tukea kiusattua
- osaa tutustuttaa ja ryhmäyttää oppilaita sekä ohjata leikkejä
- osaa suunnitella ja ohjata toimintaa.
Peruskoulutusmallin rungon ja harjoitteet löydät Tukioppilastoiminnan oppaasta.
Alakoulun tukioppilaiden koulutuksesta voit lukea alakoulun sivuilta.
Tukioppilaiden jatkokoulutukset syventävät tukioppilaiden osaamista. Jatkokoulutuksia voi tilata MLL:n kouluttajilta tai jatkokoulutusmateriaaleja voi hyödyntää tukioppilasohjaaja itse.
Tukioppilaiden jatkokoulutuksia varten on tuotettu materiaalia muun muassa seuraavista teemoista:
- kiusaamisen ehkäisy
- osallisuus
- mediakasvatus
- yhdenvertaisuus
Kaikki oppaat ovat ladattavissa materiaalit-osiosta. Osan oppaista on saatavilla verkkokaupasta painettuna versiona. Oppaita voi hyödyntää tukioppilastoiminnassa lukuvuoden mittaa tai käyttää esimerkiksi valinnaiskurssin lisäaineistoina.
Useimmiten tukioppilasohjaajat kouluttavat tukioppilaansa itse, mutta aina ohjaajalla ei ole siihen tarvittavia resursseja, aikaa tai kokemusta. Joskus on myös hyödyllistä ja innostavaa, että kouluttajana toimii ulkopuolinen kouluttaja.
MLL:sta voi tilata tukioppilaskouluttajan kohtuullista korvausta vastaan.