Toiminnan arviointi
Tukioppilastoiminnalla on monissa kouluissa pitkät perinteet ja se on osa koulun toimintakulttuuria. Vaikka toiminta on perinteikästä, tulee arviointia ja kehittämistä tehdä säännöllisesti. Näin varmistetaan, että ohjelma vastaa koulun tarpeisiin ja uudistuu.
Tukioppilastoiminnan arviointiin käytetään MLL:n kyselytyökaluja. Kyselyt toteutetaan vuosittain ja niiden tulokset suuntaavat seuraavan lukukauden suunnittelua. Suosituksena on toteuttaa tukioppilaiden kysely syyslukukauden lopussa ja tukioppilastoiminnan kysely oppilaille kevätlukukaudella.
- Tukioppilaiden kysely antaa tietoa tukioppilaiden kokemuksista, tyytyväisyydestä, koetuista hyödyistä ja haasteista sekä kehittämisideoista.
- Tukioppilastoiminnan kysely oppilaille antaa tietoa koko koulun oppilaiden (4.lk ylöspäin) kokemuksista ja kehittämisideoista tukioppilastoimintaan sekä yleisesti kouluhyvinvoinnista (kysymyksiä kiusaamisesta, kaverisuhteista, osallisuudesta).
Kyselytyökalujen lisäksi on hyvä kerätä osallistujapalautetta tapahtumista ja tempauksista. Huomioon kannattaa ottaa myös rehtorin, opettajien ja koulun muiden aikuisten ajatukset ja kehittämisideat. Palautteet käydään läpi tukioppilaiden kanssa ja pohditaan yhdessä, miten ideoita voidaan toteuttaa.
Tukioppilaiden valinta ja kouluttaminen